![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2016
|
![]()
Hej,
här kommer en kanske lite udda frågeställning som jag inte ens vet om den är realistisk att slutföra. Jag skulle av historiska skäl vilja bygga de gotländska järnvägarna i en simulator för att beskriva hur det såg ut då när det begavs sig. Inte i första hand för att "köra tåg". Tänk att få köra längs Visby ringmur norrut från Visby station mot Tingstäde och Lärbro. Det är ju 891 mm smalspår som gäller. Hildings rälsbuss som gick de sista åren på Gotland skulle duga som första fordon. Tanken är att miljön ska vara ungefär 1940-1960-tal med de omgivningar som fanns då. Tänkte bygga hus och detaljer i Sketchup om Ni inte föreslår något annat. Är detta möjligt? Och i vilket sim då? Tänkte för enkelhetens skull använda MSTS eftersom det verkar finnas en hel del gammalt att tillgå redan. Men MSTS är liksom redan slutsåld i affärerna. Open Rails kräver om jag förstått rätt MSTS-plattform. Har försökt läsa in mig men området e lite svårt då Ni flesta verkar vara väl insatta medan jag är på en mycket rudimentär nivå av tågsimulator-kunnighet. PC-kunskapen är inget problem men tänkte ändå köra i XP-miljö. Är jag galen? Ska jag lägga ner redan här utan att ens prova? Ska jag syssla med något annat när jag blir pensionär? /Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Ska du använda Windows XP tror jag tyvärr bara är två simulatorer som gäller, och det är Trainz 2010 som ska fungera (OBS: jag har aldrig prövat så ska inte svära på det, men det har WinXP som minimum-krav) samt MSTS.
När det gäller material, så vet jag inte hur läget är i MSTS, men i Trainz finns åtminstone SJ-färgade Hilding Carlsson-rälsbussar för 891mm spårvidd. Sätter man väl sig in i det, så är de väldigt lätta att måla om ![]() http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...700#post266700 Till Trainz finns även en exporter direkt från Sketchup till Trainz, men den får de som vet mer om den berätta, för min kunskap är väldigt dålig när de gäller 3D, jag har försökt, och misslyckats - håller mig till rutter ![]() Och landskap är väldigt lätt att göra i Trainz, särskilt med "DEM-kartor", som ger dig en tom karta med höjddata över ett område du själv valt. Det kan du läsa mer om här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28484 Fråga på om du vill veta mer, och hoppas någon från MSTS-gänget kan berätta om vad som finns från deras sim, hade varit kul att se vad som finns där med, finns otroligt mycket i deras arkiv med olika lok och vagnar! ![]()
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
När det gäller 2010 och XP inga problem - snarare tvärtom eftersom man slipper en massa Win 7 och Win 10 filer, som åtminstone jag upplever som onödiga.
I Trainz finns väldigt mycket smalspårsmaterial, och genom DEM (läs) bygga realistiska banor och återskapa. Oavsett simulator är Forum en guldgruva.. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2016
|
![]()
Oj, vilket snabbt gensvar - tackar. Och jag blev mycket "klokare". Började med att följa några av Trainz-länkarna. Såg vettigt å bra ut. Vi får väl vänta lite tills MSTS-veteranerna dyker upp?
Hittade ett Trainz 2009 på Tradera - duger det som 2010? Är det där man köper gamla spel? MSTS verkar nog vara en utopi att hitta? Mycket positivt forum. Impad! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
![]()
Du kan ju kika på OpenRails, som är gratis. Jag är inte helt hundra på hur väl det fungerar utan att man har MSTS installerat då det använder en del filer, men tanken är väl att det ska fungera. MSTS brukar gå att få tag på ibland, kolla E-bay, Tradera osv. Är du enbart ute efter bra grafik kanske Trainz är bättre (säger jag som förespråkare för MSTS/OR...).
Fungerar inte TS2016/Railworks på XP längre? Jag har då kört i XP tidigare.
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Hej.
Ett litet inhopp: http://openrails.org/learn/faq/ Citat ovan url: Do I need MSTS to runOpen Rails? No. However Open Rails does not yet have a route editor or an activity editor, so you cannot build your own routes and activities. Dock verkar det som en fristående route editor är på G. Läs tråd: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...952#post300952 .
Må Väl! //Wase ![]() Bygger 3D till MSTS & Railworks Bygger Tjustbanan - normalspår 2016 - MSTS/OR Bygger SÖJ - smalspår år 1956 - MSTS/OR Bygger Wasefors - fiktiv rutt - MSTS/OR Banbyggarna Senast redigerad av wase den 2016-03-03 klockan 20:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]() ![]() Välkommen till forumet! MSTS finns numera att hämta om du googlar efter. En fråga bara, du har XP på din dator, är det 32 bitar eller 64 bitar? 64 bitar är stor fördel till simulatorerna. Trollhattan_2 till MSTS har jag gjort. ![]() ![]() Jag äger inte Trainz Tane så jag vet inte hur den fungerar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
|
![]()
Railworks tycker jag har den bästa grafiken i dagens marknad, men den funkar inte för XP. Den uppdateras och optimeras hela tiden för modernare operativsystem.
Sedan är det lite skralt med material. Vi har 839mm-spår, men inga räslburna fordon för den vidden. Det går ju att köra andra fordon och det krävs mycket fantasi och att låna material från annat håll, om man inte kan bemästra 3D-kunskaperna själv. och även RW stöder DEM-kartor.
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Railworks TS2016
Systemkrav enligt Steam MINIMUM: Operativsystem:Windows® XP / Vista / 7 / 8 Processor:2.8 GHz Core 2 Duo (3.2 GHz Core 2 Duo rekommenderas), AMD Athlon MP (multiprocessorvariant eller liknande processorer) Minne:2 GB RAM Grafik:512 MB med Pixel Shader 3.0 (bara AGP PCIe) DirectX®:9.0c Hårddisk:6 GB hårddiskutrymme Ljud : Direct X 9.0c-kompatibelt Andra krav:Bredbandsanslutning Ytterligare:Quicktime Player krävs för att spela videor
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2016-03-04 klockan 16:11. |
![]() |
![]() |