![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Tittade på kameror mest för skojs skull och hittade ett reiktigt klipp. Jag har kollat på bilderna och jag tycker att dom verkar vara riktigt skapliga inte minst med tanke på det priset.
Förminskar man ner bilderna och fixar lite med bilderna kan dom nog bli riktigt bra! Eller vad tycker ni? Kom på att jag faktiskt har råd att köpa denna kameran. Vet inte om Ni tycker det är ett bra köp? http://www.cyberphoto.se/olympus/c150.php Det är en Olympus och den är ju nästan lika stor som min GSmart Mini 2 kamera och har en upplösning på 2,1 MegaPixels. Vikten ligger på 166 gram och det känns ju ganska lagom. Kommentarer folk, kommentarer! ![]() Med vänliga hälsningar Pson ![]() www.tagbilder.com |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Det är ju ett välkänt märke, jag har själv en Olympus kamera som jag är väldigt nöjd med. (Olympus C-740 Ultra Zoom, 3,2 M-pixlar och 10x zoom)
Om det är ett bra inköp eller inte beror mycket på vad du skall ha kameran till skall du fotografera stillastående motiv på nära håll så fungerar den säkert jättebra, skall du däremot ta på motiv på längre håll så är den inte alls bra då den saknar optisk zoom, den har 2,5x digital zoom men den effekten som det ger kan du få till i ett bildbehandligsprogam och säkert till och med bättre. Själv skulle jag inte välja den om jag skulle köpa en kamera då den saknar optisk zoom och bara har ca 2 megapixlar. Jag skulle hellre valt en Olympuskamera med ca 3 megapixlar då man kan på "större" bilder med bättre kvalitet och som blir ännu bättre då man förminskar dom. MVH Bengt L. |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Hejsan.
Förvisso en billig kamera och ett bra märke, men jag håller med Bengt. Efter ett tag så kanske du ångrar dig att du inte köpte en kamera med optisk zoom (glöm digital zoom) och med den låga upplösningen så kan det vara knepigt att "zooma in" i bilden i en bildbehandlare i efterhand och få bra kvalitet på bilden. ![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Jag säger det att jag har inte behövt använda zoom tidigare och jag ser ingen anledning till att ha det. När jag är ute och fotar är jag så pass nära tågen att jag inte behöver någon zoom.
![]() Jag kommer nog inte att hamna i sådana situationer då jag måste använda zoom. ![]() Med vänliga hälsningar Pson ![]() www.tagbilder.com |
![]() |
![]() |
#5 |
Guest
|
![]()
Ifall du inte behöver använda zoomen kan vi ju räkna bort den helt och hållet.
Då är jag mer oroad över bildkvaliteten, slå ett öga på testbilden på Cyberphoto. I slutsatsen konstateras även detta... Ett glädjeämne är dock den (enda) recension som finns på pricerunner.se. Inskickad 2003-07-16 av "ladde" som använt kameran i mindre än en månad. Notera att detta var hans första digitalkamera... Bäst i sin prisklassen - 2000 Positivt Jag lade ner en hel förmiddag på att leta och jämföra kameror på pricerunner och msn-shopping. Detta var i särklass det bästa alternativet! Har man mycket höga krav på bildkvaliteten så ska man givetvis lägga ner några 1000-lappar till och köpa en Fujji eller Canon istället. Vill man ha en fritids/nybörjar kamera för att ta bilder på vänner, familj etc. så är denna kamera den bästa du kan få i sin prisklass. - bildkvaliteten är mycket god och kameran ställer själv in ljusläge efter var man ska ta fotot - inbyggd blixt - tydligt LCD-fönster - snygg design Negativt Ser inte några direkta nackdelar. Vill du som sagt ha kvalitet utöver det vanliga så ska du välja en annan kamera i prisklassen 4000-5000 kr. Detta är det nästa bästa samt billigaste alternativet. En nackdel är dock att kameran i likhet med många andra digitalkameror äter batteri! Efter att du tagit ca 80 bilder och 2-3 videoinspelningar är batterierna döda. Sammanfattningsvis Funderar du på att köpa en bra digitalkamera men inte vill lägga mer än 1000-1500 är detta kameran för dig! Köp inte en kamera för under 1000 kr, då får du bara skräp. Finns många andra kameror i denna prisklass med med tanke på att detta är en Olympos (mycket välrenomerat märke) med funktioner som zoom, självutlösare, videoinspeling mm. är denna kamera det självklara valet. Jag rekommenderar helt klart denna produkt. Vrför inte göra som jag och köpa den hos www.scandinavianphoto.se. Ett mycket pålitligt företag som har ett jätteutbud av kameror. Fick dessutom min order efter bara 3 dagar. Betygssättning Funktionalitet 4 Kvalitet 4 Prisvärdhet 5 ----------------- Övergripande bedömning 5 Hoppas att din bild av kameran blir lite klarare nu. Men, om jag vore du, skulle jag vvakta lite (=spara mer pengar) och köpa något annat... ____________________ ![]() / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |