![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... kan bli av om jag orkar?
Målet är en realistiskt fungerande "Industry" med vattenhjul, ramsåg, kvarn, animeringar, ljud och rökeffekter. Har med benäget tillstånd av bjornl och Bear börjat vidareutveckla Lingheds sågverk (bjornl) och Bears Baklastare som experimentbas. Målet är att gestalta Melltorps sågverk och kvarn i Hyssna men det är långt dit. Några bilder från experimentverkstan:
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Låter som en mycket god idé
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Mycket kul att se detta bygge Lennart!
![]()
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
som sågade timmer till plankor av vald dimension genom att flytta sågbladen. Sedan kapades plankorna och finsågades i stora cirkelsågar.
Detta var väl grunden till svensk träindustri ? Bilderna visar ung. hur det såg ut i sågen i Hyssna. Trallorna som bar stockarna gick på räls i golvet och hade gripklor som fixerade stockarna som sen styrdes in i ramsågen av valsar. Allt animerat med ljud och rök. Stockarna lyftes väl på plats av t.ex. en LM218 ?
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Vackert
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej
"Long time no se" Sågen kommer att bli jättefin det är jag övertygad om. Om min gamla lingheds såg kan vara lite inspiration så är det roligt. Men jag misstänker att slutresultatet blir 100% LAn :-) /Björn
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
Tack,
jag har tre förebilder som jag analyserar och försöker lära mig av: Lingheds Ångsåg för utseendets skull och ljudkulissen Aurans Lumbermill för sin eventsyrda animerings skull Slugsmashers skogsmaskiner för vissa lösningar i övrigt blir väl det mesta nybyggen eller ombyggen (t.ex. Bears Baklastare)
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Ser bra ut. Är alltså tanken att man skall se hela processen, dvs den blir utomhus under t.ex. ett tak?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Veteran
|
![]() Citat:
1:a bilden visar öppningen för timmerintaget, där det för tillfället ligger färdigsågat virke. Byggnaden t.h. är kvarnen. Observera skulpturen som heter "Tumstock". 2:a bilden visar öppningarna för uttag av halvfärdigt och färdigt sågat virke. T.h. syns spånsilon och t.v. baklastaren. Mängden drickabackar förklaras av att bilden togs dagarna innan en stor fest i sågverket. En stor halvöppen lagerbyggnad för färdigsågat virke finns utanför bilden t.v. tvärställd mot sågverket.
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Citat:
Muskelkraft användes i stor omfattning in i 60-talet innan dieselkraften slog igenom. Går det bra att få lite sågspån under ramsågen? Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Veteran
|
![]()
... av tre halvdassiga bilder kan man faktiskt få till en hyfsad, texturerad 3D-modell. Polygontal 300 st.
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Väldigt snyggt texturarbete Lennart!!! Ser verkligen realistiskt ut!
![]() ![]()
![]() |
#13 |
Veteran
|
![]()
... en s.k. situationsplan kanske är på sin plats nu.
Norr är uppåt i Googles "underbara värld". Jag har satt namn på de olika byggnationer som skall ingå. Det blir ju en ganska stor modell för jag tänker modellera även dammen, försrännan och bondgården (och kanske några utegångsfår?)
![]() |
#14 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
Jäkligt snyggt dock! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Veteran
|
![]()
Tidsepok ja,
jag vet inte? Sågen är fortfarande i drift. Såg och kvarn byggdes 1850 och var då utrustade med två vattenhjul (period I). 1921 ersattes vattenhjulen av turbiner som fungerade fram till 1970-talet (Period II). Sedan förföll kvarn och såg och produktionen var minimal, turbinerna fylldes med jord och slam och byggnaderna förföll (Period III). I slutet på 1990-talet köptes kvarn och såg av nuvarande ägare och det hela upprustades och är nu K-märkt Teknikmuseum. Sågverksamheten är nu el-driven men fortfarande i drift. Kvarnen är numera kafé. (Period IV). Jag bygger lite av varje men mitt bildmaterial är från 2013. Tidsperioden kanske kan bli valbar via Propertyrutan, vi får se ![]()