![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg
![]() |
Visningsalternativ
![]() |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... är en envis och tjurig åsna i A.A.Milnes sagovärld. Det är också ett malmtågslok med e som svans, förtjänstfullt byggt till Trainz av Sealpower för några år sedan.
Med moderna metoder kan man ändå förbättra och utveckla även fina modeller. För privat bruk inga problem, jag gör vad jag vill! Men att publicera den kräver orginalbyggarens medgivande !!! Tyvärr finns i byggarvärlden en hel del "revirpinkare" som inte tillåter sådant. Jag kommer inte ens att fråga Sealpower efter alla motgånger jag haft med andra byggare, utan denna "Super-Ior" stannar och förblir i min ägo. Nån gång borde väl detta "förbannade" revirpinkade upphöra om inte annat så för "VÅR HOBBYS" bästa. Av Rembrandts tavlor finns tusentals kopior men att göra en kopia av en Trainz-modell är tydligen så "inihvte" styggeligt så man borde skämmas. ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2013-10-28 klockan 18:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Bygg eget! Använd inte Sealpowers Iore.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
|
![]()
Jag har ändrat mig vad jag skrev.
Mvh RobertE. Senast redigerad av RobertE den 2013-10-28 klockan 20:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Hade du frågat hade jag lätt gett dig källfilerna för både modell och texturer, men nu blir man bara irriterad på din attityd.
![]() |
#5 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
Vad är syftet med denna tråden?
För om syftet nu var att få tillståndav Sealpower så misslyckades du brutalt.. Och om syftet var att få igång en diskussion kring upphovsrätt så kommer du antagligen inte lyckas med det heller. Jag lämnar aldrig ut mina källfiler mer än vid sammarbete, inte heller lämnar jag tillåtelse för någon annan att bygga om mina 3D modeller.. Och jag ser inte varför jag skulle heller.. bara för att någon ska kunna åka snålskjuts på mitt arbete? Om du tycker att det är så frustrerande att få ett nej från upphovsrättsinnehavaren, så skit i att utgå ifrån andras modeller och bygg från grunden istället, då är det din modell att bestämma över. Personligen tycker jag att det är rätt smaklöst att posta en tråd som denna, av flertalet anledningar, framför allt så tycker jag att det är smaklöst hur du för in Sealpower i diskussionen utan någon som helst anledning.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
Ämnet är stängt tillsvidare då det har upprört många medlemmar.
moderator
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2013-10-28 klockan 22:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
|
![]()
Det här handlar ju inte längre om vissa objekt och ägande, utan hur vi ska förhålla oss till "Trainz öppna policy". När den här tråden började spåra ur, och när jag får en massa åsikter privat så känner jag att jag måste öppna den igen.
Ordet är fritt. Ett citat bland många. Citat:
När nu en hörnsten till kommer att lämna oss, tillsammans med en annan hörnsten som lämnade oss i våras, så ser jag inte heller någon anledning att fortsätta ge ut vårt material publikt från STL. Jag kommer dock fortfarande att vara medlem och moderator för Trainz.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2013-10-29 klockan 12:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
|
![]()
... är följande:
Jag har hållit på ett tag att försöka bygga modernare malmvagnar och i det arbetet behövde jag testa med Sealpowers IORE men var tvungen att bearbeta enginespec. och koppel m.m. Jovisst kunde jag ha frågat Sealpower i förväg, men nu gjorde jag inte det och min mening har aldrig varit att ge ut det jag gjort med IORE ! (det var mest lite kul terapi). Mitt misstag var väl att publicera några bilder på det jag "lekt" med ! Jag har fått mesher av många de senaste åren med tillstånd att förbättra och ge ut men de flesta har fallit av den enkla anledningen att mesherna varit byggda i andra program som jag inte kunnat importera med framgång till mitt. Nu finns programmet 3D Object Explorer som kan konvertera en IM-fil, med texturer och mappning, till vilket format man behagar, det är inget olagligt i det och det besparar mig massa onödigt merjobb att gå den vägen. Jag är ledsen om jag upprört många men det var aldrig min mening att trampa nån på tårna !!! Mitt intresse att fortsätta ge ut modeller har dock fått sig en rejäl knäck och jag tror inte jag längre har lust att fortsätta.
