![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
När jag ändå ställer en massa dumma frågor så har jag en fråga till...
Överföringsvagnar, t.ex. en vagn som man ställer en normalspårig vagn på och sen kör på smalspår - det måste väl vara omöjligt i Trainz? Som jag förstår det så måste man isf göra själva överföringsvagnen som en vagn och sen vagnen man vill överföra som en last? Men då försvinner ju lite av idén känns det som... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Att göra en vagn som man kan lasta "riktiga" vagnar på borde inte vara några större problem.
Har ett sceneryobj (se bild) som man kan ställa riktiga tåg på. Man har helt enkelt "monterat" ett spår på trailern. Samma sak ska väl gå att göra på en vagn. Problemet blir väl, antar jag, hur man ska kunna lasta vagnen, dvs köra den normalspåriga vagnen upp på överföringsvagnen. EDIT: "Vulcan" har väl förresten gjort bl.a tågfärjor (byta ut mot överföringsvagn???) som går att lasta och köra med. Kanske något att kika på.
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2011-02-08 klockan 14:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Grejen med de tågfärjorna är att själva färjan är en tågvagn, där buffertmarkören a.limback flyttats in så att vagnarna kopplar på färjan när de står på den, så de går alltså på samma spår, med samma höjd. Skulle man göra det fast med överföringsvagnar, så skulle det innebära att den ena spårvidden måste ha specialbyggda lok och vagnar som egentligen går över eller under det faktiska spåret.
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]()
Jag har grubblat ganska mycket kring frågan om överföringsvagnar efterssom jag tyckte det kändes som ett intressant projekt, och en viktig del av smalspårsbanornas sista epok.
Vad jag har kommit fram till är att det nog är rimligast att göra överföringsvagnar tillsammans med normalspårsvagnen i ett object, den kommer då att bete sig precis som man vill så länge den befinner sig på smalspårssidan men om man vill modellera omlastningen till normalspår så måste man göra det med script/portaler. Eventuellt går det att få till visuellt med hjälp av ett normalspår som ligger över smalspåretefter rampen, men man måste då antagligen byta ut överföringsvagnarna mot sådana där a.limfront och a.limback ligger direkt i höjd med vagnsgaveln. Att ta fram de lastade smalspårsvagnarna, behövs troligen inte mer än 5-10 varianter bör gå relativt fort om man får tillgång till 3d filerna för normalspårsvagnarna och jag tror inte att tillexempel Lan är direkt omöjlig här om man väl har byggt överföringsvagnarna. Ett annat problem man måste hantera är att stångkopplena måste bytas ut (lutningen) beroende på om man kopplar till normala fordon eller en annan överföringsvagn. Vad gäller alternativa varianter så kommer jag på följande, men har förkastat dem. 1. Färjemodellen ovan, hur hanterar man ihopkoppling av två tomvagnar? Hur rampar man mer än en överföringsvagn i taget? 2. Skjutbordsmodellen. De modernaste tågfärjorna till trainz är egentligen skjutbord typ sådana som finns i stallet i hagalund. Men den tekniken fungerar inte om man inte rör sig i ett fastlagt mönster. 3. Boggiemodellen. Trainz stödjer multippla boggier på samma fordon, man skulle kunna tänka sig att definiera överföringsvagnen som en eller snarare tre extra boggier, tänk dock på att a.bog0 och a.bog1 fortfarande måste vara ytterst. Återstår dock att hantera problemet med vagnshöjden.
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Väcker liv i denna tråd igen, då det har dykt upp så mycket nytt inom smalspår.
Har funderat lite på, hur man eventuellt skulle kunna göra och har fått en liten idé. Men jag vet inte om den är genomförbar. 1) Spår på vagnen. 2) Hur får man det att fungera? För att få upp vagnen på överföringsvagnen, så måste ju vagnen (överföringsvagnen) kopplas ihop med spåret på något sätt. Går detta med skript på vagnen tro? Svenolov. Eller behöver man göra en special påkörningsramp som är skriptstyrd på något vänster, så att den i ena änden fungerar mot spåret och i den andra änden mot vagnen. 3) Koppling på vagn. Kan man inte ha flera kopplingspunkter på en vagnen. Först det vanliga STL-kopplet mellan vagnarna. Sen ett par kopplingar till, lite högre upp på vagnen i höjd med den påkörda vagnens koppling och att dessa kopplingspunkter sitter tvärtemot vad dom normalt gör. Alltså 180 grader tvärtemot det andra kopplet på samma sida. 4) Vet inte hur dom gjorde, när dom lastade på överföringsvagnar. Tog dom en vagn i taget vid rampen eller gick det t.ex. att ställa 3, 4 vagnar på rampen och transportera vagnarna över första vagnen till den fjärde tro, med någon sorts mellanbrygga/spår mellan vagnarna. Om det gick, att ha flera vagnar på ramp. Så måste nog vagnarna också skriptas för dom extra kopplingarna, så att kopplingar på vagnarna närmast ramp, först aktiveras sedan kopplet längst bort ha blivit kopplat. Oj, det här vart nog lite rörigt, men jag försöker ändå och är något oklart, vad jag menar. Så får jag försöka förklara mig bättre, på dom punkterna. Men vad tror ni andra, som är lite hemma på byggen och skript. Kan detta vara genomförbart????
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Det enda sättet att genomföra detta och kunna köra med både smal och normalspåriga fordon (alltså är laster uteslutet) är att någon av spårvidderna har specialbyggda fordon och spår som är förskjutna i höjdled, så att det skiljer höjden mellan överföringsvagnens räler och rälsöverkant. Båda spårvidderna är sammanfogade och mesherna är det som gör att det ser ut som om de ligger på olika höjd. Fysiskt sett så har de ju samma höjd, bara att loken är modifierade. Det är på det sättet de som gjort tågfärjor lyckats. Dock så medför det flera nackdelar, att hjulen på vagnen snurrar, att vagnen följer med i kurvorna på den andra spårvidden och kopplen kommer att kopplat ytterst på vagnen. Bara en överföringsvagn kan användas och bara kopplas i den ena, rätta änden.
Detta är dock mycket knöligt att genomföra och leder till massvis med problem som att banor måste vara specialbyggda, lok och vagnar specialbyggda, massor med extra krångel när man bygger och man kan inte köra några som helst andra fordon än de som är byggda för systemet på banan. Det skulle bli bra mycket enklare om man gör vagnar som laster och lastar på överföringsvagnarna, snyggare, smidigare, snabbare också.