Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Lokaltrafik

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-09-03, 09:17   #1
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Auto. hållplatsutrop på bussarna

Hejsan!

Vi har fått en ny låda i Sundsvalls stadsbussar, där hållplatsnamnen kommer i rullande text samt namnet ropas ut (inte av föraren!), när bussen närmar sig hållplatserna. Finns dock inte i alla bussarna än!

Hur fungerar detta system?

Tycker det är mycket bra att det finns. Tänk om man ska hälsa på någon i nån stad!? Man har aldrig varit där och vet inte hur det ser ut vid hållplatsen man ska av.....

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-03, 10:43   #2
netmagic
Junior Member

Reg.datum: Jan 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till netmagic Skicka ett meddelande via MSN till netmagic
Standard

Jag vet att bussarna här i stockholm arbetar med en så kallad död räknare som nollställs av föraren på fasta punkter utmed vägen. När sedan bussen har åkt tex 2,5 km så ropar den ut namnet på hållplatsen som ligger strax efter 2,5 km från nollställningspunkten. I österdund däremot tror jag att de fungerar på något annat sätt men jag är inte säker... de känns bara som om dom är mer exakta.

NetMagic
netmagic besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-03, 10:59   #3
Richard
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Richard
Standard

systemet kan vara mkt enkelt men även avancerat då det finns tre vanliga system.
1. Systemet räknar antal meter och har då för programerade hålplats utrop på visa meter antal.(Givetvis så styrs det efter vilken linje man kör på)
2.Föraren har en cd med hålplats namnen in programerade på. Så när han närmar sig nästa hålplats så trycker han bara på en knap och den ropar ut.(En cd för varje linje)
3.Namnen och utropen ligger på en bussdata som ha kontakt med ett gps system som håller reda på vart busen är och är på väg.Samt ser till att ropa ut nästa hålplats som ligger på linjen.(vid omlagd kör väg så kan den börja ropa ut en hålplats som bussen inte stanar vid)Deta är det absolut vanligaste systemet som man använder sig av på bussarna i t.ex Stockholm och jag tror även att det är det systemet som dom använder hos er.
Richard besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-03, 12:19   #4
Decibel
Senior Member

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Decibel
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre

Hejsan!

Vi har fått en ny låda i Sundsvalls stadsbussar, där hållplatsnamnen kommer i rullande text samt namnet ropas ut (inte av föraren!), när bussen närmar sig hållplatserna. Finns dock inte i alla bussarna än!
Jasså, du åker också linje 4 ?

Jag blir mest irriterad på den där förb*nnade rösten vareviga dag.
Bra för ovana resande, men i längden vetefan om det blir jobbigt.
Decibel besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-03, 14:35   #5
Mson
Medlem

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Vi har sånna röster i våra Neoplan och Volvo biogasare! Har för mig att det är antalet meter som utlöser själva rösten..

Nästa Resecentrum

MvH. Mson

http://www.tagbilder.com
Mson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-03, 15:40   #6
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

En realtidsskylt vid Ekholmen Centrum i Linköping där stomlinje 202 mot min stadsdel stannar.

Linköping använder sig av den metoden där stationsupproppen använder sig av "meter metoden".

Vi har även realtidspelare som talar om när kommande buss kommer, samt den efter. I minuter.

Vi har även på våra nya Volvo-bussar en display med text där nästa station står!

Med vänliga hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-03, 17:25   #7
Daniel R
Medlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Decibel
Jag blir mest irriterad på den där förb*nnade rösten vareviga dag.
Bra för ovana resande, men i längden vetefan om det blir jobbigt.
Själv tänker jag knappt på den rösten när jag åker spårvagn i Gbg. Jag "stänger av" så jag inte hör rösten, däremot hör jag ofta de utrop som gäller de hållplatser jag ska gå av vid.

// Daniel
Daniel R besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-03, 18:32   #8
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Tack för svaren!

Gps metoden måste ju klart vara bäst (säkert dyrast också!?). Menar, för om det blir t.ex. vägarbete och dom måste lägga om rutten, då funkar ju inte meter-system nått vidare.....

Angående rösten, så blir man nog van efter ett tag????? Men nu i början är den väldigt irriterande!

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-03, 18:52   #9
Kvarne
Medlem

Skicka ett meddelande via ICQ till Kvarne Skicka ett meddelande via MSN till Kvarne
Standard

För att växla in på ett stickspår så kan jag ta upp att även
Tvärbanan har automatiskt utrop samt att stationens namn rullar i en skylt i vagnen...

Den rösten är rolig...ett klockrent utrop är ju det den gör när man ankommer Liljeholmen från Alvik

Ropet är ungefär så här:

Nästa Liljeholmen. Byte till tunnelbana mot City, Fruängen & Norsborg samt till bussar

Det roliga kommer när rösten ska säga "Bussar". Den kan nämligen inte utala det korrekt så den säger något i stilen
"Boossar"

Tycker det är rätt så kul varje gång jag hör det....

Förövrigt, för att växla tillbaka på huvudspåret, så kan jag säga att Söderorts Neoplanledvagnar (7730-7750) har automatiska skyltar som visar vilken nästa station är, utropen är upp till föraren.

Dessa skyltar fungerar dock sällan, oftast står det tex Fruängen hela resan från Gullmarsplan till Fruängen...iofs så är det ju ett bra fel eftersom man kan säga att den visar vart bussen har sin sluthållplats.