![]() |
#9 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]() Citat:
Som jag ser det är det nog snarare ditt sätt att vara i förhållande till andra konstruktörer... Att då och då blåsa upp ditt prat om "revirpissande" är ett mycket större misstag än att posta bilder på vad du har gjort med andras modeller som jag ser det. Så som du inledningsvis i denna tråd har gjort. Det underminerar lite den goda anda vi ändå har här på forumet. Du bör också förstå och acceptera att vi utövar vår hobby på olika sätt... vad är målet med att vi roar oss med det vi gör inom simulatorhobbyn... Det är upphovsmannen som villkorslöst bestämmer hur den vill hantera sina källfiler. Har man spenderat flera 100-tals timmar eller mer kanske det inte är självklart att man släpper iväg sina källfiler hur som helst. Varje konstruktör har ju sina preferenser om varför och hur han driver sin tågsimulatorhobby, utan att behöva bli anklagad för revirtänkande om han/hon avstår från att dela med sig sina källfiler. Att som i det här fallet exponera en konstruktör så som ett antagande att han förmodligen inte kommer att ge något tillstånd, men se här vad ni missar för att andra konstruktörer är så revirtänkande... det blir bara tokigt av det och andra konstruktörer blir plötsligt ofrivilligt indragna i en upphovsmannadiskussion. Det är inte konstigt att ögonbryn höjs. Ditt misstag, som jag ser det, är att inte i förväg omsätta en ide till handling via att ta kontakt med konstruktören först. Blir det ett ja, kul ide, så går du vidare därifrån. Kanske kommer man överens om att du utnyttjar din metod att få editerabara filer eller så gör man något annat. I samförstånd. Men blir det ett nej, låt det stanna där och gå inte ut publikt med det utan respektera att en konstruktör inte är pigg på att dela källfiler. Sen hoppas jag att du kan tåla att detta kan konstruktivt diskuteras och att din lust att bygga fortsätter. Som jag sagt förut, dina arbeten och insatser är ju högt värderade av många. Sen kan du ju tänka så här också, gör man ingenting gör man inga fel, men med din meritlista så är det ju nästan tillåtet att det får bli tok nån gång... ![]() Och får du lusten tillbaka, vilket jag hoppas, så kan du ju göra klart och ge ut den vinterbonade Alvesta om du vill. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Bra skrivet!
![]() Hoppas att lan kommer igen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Jag håller med, men nu är det inte bara LAn det gäller. Vi är flera inom STL som tar åt oss och känner oro. Kommer det att bli fler uppladdningar från STL, eller inte?
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2013-10-29 klockan 16:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Veteran
|
![]()
... du är en klok och lugn person (till skillnad från mig). Jag skall ta det lite lugnt ett tag och se om bygglusten återkommer ?
Jag uttryckte mig nog lite klumpigt när jag sa att jag aldrig kommer att fråga Sealpower om lov, beroende på att jag aldrig tänkt ge ut nån IORE men att jag har full frihet att för eget bruk göra vad mig behagar. Våra åsikter om upphovsmannarätt vad gäller rena Hobbyalster går förvisso isär men jag kommer alltid att respektera det upphovsmannen vill även om jag har liten förståelse för varför man skall "K-märka" sina gamla alster med texten "Rör dom Inte". Det jag producerat (över 2000 byggen) är fullkomligt fria att manipulera och ge ut, bara man inte börjar ta betalt.
![]() |
#13 |
Veteran
|
![]()
... som jag väl själv är skyldig till (vädra åsikter är alltid vanskligt) så hann jag väl pilla en del på Sealpowers IORE. Nu ligger den i "malpåse" tills vidare. Det som kom var ett resultat av arbetet med Dm-projektet och malmvagnarna, t.ex. att kunna byta namn och nummer på de två delarna.
Jag hoppas ingen tar illa upp om jag laddar upp två bilder !?
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
|
![]()
Snyggt!
------------------------ Går det att fixa så att man kan fälla upp den främre (A-änden) strömavtagaren på ena loket och den bakre (B-änden) på andra loket. Och som det ser ut på bilder. Alltså strömavtagare B-ände B-ände, A-ände A-ände, A-ände B-ände. Som du hade gjort på Dm loket en osynlig strömavtagare.
![]() |
#15 | |
Veteran
|
![]()
Ja det går utan några problem, bara att byta namn på a.pant0 till a.pant1 på det ena loket. (se bilder). Har nu ett A-lok och ett B-lok vilket är lugnast ur alla synpunkter.
Sen är jag förtjust i dessa "Norrbottniska" namn på loken så jag har öppnat sidorutan för att släppa in lite mygg för stämmningens skulll. Solen går aldrig ner när mygg och knott är som värst, i "Midnattssolens land" där jag just nu vistas (i Trainzvärlden alltså ![]() En lite mer positiv LAn: Citat:
![]() |