![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Guest
|
![]()
Ja, det är frågan.
Skall man lagra bilderna på CD- eller DVD-skivor? Ibland kan man läsa, att man i så fall bör lägga över dem på nya skivor efter en viss tid. Ibland sägs vart femte år och ibland vartannat år. De här skivorna är bättre än de där o.s.v.. Eller Skall man lagra bilderna på en separat hd och då helst en extern. Idag finns sådana på upptill 300 gb. Själv har jag lagrat på vanliga Fuji CDR, men undrar nu vad som finns kvar om en 30-60 år eller så. (I de flesta familjer finns säkert kring 100 år gamla, ärvda s/v bilder, som fortfarande är helt OK.) Vi samlar ju på oss en hel del 'once-in-a-lifetime'-bilder. Hur går med dessa nu när vi är 'digitala' bildmakare? Hur gör ni? wilburt |
|
![]() |
#2 |
Guest
|
![]()
Hej!
I och för sig har jag ännu inte hunnit ta så värst många bilder med min digitalkamera ännu (runt 1000), men jag säkerhetskopierar de i alla fall. Tänk om datorn skulle få virus, hårddisken krascha etc. Jag bränner ner bilderna på DVD+RW-skivor (återskrivningsbara). Dels får man plats med många bilder (4.7Gb) så att man slipper ha fotona på hundrafemtio cd-skivor, och dels är det billigt. En DVD+RW kostar runt 60 kronor i dagsläget, CD+RW kostar väl runt 15 kronor har jag för mig. Och på 4 CD+RW får det "bara" plats 2.6Gb. ![]() ____________________ ![]() / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
![]() |
#3 |
Senior Member
|
![]()
Sparar viktiga bilder på båda hårddiskarna, på CD, på zip samt på min server, då borde dom vara säkra
![]() ![]() Jonte |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Jag har tagit runt 3000 bilder för tillfället nu och de flesta är ju "once-in-a-lifetime-bilder" som man aldrig kommer att få chans att fota igen...
Jag bränner på vanliga 700MB skivor fast det är ju klart...efter ett tag lär man ju behöva bränna om... Ett annat alternativ är ju att skriva ut bilderna på fotopapper/skicka till en fotofirma för att låta dem skriva ut de digitala bilderna.... ![]() Mvh: Kvarne -------------------- 6666 *Sthlms Sexigaste buss*(Scania CR112 CLAA) SL H10 |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Bilder på min rutt LBJ (obs, många bilder!) | Deskgrunt | Landskapsdesign - Trainz | 53 | 2005-07-13 14:31 |
Bilder från BF1942 sökes! | Nicke_123 | Off-topic | 13 | 2003-10-01 00:51 |
Nya bilder från Silja Europa :-) | Pson | Off-topic | 0 | 2003-08-09 00:51 |
Bilder på Linx X2000! | Pson | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 0 | 2002-07-26 19:06 |