![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Guest
|
![]()
Fy fan för oetiskt uppträdande och personangrepp! Särskilt i virtuella mötesplatser är det högst önskvärt att alla former av undermåligt bemötande avvisas, oavsett omständigheter. Här på forumet har det en tid funnits det som moderatorerna kallar för 'forumregler', som man titt och tätt hänvisar till. Dessa regler får väl anses vara korrekt utförda med tonvikt på att man inte ska väcka anstöt hos andra personer på detta forum.
På förekommen anledning har jag personligen börjat tvivla över hur det är med moralen hos vissa medlemmar på detta forum. I en annan tråd förekom en långdragen debatt mellan två parter som olyckligt resulterade i en avstängning som, enligt min mening, varit inkorrekt. Läser man tråden i fråga och forumreglerna innantill kan man inte ens med falkögon se att vederbörande brutit mot någon som helst brott. Mitt förslag är därför att moderatorerna i fortsättningen klargör för vilka grunder dessa har för att stänga av personer från detta forum, och detta ska gälla såväl långvariga avstängningar som provosoriska. I annat fall är det stor risk för att moderatorernas trovärdighet sjunker till botten om det inte blir allmänt känt vilka som stängs av från forumet och på vilka grunder. Därför vore det även högst önskvärt att moderatorer tar för vana att vid dessa händelsers uppkomst såväl peka på, specificera samt exemplifiera lagbrott och följande straff. När vi sedan kommer in på det mer personliga planet vill jag påvisa att en person på forumet, har betett sig totalt oetiskt och därför borde stängas av från forumet snarast. Avstängningstid och andra specifika frågor angående avstängingnen i fråga lämnar jag till moderatorerna att vidare klarlägga och utföra. Allt jag vill ha är upprättelse här på forumet. Jag har e-postat Fredrik alla detaljer, som borde vara bevis så gott som något och få vederbörande avstängd för alltid här från forumet. I annat fall; om inte avstängning sker (och avstängning ser jag som ofrånkomligt), visar jag gärna upp bevis för uppenbara brott och provokationer som en forummedlem ägnar sig åt på sin fritid utanför forumet. Tufftuff har redan lämnat oss, vilket är mycket tråkigt. Så min uppmaning är att stänga av dem som inte uppför sig enligt forumreglernas kriterier, så att vi andra kan fortsätta med sansade och vettiga debatter. Nu väntar jag på svar från Fredrik... Tack för ordet. ____________________ ![]() / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
|
![]() |
#2 |
Guest
|
![]()
Jag vet att du och Kvarne är överens. Vem jag syftar på skrev jag i mailet som jag skickade till Fredrik.
EDIT: I did the same. ____________________ ![]() / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Bra skrivet 9-5...hehe
![]() Bara det där är väl värt MVG i Svenska..(Du vet vad jag menar) Jag funderar nu på eventuella rättsliga åtgärder mot den person som begått en hel hög brott mot svensk lag. Mvh: Kvarne -------------------- 6666 *Sthlms Sexigaste buss*(Scania CR112 CLAA) SL H10 Edit: Det är väl rätt självklart att en person som bryter mot Svensk lag ska bli permanent avstängd från forumet... |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() ![]() Mvh: Kvarne -------------------- 6666 *Sthlms Sexigaste buss*(Scania CR112 CLAA) SL H10 |
|
![]() |
![]() |
#7 | |
Guest
|
![]() Citat:
![]() ____________________ ![]() / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
|
![]() |
#8 |
STW-member
|
![]()
Jo jag tänkte så här att det är inte olagligt att begå en olaglig handling. I sig alltså. Däremot är det olagigt att begå brott och de brotten finns regelerade i svensk lag.
Men innan man kan säga att en människa begått ett brott så är han oskyldig tills han blivit bevisad om motsatsen. Och det blir han i en domstol. Eller så blir han frikänd. Så oavsett teknisk bevisning, vittnesmål och eventuella erkännanden från individen själv så är han fortfarande oskyldig tills dom har förkunnats. Vi andra som står utanför domstolarna kan inte på eget bevåg avgöra om någon människa begått ett brott. Därför kan vi inte heller utdöma straff. En annan pikant detalj är att även om denna person (han) ändå döms av domstol och befinns vara skyldig är det inte säkert att han brutit mot forumreglerna och då kan det vara knepigt att stänga honom ute av den anledningen. Annars måste man ju dra en linje för vilka brott man "får" ha begått och ändå få vara kvar på forumet. Som ni ser är det inte helt glasklart. Men som sagt, detta är en diskussion, inte en föreläsning. Så kom igen. ![]() ![]() Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Har fått en ursäkt av den ovan nämda forummedlemen.
