![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg
![]() |
Visningsalternativ
![]() |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Vad har hänt med patchningen för TRS 2010?
Jag har nu ominstallerat TRS 2010 två gånger (plus första installationen) utan att få programmet att fungera. N3v:s automatpatchning sker i raketfart – från 43434 till 49933 (SP3) på mellan 15-30 minuter.Tidigare har ju patchningen tagit många timmar. Vad som skett är att Surveyors HUD-ruta inte fungerar. Objekten läggs inte in i den. För att få in ett objekt av hundratalet tvingas jag gå via picklistan i Content. Därefter kan man klicka två gånger på objektet i Surveyors picklista. Då får man fram objektet. Att fråga efter objerktet direkt i HUD-rutan går inte. Om man exempelvis vill lägga in vägskydd måste samtliga objekt läggas in i picklistan. Sedan måste man dubbelklicka på ett objekt i taget för att lägga in vägskyddet. Man kan alltså inte söka efter objekten i HUD-rutan - objekten ligger i picklistan. För banbyggare skapar ju detta stora problem. I princip måste samtliga objekt i lokalmappen läggas in i picklistan. Den kommer då att sträcka sig ner till golvet och längre än så. Konsekvensen är att allt banbygge omöjliggörs. Jag har nu tagit ner de manuella patcherna. Frågan är nu om jag våger lägga i dem och skriva över de automatiska – eller om jag skall ominstallera 2010 för fjärde gången och installera patcherna manuellt. Installationen har gjorts i en splitterny win 7-dator av närmare värstingklass. Jag har dessutom en XP-dator med ett väl fungerande 2010. Det är värt att också informera om att vid samtliga ominstallationer har banan förstörts på olika sätt vilket motverkats med att kryssa ur rutan ”Enable hardware accelerated...” i Content och sedan committat samtliga objekt. Nisse |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
|
![]()
Jisses det låter inte roligt Nils, Att det går "fort" att patcha, beror väl på din värsting dator.... En fråga startar du Trainz i Administratör läge?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Hej och nej.
Startar direkt från CD:n, rör sedan inte datorn utan avvaktar patchning och klickar ja. Rakt spår m a o. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
![]()
Jag har inga problem på den fronten men jag tackar nej till all automatisk patchning. Jag har patcharna nerladdade och lägger in de en efter en efter det att TS2010 är installerat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Har alltså ominstallerat för fjärde gången. Försökte lägga in patcherrna innifrån själva programmet - ett gammalt trix som fungerat tidigare. Alltså automatisk patchning.
Att patcha från 44088 till 49933 (SP3) tog tre (3)minuter! Grundfelet enligt inlägget ovan kvarstår. Lägger nu in samtliga objekt, kör sedan database repair och installerar slutligen banan. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Är det inte bara den gamla klassikern att du bara visar favoriter? Gäller inte det för föremål också? Då kommer inte nyistallerade saker att visas eftersom de inte är favoritiserade.
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Nisse, det är helt uppenbart att något går fel vid din installation av spelet.
En patch till spelet som dödar detsamma, skulle aldrig någon speltillverkare släppa, inte en chans. (I så fall är det ju en sensation om det bara är du som har upptäckt det, utan att det har hörts ett knyst om det på Aurans/N3V's eget forum t.ex under dom år som spelet funnits ute på marknaden ![]() ![]() Och sen har det normalt ingen betydelse hur själva patcharna installeras, (förutom att det görs i rätt ordning), om man gör det manuellt, automatiskt, eller på något annat sätt. En patch är en patch, och kan inte bli något annat. Däremot kan det ha betydelse hur man hanterar spelet när man uppdaterar. Ett säkert å pålitligt sätt är att se till så att man har tagit bort/raderat ALLA, och då menar jag ALLA gammla filer från spelet på datorn, innan man gör någonting annat, gäller såklart bara om man gör en ominstallation av spelet. När det sen är dags för installation/ominstallation, så installera spelet och befintliga patcher först i lugn och ro, och i rätt ordning givetvis, om man inte litar på automatiken (men den brukar funka hur säkert som helst, såvida inte uppkoppling bryts av någon anledning när man håller på). Sen när det är klart, så kör man en databaserep (vill man vara riktigt på den säkra sidan, så kör man en sådan efter varje patch som har installerats, fast det är nog lite överkurs). SEN STARTAR MAN SPELET innan