Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-10-03, 12:56   #1
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard En gmax-fråga

Hej!
Jag antar att jag är tillbaka, och så är mina frågor. [:I]

Jag har börjat prova mig fram lite i gmax och håller på att bygga en enkel vagn. Eftersom jag inte är så haj på det här med 3D-modellering än så tänkte jag använda en boggi som redan finns i trainz. Nu är min fråga? Vad betyder dom långa röda och lila linjerna (se bilden) som dök upp när jag "monterade" boggin? Är det fysiska objekt eller bara pilar som indikerar något (animation?) ?

När jag ändå håller på och frågar. Finns det något sätt att se det man bygger i en större vy än perspektiv-vyn i gmax? Skulle gärna vilja se vagnen i fullskärm om det går.

mvh .... Mats

MatsH besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-03, 13:18   #2
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Beroende på vad du har för inställningar så tror jag de färgade linjerna är de så kallade "attchments points" som talar om för Trainz var hjulen är och var centrum för varje boggie sitter

Punkterna bör heta a.bog0 a.bog1

Alla delar som börjar på a.<något namn) är attchmeents points som måste finnas med för att Trainz ska kunna se och uppfatta objektet (iaf rullade material)

När det gäller vyerna så kan du maximera alla vyer så att istället för 4 vyer får vald vy iistället.
Normalt sett så klickar man längst ner till höger (har tyvärr inte gmax på datorn här så jag kan visa vilken knapp det är)

Annars är ett sätt att exportera modellen som en .im eller .pm och öppna .im eller .pm filen med TOE. Tolaris lilla program som kan visa modeller. Då är det enkelt att se hur det färdiga resultatet blir.

Hoppas det var till lite hjälp annars får du fråga på nytt. Jag upplever det enklare när man frågar hur man gör specififka saker än att vi som kan ska beskriva hur man gör allt...

Så fråga på om det är något...

Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-03, 13:25   #3
MatsH

Standard

Tack Fredrik!
Det blir till att fortsätta ikväll, nu måste jag åka till jobbet.
Oroa dig inte, jag kommer alldels säkert med flera frågor. [8)]

mvh .... Mats
Gammal 2003-10-03, 14:37   #4
LLJ
STW-member

Reg.datum: Nov 2002
Standard

Hej.

Du kan maximera aktuell vy med "w".

/Lars
LLJ besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-04, 20:51   #5
MatsH

Standard

Hallå igen!
Jag hittade på maximeringsknappen, och att använda W var väldigt enkelt. Tack så mycket.

Nu en annan fråga till er 3D-byggare. Jag tycker att mina verk ser lite leksaksaktiga ut. I och för sig så fattas en hel del detaljer och alla texturer, men ändå. Brukar era saker se ut såhär? (Kanske en dum fråga, men man måste ju lära sig).

Dags att börja läsa Content Creation Guide och försöka få in något i Trainz.

mvh .... Mats, 3D-hangaround

Gammal 2003-10-04, 21:03   #6
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Det där är väl en bra början. Många gånger kan man bli lurad av modellen när den är "naken". Textur gör oerhört mycket för en modell.

Det enda jag kan anmärka på här att vagnen ser något för bred ut men det kan också vara en synvilla. När man ser modellen i Trainz brukar det oftast bli ett annat intryck!

Lycka till med ditt skapande.

Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-04, 21:21   #7
MatsH

Standard

Hej!

Ja, jag tyckte också att den ser lite bred ut. Den är 2,8m (enligt ritningen). Men jag har troligtvis satt hjulen för tätt. Gick efter spårvidden 1435mm, men jag har satt det avståndet mellan yttersidorna på hjulen. Om jag flyttar ut dom så att jag får 1435mm mellan innersidorna så blir det kanske bättre. Jag antar att det är så det ska vara.

mvh ... Mats

Gammal 2003-10-05, 05:19   #8
tufftuff
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Om intresse finns, så är avstånd mellan hjulens innsidor (normalspår) angivet 1360mm (själva hjulet, inte navet!) enligt de ritningar jag sett.
Och hjulens tjocklek 135-140mm. Är det riktigt gamla grejer kan det säkert vara ngt klenare dimensioner

Det är iaf vad jag bygger efter... Märkligt att de flesta som bygger gör hjul som ser mer ut som tunna cykelhjul än rejäla stålhjul

Kanske det kan vara till någon hjälp?
tufftuff besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-05, 11:18   #9
MatsH

Standard

Hej Tufftuff!
Tackar. Det var till stor hjälp. Vet du vilken diameter det brukar var på hjulen också? Det jag har är några ritningar från gamla Allt om Hobby, men det finns inga mått på hjulen på någon av dom. Jag har chansat på 0,9m - 1,0m , men det skulle vara kul att ha det lite mer exakt.

mvh ... Mats
Gammal 2003-10-05, 11:20   #10
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

hjuldiametern är normalt 920mm om jag minns rätt

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-05, 11:30   #11
MatsH

Standard

Citat:
quote:hjuldiametern är normalt 920mm om jag minns rätt

Tomas
Okej, då kanske mina hjul duger. Dom är 0,9m med hjulflänsen 1,0m. Kanske ska göras lite tjockare bara, men det går i alla fall framåt. Så här ser det ut nu om någon vill se. (Det ska för övrigt likna en Mss malmvagn när det blir klart.)

mvh .... Mats

Gammal 2003-10-05, 17:00   #12
tufftuff
Medlem

Standard

Hjulflänsen ser väldigt stor ut, denna brukar jag gå efter:

Fast man blir ju tvingad förenkle en del så klart annars hamnar ett hjul lätt på några 1000 polygoner
Gammal 2003-10-05, 17:03   #13
tufftuff
Medlem

Standard

..och buffertavstånd 1750mm.... Ser ut som du har försökt göra spindelbuffertar? Förr brukade höjden vara 1040mm, på moderna vagnar ligger den högre

Gammal 2003-10-05, 21:22   #14
MatsH

Standard

Tusen tack för all hjälp! [8)]
Det känns skönt att det finns någonstans att ställa alla frågor. Jag är som sagt nybörjare på det här och det dyker upp nya funderingar hela tiden.

Nu har jag i alla fall gjort nya hjulaxlar och ska börja med ett underrede som bättre passar dom nya axlarna. Men jag är i alla fall rätt nöjd med flaket.

mvh .... en tacksam Mats

Gammal 2003-10-06, 00:17   #15
MatsH

Standard

Hej igen!
Måste säga att jag faktiskt är lite stolt över att ha kommit så här långt. [8)][:I]
Börjar bli dags att lista ut hur man gör texturer. Samt hur man hushåller med polygoner. Såg att Tufftuffs nya Sa var på 12000 polygoner, så jag antar att mina 15000 är lite väl mycket för en godsvagn på det här stadiet. [:X]

Dags att sluta tjata om min vagn i alla inlägg och gå och lägga mig istället.

mvh .... Mats

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ritning som underlag ? (Gmax) sjonas Off-topic 6 2006-01-07 11:29
Min pivot försvunnen från Gmax LokKalle 3D-design - Trainz 3 2005-08-17 19:04
Gmax fråga Arre Trainz - Allmänt om Trainz 0 2005-02-09 17:05
Gmax info Pierre 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 3 2003-05-31 16:56
Lyckats fått in min V5:a i GMax!!! Zzarr 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 17 2002-10-22 01:33

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:12.