Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-10-27, 23:16   #1
emges
Senior Member

Reg.datum: Aug 2001
Standard STW och TRS2004

Nu har då vi äntligen kommit till dagen då vi kan prata mer öppet om TRS2004. STW har som ni säkert sett fått med mängder av framförallt landskapsobjekt på CDn. Y1an med inredning i två målningar, nya signaler, kontaktledningar, olika vägar med broar, skyltar, räls, ja listan kan göras lång. Vissa har likheter med det som vi tidigare släppt men det mesta är helt omarbetat med bättre texturer och modeller.

Signalerna i sin nuvarande form saknar fortfarande funktionalitet för att få dom helt svenska. Med LLJ:s hjälp tror jag ändå vi har hittat en version som är så lik den svenska som är möjlig på den korta tiden vi hade. Väldigt mycket är möjligt med script numera, som exvis verkliga semaforer och fullt fungerande vägskydd med signaler åt både väg och spår. Men det kräver rätt mycket kunskap som tar tid att utforska sig fram till. Mycket nytt är på gång, var så säker. Notera även att dom svenska signalerna fungerar lika bra till AI-tåg som andra signaler.

Vissa saker som exvis övergångsställe och vägkorsningar kom inte med pga tekniken att göra dom förändrades i sista stund. Då jag vet hur dessa skall göras kommer dom ut på antingen på DLS/STW eller i ett officiellt servicepack, beroende på vad Auran tycker.

Nyheterna från STW också!

* Svenska kan väljas på sajten. Nu skall ingen behöva ha besvär med engelskan längre.

* Hbis ny vagn med både LOD och dynamisk last. Fungerar som boxcar och tar 16 st General Goods från exvis pappersbruket.

* Gbs uppdaterad med dynamisk last, tar 14 st GG.

* Beskrivning av dom svenska signalerna som följer med TRS.

Avdelningen med lok/vagn-delar kommer bli klar snarast. Allt skall förpackas först. Likaså svensk tutorial för LOD.

Fler svenska vagnar med dynamisk last är på gång.

Fråga på om det är något ni undrar över. Glöm inte att ha skoj med allt nytt svenskt material. Det vi inom STW önskar allra mest är att se fler vackra svenska landskap växa fram[].

www.stw.se

/Mats
emges besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-27, 23:44   #2
By Pell
Senior Member

Reg.datum: Jan 2003
Standard

Ja,,,, det är en hel del väldigt fina svenska saker med i TRS. Det kan jag skriva under på.

Ni som har köpt den kommer att fullständigt baxna över en del saker..... och ni som inte har köpt den än.....det är nog dags att råna sparbössan eller att börja spara till ert eget ex.

//Pelle[][^][^][^][^][8D]

Nos nihil efficere non possumus
By Pell besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-28, 01:30   #3
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Wow!
Det var mycket nytt på en gång. Tack så mycket för det!
Jag ser speciellt fram emot konstruktionsdetaljerna. Både Boggien, buffertarna och kopplet skulle komma väl till pass på mina tankvagnar. Jag har provat dom i TRS2004 nu bara för att inse att jag är ganska långt ifrån klar med dom än.

Tack och god natt .... Mats
MatsH besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-28, 11:10   #4
emges
Senior Member

Standard

Så, nu ligger även dom lösa delarna online. Jag hoppas att det underlättar för alla som gör rullande material. Det blir säkerligen fler saker om dom är "standardiseringsbara". Pantograferna exvis har problemet att beroende på lokhöjd så måste animationen ändå göras om.

MatsH: Det skall bli spännande att se dina tankvagnar på spåret. Vad tror du om att göra dom påfyllningsbara i TRS?[] Jag har inte testat detta ännu men det skall nog inte vara omöjligt att få till. Auran släpper nog CCG i det närmaste.

/Mats
Gammal 2003-10-28, 11:58   #5
MatsH

Standard

Citat:
quote:MatsH: Det skall bli spännande att se dina tankvagnar på spåret. Vad tror du om att göra dom påfyllningsbara i TRS? Jag har inte testat detta ännu men det skall nog inte vara omöjligt att få till. Auran släpper nog CCG i det närmaste.
Det tycker jag låter som en utmärkt idé. Det hänger som sagt bara på att man vet hur man gör. Det borde väl inte vara så svårt med tanke på att det är en osynlig last. Jag antar att man ska placera en point typ "a.xxx" där tappkranen på vagnen ska sitta. Det där med lastvikter och så ska väl definieras i config.txt eller?

Jag har i alla fall börjat använda eran boggi med mycket gott resultat. Ska även byta ut mina buffertar vid tillfälle. Jag är dessutom inte nöjd med mina vagnstexturer, men jag vet inte ifall jag kan göra dom så mycket bättre. Är det annat ljus i TRS2004 jämfört med UTC, eller är det bara jag som råkat dra upp gamma-slidern lite för mycket? Jag tycker att mina vagnar ser så ljusa ut nu.

Arbetet fortsätter.
mvh .... Mats

EDIT: Det var nog bara jag som petat för mycket på gamma-inställningen. Gick tillbaka till default-värdet och nu ser det ut som det ska igen.
Gammal 2003-10-28, 15:23   #6
Rojje
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard

Mycket snygga saker ni fick med från STW

Dock saknar jag lite saker till kontaktledningarna (ja, nu "gnäller" jag igen ), separat wire och stolpar/bryggor som lösa objekt. Skulle underlätta mycker vid trixandet som blir då man har mycket växlar/spår.