man går vidare, och börjar med att köra en diognostest (om den mot all förmodan inte har startat själv), så att man får svart på vitt direkt så att spelet inte protesterar mot någon hård- eller mjukvara som finns på datorn. Det gäller även om man har en splitter ny dator, den kan mycket väl ha "varit på drift" i flera månader sedan den tillverkades, mellan alla möjliga och omöjliga mellanhänder, huvudlager, grossister, och återförsäljare, innan den hammnar i kunden ägo, och många drivrutiner blir fort gammla, och uppdateras väldigt ofta, speciellt till grafikkort, och ännu oftare till ett helt nytt kort som precis har kommit ut på marknaden. Så kolla alltid att så att ni har dom senaste som finns installerade. Sen startar man spelet "på riktigt", och provar att köra lite på inbyggda banor, kollar så att tågen ser normala ut, labbar lite med inställningar, osv, osv, osv, för att kolla så att allt ser okey ut, och att allt verkar fungera riktigt. Då är man säker på att själva installationen av spelet, och patchar har lyckats. Funkar det inte riktigt, är det ju meningslöst att börja installera en massa objekt hit å dit, och köra flera databasereparationer (som i sej själv kanske ser ut att gå bra, men den reparerar ju inte en felaktig installation, om man nu tror det), dessutom har man ju i princip omöjliggjort möjligheten att ta reda på vart, eller när, i processen som felen uppkommer. Men lyckas grundinstallationen av spelet, då har man ju uteslutet en felkälla, alltså är det något som går fel av någon anledning senare, till exempel vid import av localmappar, installation av material man har haft sparat, etc, etc. Och det finns så mycket som kan gå fel sen (man gör egna fel och misstag, installerar felaktiga objet, som i sin tur får följder på andra saker, osv osv), så att det skulle säkert kunna skrivas en hel bok om det, och det tänker jag inte göra (bara det här inlägget blev ju en halv roman, hehe) ![]() ![]()
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
Ekan, det behövs tydligen en hel roman i ämnet. Men du har sammanfattat det mest primära och grundläggande i en novell. Ditt inlägg borde klistras och bevaras för all framtid.
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Ekanss novell är bra och jag har använt hans medicin fuillt ut. Resultetet: Inget har förändrats av det jag skrev i första inlägget.
Fem ominstalleringar har gjorts, både med autopatchning och manuel sådan. Med rubriken "Patchning dödar 2010" (jag har skrivit hårdragna rubriker i 30 års tid) menas att banbygge omöjliggörs. Exempel: Ett stort antal marktexturer av märket "HP-gras" har installerats. Inget visas i Surveyors HUD-ruta. 22 växlar (SirGibby och Mike 10) har installerats. 18 kom upp i HUD-rutan. Efter committing kom de återstående upp - samtidigt som de 18 försvann. Ekans nya räls går hyfsat: Av sju objekt går fyra in. Nytt i HUD-rutan är massor av svarta rutor. Har testat ett av de inlagda banorna och den fungerar utomordentligt väl. Något måste göras och här ligger jag illa till. På min tid i skolan satt svenska och tyska i högsätet, engelska mer vid sidan av. Det har jag att leva med. Jag har tittat i Forum och, ärligt talet, begriper inte ett dugg. Jag har köpt en ny dator för bygga effektivare. Tyvärr har det blivit raka motsatsen. Nästa steg blir att lägga in resterande iobjekt och banan. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Skapa en ny bana, gå in i surveyor, öppna Main Menu>Options... och gå in under fliken Surveyor settings. Längst ned kryssar du ur Only display favorite content. Stäng banan, öppna en ny. Sakerna skall vara där.
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Har kryssat ur favoritrutan i tidigt skede, vilket har varit välgörande. Dock saknas fortfarande ett antal objekt i HUD-rutan, men dom kommer väl dit så småningom.
Jag har för en tid sedan ominstallerat 2010 i en XP-dator. Det var en synnerligen snabb operation - väloljad i alla avseenden. Efter tusen sorger och besvär - och med mycket hjälp som jag bara kan tacka för - är banan nu installerad i Win 7 till synes i gott skick. Genomgående vid alla ominstallationerna av 2010 är att banan blivit förstörd - spåren förvandlats till trasmattor och mycket annat. Senast blev dom svartbyggda. Detta är dock inget problem - det är bara att kryssa ur "Enable hardware..." (Content/File/Settings/flik Misc). Erfarenheterna av Win 7 är inte goda, framför allt tungt och väldigt svårläst - kort och gott; användareovänligt. Betänkligt är också att min SSD-hårddisk (C ![]() Nisse |
![]() |
![]() |