![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Jag funderar lite på hur vårt DONJ projekt står sig i storleksförhållande till andra projekt. Är våra dryga 8 mil spår långt med svenska mått mätt? Hur är det om man jämför internationellt?
Vilken är den längsta släppta svenska Trainz banan och hur lång är den? Jag kom att tänka på detta pga en post i N3Vs forum där en kille drog igång vad han kallade a "loooong build" men det var inte mer än 88km... För övrigt vill jag passa på att tacka Björn för att han driver på DONJ projektet - annars hade det nog runnit ut i sanden. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Min WNJ bana är på 7-8 km beroende på hur man räknar. Men den är inte färdigbyggd och det finns längre. BHJ är till exempel 17km lång.
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-12-02 klockan 16:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej !
Frågan om storlek på banor har varit uppe tidigare men tycks inte få något svar. Själv har jag sammanfogat DEM-bitar som sträcker sig från Göteborg till Malmö och bort till Ystad, Kristianstad och tillbaka. Hur många mil det är i verkligheten får någon annan räkna ut. Dessutom jobbar jag med en bana som i verkligheten skall motsvara sträckan Åmål i söder, Arvika i öster, Ludvika i väster, Kristinehamn i söder och Torsby i norr med Kil som en knutpunkt för alltsammans. Det är totalt cirka 455,5 km räls i alla riktningarna. Jag tror man i princip kan bygga hela Sverige fast det är ett jättejobb. För övrigt så har jag lagt mitt projekt på vila en stund och istället fastnat för en annan simulator. Men det är ingen tågsimulator. Hälsningar
![]() |
#4 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Ditt Bensland är ju däremot en riktigt maffig järnväg - hur är status på den nu? Hur mkt är färdigt? Jag tycker det är jobbigt nog att få till naturen längs 8 mil järnväg, vill inte tänka på 45 mil... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Min Cab-bana är 5 mil lång och färdig i alla detaljer. Totalt med alla objekt (ej inbyggda) motsvarar den 350 mb. Att installera den tar i rask takt en och en halv timme.
Benkegbgs jättebana är ett hisnande äventyr. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]() Citat:
I Content Managern står det 731,12 Mb för storleken och då är banan ändå inte på långa vägar klar! Jag har senaste tiden inte lagt så mycket tid på banan utan mest lekt med ett annat spel. Skall väl fortsätta så jag blir klar någon gång nästa år ![]() Hälsningar
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Det här är ett mycket intressant ämne. Jag har tänkt flera gånger att dra igång en disklusionstråd om svenska banor.
Jag skall förklara varför min bana är så stor trots att den som cdp-fil är liten (4,5 mb) och varför det tar en och en halvtimme att installera den. Det handlar ytterst om att en bana utan objekt är ingen bana. En hel del finns inbyggt, men i svenska banor använder vi ju "eget"material. Att lägga in alla tillkommande cdp-filer (345 mb) tar ju sin tid. Exempelvis: Lägger man in min bana (route och session) så kommer en massa spår att saknas eftersom jag med förkärlek använder Ekans fina halvrostiga räls. Min lösning var ju att samla ihop material i en CD och skicka ut den gratis. Helt problemfritt var det inte upptäckte jag. Sju stycken missade objekt gav en massa jobb att hitta rätt på dem. M a o ingen bra lösning - och kostade pengar dessutom. Om man kunde samla in alla cdp-filerna i en enda cdp-fil vore mycket vunnit. Då kommer ett annat problem; har skiljer man ut de inbyggda objekten från de svenska? Jag tycker att det är väldigt viktigt att den här tråden lever vidare. Kanske går det på sikt att hitta en framkomlig väg. Minns ett inlägg av Svenolov i vilket han efterlyste en debatt om svenska banor. Nisse |
![]() |
![]() |