Har dessutom samtalat med honom...därav anser jag att han inte bör försvinna härifrån. Det han gjorde bör heller, precis som Janne skrev, inte påverka hans E-buzz-existens..heheeh ![]() ![]() Mvh: Kvarne -------------------- 6666 *Sthlms Sexigaste buss*(Scania CR112 CLAA) SL H10 |
![]() |
![]() |
#10 |
Senior Member
|
![]()
[u]Min</u> åsikt:
Jag är både admin och moderator på ett antal forum, det är ställen som har kanske 20 medlemmar till forum med tusentals aktiva deltagare och utan att rikta någon personlig kritik mot någon så tycker jag att en av anledningarna till att det "spårar ur" ( ![]() Jag har inte varit inblandad i några dispyter men efter vad jag läst här under årens lopp så är det att man agerat lite klumpigt. Vi har väl medlemmar på forumet som är både 10 och 60 år och allt därimellan och då får man vara lite flexibel. Att låsa trådar är något man bör undvika likt pesten, i princip ska man aldrig låsa en tråd så länge den inte innehåller grova påhopp, rasism eller sexsism och då brukar man hellre ta bort enskilda inlägg en att låsa en hel tråd. För att kväva en debatt är ofta dödsdömt, då ligger det och pyr lite här och var för att sedan blossa upp igen. Dessutom tycker jag nog att vissa "äldre" här har svårt att ta till sig kritik (jag är väl bara en pojkspoling eftersom jag är 21 ![]() Hoppas ni som känner er träffade tar kritiken på rätt sätt nu. Tack för ordet ![]() Jonte |
![]() |
![]() |
#11 |
Guest
|
![]()
Bra att det ordnade upp sig, tycker undertecknad, med resten av budskapet med tråden får gärna genomföras.
![]() Däremot tycker jag att det mest låter som om du slår knut på dig själv, Janne. Om det är så svårt som du hävdar att bekräfta att en människa är skyldig, i så fall skulle ni aldrig någonsin kunna stänga av någon från forumet, och eftersom ni har gjort det vid upprepade tillfällen, ser ditt resonemang tämligen obegripligt ut. Men ta inte illa upp, jag bara säger min åsikt, och så länge den inte bryter mot forumreglerna så... [} ![]() ![]() EDIT: eftersom situationen klarade upp sig så har jag återkallat e-mailet jag skickade till Fredrik. ____________________ ![]() / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
![]() |
#12 |
STW-member
|
![]()
Intressanta teorier Jonte. Och ta nu det här på rätt sätt för det är inte avsett att vara nedlåtande eller mästrande.
Jag är något äldre än vad du är och när jag var i din ålder visste jag allt. Nu när jag är lite äldre vet jag lite till. ![]() Jag har varit admin och moderator på fler fora och sett ungefär samma sak hända där. Du gör det väldigt lätt för dig när du lite inlindat påstår att det är moderatorenas och admins fel att det blåser till strid ibland. Jag trodde det behövdes fler än en person för att dansa tango? Tekniken att låsa trådar eller radera enstaka inlägg kan diskuteras in absurdum då det finns olika uppfattningar om effekten och inverkan av dessa åtgärder. Jag har sett alla varianter. Hur effektiv en åtgärd blir vet man först när man har facit i hand och då är det väldigt lätt att säga att det var klantigt gjort. Att något har varit bra får man sällan höra. Jag känner mig inte träffad men jag kände att jag ville svara på ditt inlägg ändå. ![]() ![]() Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
#13 | |
STW-member
|
![]() Citat:
![]() Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
|
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
Vad gör "[:I]"-smileyn där...
Hmm...1+1..hehe Har Janne månne åkt fast för fortkörning..? ![]() ![]() Jonte: Din teori är riktigt intressant. ![]() Mvh: Kvarne -------------------- 6666 *Sthlms Sexigaste buss*(Scania CR112 CLAA) SL H10 |
![]() |