Mvh: Kvarne
--------------------

6666 *Sthlms Sexigaste buss*(Scania CR112 CLAA)
SL H10
Kvarne besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-03, 19:45   #10
Trigger
Senior Member

Reg.datum: Feb 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Trigger
Standard

I Helsingborg så använder vi oss nog av meter när det gäller hållplatsutropen för jag har aldrig sett en bussförare här trycka på en knapp. Samma dant på linjebussarna det kommer efter antalet metrar. Men däremot skyltningen på bussarna typ 1 Dalhem eller 6 Maria park det styrs av GPS och skyltar bussen ca 1minut innan bussen ska köra iväg på sin linje.

Mvh:Trigger

http://medlem.spray.se/farjestad5
Trigger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-03, 19:59   #11
prymikom
Medlem

Standard

Tycker att det med nästa hållplats har funnits här i Skåne ganska länge...
Finns på både Regionalbussar och stadsbussar..
Här finns även på vissa ställen sådana skyltar som du vissade Pson..

//MVH John
prymikom besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-03, 22:02   #12
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev prymikom

Tycker att det med nästa hållplats har funnits här i Skåne ganska länge...
Finns på både Regionalbussar och stadsbussar..
Här finns även på vissa ställen sådana skyltar som du vissade Pson..

//MVH John
Samma sak gäller Jönköping!
Där har även rösten funnits länge!

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-04, 00:01   #13
Richard
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till Richard
Standard

I Stockholm så är det på Tunelbanan,Tvärbanan,Nokebybanan samt på Pendeltågen automatiska hålåplats utrop och dom styrs av meter räknare så det kan bli litte fel när det är lövhalka ute och hjulen spiner loss.
derimot så bland busarna är det olika.
I förorterna så är det meter räknar Och likadant på dom röda bussarna i city. Men dom blå stomlinje busarna 1.3 och 4 Går efter Gps. Där av skyltar t.ex linje 1 Sveavägen,Odengatan,Roslagsgatan osv osv när det är trafik störningar på Kungs gatan så den får omlagd körväg. Nu så har därimot SL köpt nya buss datorer med Gps navigering Samt Gps styrning av utrop och skyltar till samtliga inerstads bussar och blå bussar. Dena instalation ska vara klar runt nov 2004-mars 2005.
Richard besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-04, 10:53   #14
Rojje
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Richard

I Stockholm så är det på Tunelbanan,Tvärbanan,Nokebybanan samt på Pendeltågen automatiska hålåplats utrop och dom styrs av meter räknare
Det system som finns på pendeln i Stockholm är ett s-k-i-t system om jag får säga det rent ut. Efter ombyggnaderna av X10rna till X10+ så har vi problem med dom nya system man byggde in.
D.v.s värme/ventilation, skyltning/utrop och dörrarna.

Värme/ventilation får ofta fel, vanligast är att fläktarna slutar gå efter en skyddsektion (underspänning) eller jordfel på omriktarn (finns en egen för fläktarna). "Jordfelet" försvinner oftast vid en total reset, huvudbrytare ur och slå av batterierna 30-40 sekunder. Hur populärt är det att fläktarna slutar gå när det är som varmast? Återställning får tas om tid finns vid en vändning.

Skyltningen fungerar inte heller så bra. Ibland finns det frontskyltning, ibland sidoskyltning, ibland utrop, oftast inget alls. Dom gamla skyltarna fungerade bättre, dock lite tröga i kyla.

Dörrarna lever sitt eget liv. Ibland beroende på felhavande av tågvärd, ibland på resenär och ibland på något som egentligen inte skall kunna påverka men som gör det ändå .

Nä, det var bättre förr

Roger

Rojje besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-04, 13:23   #15
LarryB
Medlem

Reg.datum: Jan 2002
Skicka ett meddelande via MSN till LarryB
Standard

I Göteborg har man ju som alltid en alldeles egen lösning, bättre än allt annat på jorden [}]
-KomFram, ett megasystem som ska sköta allt mellan himmel och jord, signaler, växlar, skyltar, biljettmaskiner och hållplatsutrop. Rösten som valdes är en man med välklingande mansröst med barytonstämma, totalt utan lokal dialekt och rätt svår att uppfatta i det bakgrundsbuller som finns i vagnarna. Systemet bygger på död räkning med drivhjulsvarv och automatisk nollställning på givna platser. Från början gjordes utropen ett visst antal meter före nästa hållplats, vilket fick konsekvensen att en del utrop gjordes mitt i växlar och korsningar så ingen kunde höra ordentligt. Har tack och lov ändrats. Om man sen skulle önska lite så ville jag hellre haft en kvinnlig röst, helst med lite göteborgsdialekt. Ett klart uppdrag för Anna Mannheimer (Rally) . Fick lära mig i signaltjänsten i lumpen att röster som ligger lite längre upp i diskanten hörs bättre, fast nån Ingvar Carlsson-röst vill man ju slippa.

/Lars B
LarryB besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
SL Bussarna "The pics" Kvarne Lokaltrafik 0 2003-03-30 18:57
Några bilder på bussarna som kör linje 232 i Skåne Trigger Lokaltrafik 7 2003-03-18 02:00
Vilken stad har häftigaste bussarna? Pson Off-topic 86 2003-01-06 18:59

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:18.