Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-14, 23:03   #1
Jonmpa
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile Någon trainzexpert här?...

Är det någon här som kan mycket om Trainz och varför problem uppstår på rutter o.sv? Som jag skulle kunna sända krashloggar till o.sv för jag tror det är där mitt problem med TRS 2009 med svart under spåren ligger faktiskt ärligt talat
Jonmpa besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 18:46   #2
Jonmpa
Medlem

Smile

OBS! Detta händer bara med banor jag själv laddar ner till spelet inte inbyggda banorna, Dom fungerar klockrent. Mvh Johnny
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 18:54   #3
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Det bästa är om du bara tar en bild på någon av dessa felmeddelanden, så kan vi här på forumet titta på det om någon orkar. Jag tror det är större chans att du får en lösning på problemet så.
Gammal 2012-01-16, 20:10   #4
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Det här är intressant - men mindre roligt. Spyfrog och jag har inlett ett miniprojekt som handlar om överföringsproblem. Våra problem är olika men gemensamt är att de handlar om just överföring.

Tolker inläggen ovan som inlägg. Skulle bli glad om fler kan redogöra för problem med koppling till överföring. Detaljrika uppskattas.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 20:53   #5
baloo406
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Nisse,kanske jag har missförståt vad du menar med överföringsproblem. Om så är fallet har jag svarat fel.

Men en sak jag la märke till när jag förde över min egen bana mellan Ts2009 till Ts2012. Var följande.

Jag började med att ladda ner hela banan Dependencies, till en cdp fil. Sen installerade jag den i Ts 2012. Objekt och annat kom med som det skulle. Men vad som bommats en hel del i cmp, var mark texturer.

För när jag öppnade banan i spelet, fanns en hel del områden som mark texturerna försvunnit. När jag senare jämförde banorna mellan de båda versionerna, så stämde det med vad som fanns i 9:an från början och vad jag impoterat till 12:an. Men det konstiga var efter jag kört en repair database, så visade CM en massa saknade Dependencies. Och vid kontroll visade det sig att vara dom missade texturerna.

Nu till vad som hände när jag importerade dom saknade mark texturerna. En del områden blev svarta. Inga stora saker, men det var en prick här och där. Och det var rätt textur runt dom svarta prickarna.
Om jag använde "get" verktyget på den svarta pricken så hittade den ingen textur. Så det var bara att börja fylla i.

Det är kanske det som hänt Jonmpa också.
Gammal 2012-01-16, 21:36   #6
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Jonmpa: Har du provat att göra en database repair?
Lite långsökt kanske, men det kan ju vara något som ligger å spökar i den.

Och på tal om database repair, så kan jag komma med ett tips:

Har sett att vissa har förlorat div attiraljer, efter att ha gjort en sådan.
Det brukade hända mej oxå (ganska ofta t.o.m), fast oftast var det "bara" script-filer som hade försvunnit ur objekt (företrädesvis tåg), men ibland hela objekt, och ibland fanns det bara en korrupt config-fil kvar av objektet/en.

Tidigare så svor jag ve och förbannelse, och fick leta script å objekt, å ladda in på nytt.

Men så testade jag att starta spelet efter en sådan misslyckad repair, stängde ner, å gjorde om database-reparationen igen, och ta mej tusan, nu vart ALLTING okey igen.
Har sedan kört den proceduren varje gång, och det funkar klockrent för mej (peppar, peppar är det väl bäst att man tillägger ).

Värt att prova, innan man sörjer över förlorade banor, och allt annt tok som kan ha hänt .
Gammal 2012-01-16, 22:48   #7
Jonmpa
Medlem

Smile

Ja hörni killar, Har glädjande nyheter, Problemet är löst!!!

Jag löste det med min GTS 450! Se först till att Disable Hardware TL i optionsmenyn>Advanced options är urkryssad. Gå in i CM och välj File>Settings>Miscellaneous och kryssa ur även "Enable hardware accelerated texture compression". Då skall det fungera! Dock så måste du öppna och commita alla assets som har detta problemet, för annars försvinner det inte. Har du massor av assets som har problemet efter att du importerat en localmapp eller liknande så kör en quick database repair (hittas i CM) Kan ta några minuter men alla konstiga texturer försvinner. Kolla dock först att du lyckats genom att ladda ned en helt ny sak till Trainz och installera den och kolla hur texturen ser ut i spelet, är den okey så har du lyckats.
Om det mot all förmodan inte skulle bli bättre av detta, så testa först att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet till 280.26 och skulle inte ens det fungera så patcha Trainz till SP3 build 44088.

Tack Korvtiger, Har kollat för dåligt i min gamla tråd om detta problem! Mvh Johnny
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 23:25   #8
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Förtydligande: Den överföring jag talar om handlar om mellan två datorer, d v s direktöverföring via mail, en sticka o s v. Problem finns och dom är värda att titta på framöver.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:41.