Roger
Rojje besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-28, 18:01   #7
emges
Senior Member

Standard

Citat:
quoteet tycker jag låter som en utmärkt idé. Det hänger som sagt bara på att man vet hur man gör. Det borde väl inte vara så svårt med tanke på att det är en osynlig last. Jag antar att man ska placera en point typ "a.xxx" där tappkranen på vagnen ska sitta. Det där med lastvikter och så ska väl definieras i config.txt eller?
Ja precis, så enkelt verkar det vara. I config sätter man volymen på vagnen så beräknas vikten efter vilken produkt som är lastad.

Citat:
quoteock saknar jag lite saker till kontaktledningarna (ja, nu "gnäller" jag igen ), separat wire och stolpar/bryggor som lösa objekt. Skulle underlätta mycker vid trixandet som blir då man har mycket växlar/spår.
Bra observerat. Kontakledningsobjekten som är scenery kom av någon anledning inte med. Dessa finns klara här och dom kommer så snart som möjligt. Lös tråd som spline ligger däremot redan med har jag för mig.

/Mats
Gammal 2003-10-28, 18:57   #8
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Härligt att höra!
Där gick proppen ur Ketchupflaskan!

LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-28, 19:15   #9
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Hurra för STW!!!
Jag förstår att det legat ett publiceringsförbud från Auran på TRS2004-grejor. Nu kommer Hbis och Gbs-vagnar och Gmax-detaljer till oss som fibblar runt i gmax med stor möda. Stort tack STW!

Jag lovar att aldrig mer "gnälla" över att inget händer, jag förstår ert betatestar-dilemma nu.

LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-29, 03:36   #10
MatsH

Standard

Citat:
quote:MatsH: Det skall bli spännande att se dina tankvagnar på spåret. Vad tror du om att göra dom påfyllningsbara i TRS? Jag har inte testat detta ännu men det skall nog inte vara omöjligt att få till. Auran släpper nog CCG i det närmaste.
Hallå Emges!
Här är i alla fall en bild på en av vagnarna på spåret och med era nya snygga delar. Om du har någon aning om hur man gör tankvagnar påfyllningsbara så får du gärna höra av dig till mig. Själv har jag inte en chans att lista ut det utan Content Creation Guide. En av vagnarna (jag har gjort 4 st) har dessutom två olika behållare. Undrar om man kan skilja på dom så att man kan lasta två olika produkter i samma vagn. [?]

mvh ... Mats

Gammal 2003-10-29, 08:26   #11
emges
Senior Member

Standard

Dessa kommer bli ett efterlängtat tillägg till svenska banor! Ja det borde gå att ha flera olika laster i samma vagn.

lan: Det har varit en svår period att ha något så spännande som TRS fast inte kunna nämna något om det man gör. När nu CCGn kommer så är det helt fritt fram.

Ni har väl förresten inte missat att det ligger med en fet hjälpfil i scripts\docs där det står en massa saker, inte bara om script. Det är nya TRS-bibeln.

/Mats
Gammal 2003-10-29, 10:42   #12
MatsH

Standard

Citat:
quote:Ni har väl förresten inte missat att det ligger med en fet hjälpfil i scripts\docs där det står en massa saker, inte bara om script. Det är nya TRS-bibeln.
Jo, den hade jag missat. [:0] , det där kommer att bli användbart. [8D]
Håller på att studera tankvagnsscriptet just nu. Jag har blivit lite klokare, men mycket återstår fortfarande så skicka gärna den info du hade till mig, jag har mailat dig min adress.

mvh .... Mats
Gammal 2003-10-29, 11:11   #13
Rojje
Hedersmedlem

Standard

Citat:
quote:Lös tråd som spline ligger däremot redan med har jag för mig?

/Mats
Om jag inte blivit helt blind så finns inte den heller med. Ligger den gömd under någon annan region?

Roger
Gammal 2003-10-29, 15:10   #14
emges
Senior Member

Standard

Nej det har du rätt i, den är borta den med. Den kommer med i addonpacket också som kommer upp i det närmaste.

/Mats
Gammal 2003-10-29, 17:42   #15
Rojje
Hedersmedlem

Standard

Förlåt mig, men nu är jag här igen [:I] . Kommer det att komma signaler som passar in till dom nya snygga svenska kontaktledningsbryggorna? Jag har prövat men det saknas en bit för att nå upp.

Inte så viktigt att ordna, men kanske.... jag undrar om det går att ändra så att växlingsdvärgarna får vita märktavlor och blocksignalerna runda märkttavlor samt att växlingsdvärgarna inte försignalerar nästa dvärg? Då blir det 100& verklighet. Men det kanske är lite för mycker "krav" på er med tanke på det arbete ni lagt ner . Signalerna är ju ursnygga ändå och fungerar redan som dom är.

Angående tutorial swe_sig så används signalbilden med "tre gröna" om det är kort avstånd, <450 meter till tågvägens slutpunkt. Används också om nästa signal är en huvuddvärgsignal i stopp. Huvuddvärgssignaler försignaleras inte av en huvudsignal med annat än "tre gröna". Kanske går att fixa med script?

Roger
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
TRS2004 är ett j-vla s-k-i-tprogram!!! Ironi :-) Rojje Trainz - Allmänt om Trainz 4 2005-01-24 18:21
Svensk addonCD till TRS2004 ! emges Trainz - Allmänt om Trainz 27 2003-12-15 11:59
Lista över fixar i SP1 till TRS2004 Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 1 2003-11-20 18:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:32.