Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-03, 18:07   #1
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard Grafikkort och minne

Jag skall köpa mig ett nytt grafikkort. Jag funderar just nu på dessa två.
http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sk...12&sku=793053&
Hur fungerar Trainz? Är det bättre att gå på det kort mer minne eller det som har lite högre frekvenser.
Skärmen som jag också skaffar nu har upplösningen 1920 x 1200.
CGD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-12-03, 18:40   #2
Bambistor
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Standard

Ojj nu blev jag lite sugen också när man såg att det var så billigt! Blir nog det med mest minne för min del.
Gammal 2013-12-03, 19:09   #3
rely
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Standard

helt ärligt så tror jag inte att det spelar någon roll vilket du tar.
Personligen så sitter jag nu med 2st gtx 660 i SLI och har samma prestanda i trainz som jag hade med ett 660. jag kan kanske tillägga att det inte finns ett endaste spel på marknaden som min dator inte kan köra på absolut högsta inställningar.
Jag tror att det mer handlar om att Trainz har en dålig spelmotor och därav så spelar det inte någon större roll vilket grafikkort du har.
Gammal 2013-12-03, 21:08   #4
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

köpte denna för två år sen. Jättenöjd! http://www.inet.se/produkt/5409092/g...b-windforce-oc Den finns inte längre, men nyare finns ju.
Rekomenderar starkt att du ska ha med 3 fläktar, så den håller mycket länge.

Senast redigerad av Totte den 2013-12-03 klockan 21:10.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-03, 22:29   #5
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
helt ärligt så tror jag inte att det spelar någon roll vilket du tar.
Personligen så sitter jag nu med 2st gtx 660 i SLI och har samma prestanda i trainz som jag hade med ett 660. jag kan kanske tillägga att det inte finns ett endaste spel på marknaden som min dator inte kan köra på absolut högsta inställningar.
Jag tror att det mer handlar om att Trainz har en dålig spelmotor och därav så spelar det inte någon större roll vilket grafikkort du har.
Det är väl tyvärr ett symptom på att Trainz 3D motor är rena stenåldern och i starkt behov av att ersättas.... den är helt enkelt inte byggd för moderna grafikkort eller flerkärniga processorer - det lilla stöd som finns är pålappat i efterhand. Trainz har ju t.ex. inte alls stöd för flerkärniga processorer om jag begriper det rätt och det är tyvärr dessutom väldigt processor intensivt. Eftersom moderna datorer främst får sin hastighet från flera kärnor så blir detta en stor nackdel eftersom spelet inte heller är bra på att lägga över beräkningar till grafikkortet. Jag hoppas att man ser över den här frågan när man ändå funderar på ett helthetsgrepp med en ny version.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-07, 10:39   #6
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
köpte denna för två år sen. Jättenöjd! http://www.inet.se/produkt/5409092/g...b-windforce-oc Den finns inte längre, men nyare finns ju.
Rekomenderar starkt att du ska ha med 3 fläktar, så den håller mycket länge.
Kort från Radeon borde ju vara sämre i Trainz. Stöder inte Trainz PhysX vilket Radeon inte gör utan bara Nvida.
Tyckte jag läste någonstans att spel med många detaljer skulle vinna på att ha mycket grafikminne. På det kort jag har idag är det bara 512 MB minne och varje gång jag i driver byter från ett tåg till ett annat som finns på annan plats tar det ett bra tag innan bilden kommer. Skulle ett kort med mer minne kunna minska laddtiden.

Jag hoppas också på att nya Trainz kommer att ta tillvara datorns kraft bättre än dagens Trainz. Jag har 4 GB RAM minne men när jag kör Trainz 2010 har jag oftast så mycket som 2 GB kvar. Istället är det växlingsfilen som växer. Dagens datorer kan ju lätt ha upp till 32 GB minne och det borde ju snabba upp det hela om detta minne användes.
Men Trainz använder väl sig av flera kärnor. De rekommenderar ju att man skall ha en CPU med minst två kärnor.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-07, 12:46   #7
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Kort från Radeon borde ju vara sämre i Trainz. Stöder inte Trainz PhysX vilket Radeon inte gör utan bara Nvida.
Tyckte jag läste någonstans att spel med många detaljer skulle vinna på att ha mycket grafikminne. På det kort jag har idag är det bara 512 MB minne och varje gång jag i driver byter från ett tåg till ett annat som finns på annan plats tar det ett bra tag innan bilden kommer. Skulle ett kort med mer minne kunna minska laddtiden.

Jag hoppas också på att nya Trainz kommer att ta tillvara datorns kraft bättre än dagens Trainz. Jag har 4 GB RAM minne men när jag kör Trainz 2010 har jag oftast så mycket som 2 GB kvar. Istället är det växlingsfilen som växer. Dagens datorer kan ju lätt ha upp till 32 GB minne och det borde ju snabba upp det hela om detta minne användes.
Men Trainz använder väl sig av flera kärnor. De rekommenderar ju att man skall ha en CPU med minst två kärnor.
Ok, jag förstår! Det enda du kan göra är uppgradera processorn och ramminne. Då får du snabbare dator. Minst 2-kärnig 3.0 Ghz cpu och minst 8 gb minne.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:54.