Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-10-25, 16:05   #1
wilburt
Guest

Standard Hur sparar/lagrar vi våra bilder?

Ja, det är frågan.
Skall man lagra bilderna på CD- eller DVD-skivor?
Ibland kan man läsa, att man i så fall bör lägga över dem på nya skivor efter en viss tid. Ibland sägs vart femte år och ibland vartannat år. De här skivorna är bättre än de där o.s.v..
Eller
Skall man lagra bilderna på en separat hd och då helst en extern. Idag finns sådana på upptill 300 gb.

Själv har jag lagrat på vanliga Fuji CDR, men undrar nu vad som finns kvar om en 30-60 år eller så. (I de flesta familjer finns säkert kring 100 år gamla, ärvda s/v bilder, som fortfarande är helt OK.)

Vi samlar ju på oss en hel del 'once-in-a-lifetime'-bilder. Hur går med dessa nu när vi är 'digitala' bildmakare?

Hur gör ni?

wilburt

Gammal 2003-10-26, 10:29   #2
niofem
Guest

Standard

Hej!

I och för sig har jag ännu inte hunnit ta så värst många bilder med min digitalkamera ännu (runt 1000), men jag säkerhetskopierar de i alla fall. Tänk om datorn skulle få virus, hårddisken krascha etc.

Jag bränner ner bilderna på DVD+RW-skivor (återskrivningsbara).

Dels får man plats med många bilder (4.7Gb) så att man slipper ha fotona på hundrafemtio cd-skivor, och dels är det billigt. En DVD+RW kostar runt 60 kronor i dagsläget, CD+RW kostar väl runt 15 kronor har jag för mig. Och på 4 CD+RW får det "bara" plats 2.6Gb.

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Gammal 2003-10-26, 12:57   #3
Jonte
Senior Member

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Jonte
Standard

Sparar viktiga bilder på båda hårddiskarna, på CD, på zip samt på min server, då borde dom vara säkra

Jonte
Jonte besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-26, 13:15   #4
Kvarne
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Kvarne Skicka ett meddelande via MSN till Kvarne
Standard

Jag har tagit runt 3000 bilder för tillfället nu och de flesta är ju "once-in-a-lifetime-bilder" som man aldrig kommer att få chans att fota igen...

Jag bränner på vanliga 700MB skivor fast det är ju klart...efter ett tag lär man ju behöva bränna om...

Ett annat alternativ är ju att skriva ut bilderna på fotopapper/skicka till en fotofirma för att låta dem skriva ut de digitala bilderna....

Mvh: Kvarne
--------------------

6666 *Sthlms Sexigaste buss*(Scania CR112 CLAA)
SL H10
Kvarne besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bilder på min rutt LBJ (obs, många bilder!) Deskgrunt Landskapsdesign - Trainz 53 2005-07-13 14:31
Bilder från BF1942 sökes! Nicke_123 Off-topic 13 2003-10-01 00:51
Nya bilder från Silja Europa :-) Pson Off-topic 0 2003-08-09 00:51
Bilder på Linx X2000! Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 0 2002-07-26 19:06

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:08.