Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-01-01, 11:22   #1
avgd
Senior Member

Reg.datum: Aug 2002
Standard Problem med överföringsvagnarna!

När jag skall försöka koppla ihop överföringsvagnarna med Tp-loket står det att det är olika koppeltyper! Jag använder sepcialkopplet, men det fungerar ändå inte. Passar de inte ihop? Vilka lok använder ni att dra dessa vagnar med? [8] (Jag prövade att sätta Z43:a rmaför och då gick det, men även om det går att köra normalspår på smalspår så är det ju inte så kul...[xx(])

Kan man lasta saker på överföringsvagnarna också? Måste man designa om vagnarna i ett 3D-program (sätta ett normalspårsjärnvägsfordon på vagnen permanent) eller finns det något annat sätt? []
avgd besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-01, 12:47   #2
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Hej!

För att få last så måste den som gjort vagnen(eller någon annan med samma 3d fil!) bygga på en last!
Det görs iallafall enklast så, kanske går på något annat sätt!

Byggare på BSJ Broby Starebo smalspårsrutt
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-01, 14:22   #3
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Hej avgd!

Öppna eng- (lok) och/eller wag- (vagn) filerna (använd wordpad!) och leta reda på raden på bilden nedan.

Ändra till samma typ av koppel, annars kan inte loken och vagnarna kopplas samman! Jag förslår att du ändrar i överföringsvagnarnas wag-filer....

Tyvärr går det inte att lasta saker på vagnar och sen köra iväg. Men om man gör vagnen som ett objekt, som jämt står på samma ställe i rutten (vid en ramp), så kan man lasta och lossa den vagnen. Man får dock göra spåret på vagnen osynligt!

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-01, 16:13   #4
avgd
Senior Member

Standard

Tack för hjälpen! Nu tror jag att det funkar (skall precis börja testköra [] )
avgd besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-27, 20:55   #5
sibbmark
Medlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev vr98olli

Hej!

För att få last så måste den som gjort vagnen(eller någon annan med samma 3d fil!) bygga på en last!
Det görs iallafall enklast så, kanske går på något annat sätt!

Byggare på BSJ Broby Starebo smalspårsrutt
Nja, det enklaste är nog att lasta på lasten med hjälp av freight animation, lägg till en rad i eng-filen... Ett litet exempel från Novelty (monstret på förarplatsen är tro det eller ej last, detta för att han skall vara enkel att ta bort...)

FreightAnim( Driver.s 0.1 0.1 0.1 )

Tala alltså om vad det skall vara för s-fil som skall dit, och så positionen... Mycket trixande blir det om den skall hamna på rätt ställe, eller en konstig form på gubben om man är för lat...
Ett litet problem bara, lasten får inte bestå av mer än ett objekt, så det går inte att ta "en vagn vilken som helst" och sätta dit den så... Det måste vara en vagn som är gjord speciellt för att vara last...

/Bosse
(Ja, jag vet, jag är tillbaka nu...)
sibbmark besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-27, 21:12   #6
dalchr01
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Då får jag önska dig välkommen tillbaka!

Jag har provat lite och kommit fram till följande problem:
- med FreightAnim försvinner hjulen på lasten av någon outgrundlig anledning [8]. Är det någon som vet vad det beror på och om man kan göra något åt det?
- Om man istället tar en normalspårig vagn och anger längden i Wag-filen till ca 0,3 meter för att koppla in den mellan två Q37p, och sedan flyttar upp vagnen ca 0,4 meter med shift-funktionen i SFM, då syns i och för sig hjulen, men de flyttar 0,8 meter upp!!! Dessutom roterar de kring sin gamla axel. Jag har inte provat ännu, men det borde gå att göra hjulen osynliga och lasta Q37p-vagnarna intill med Mickes lösa hjulaxlar.

Jag har letat igenom s-filer för att hitta var rotationspunkten för hjulen anges, men kammat noll. Är det något som vet?

/ Dalle
dalchr01 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-27, 21:39   #7
sibbmark
Medlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev dalchr01

Då får jag önska dig välkommen tillbaka!
Tack för det!

Citat:
quote:
Jag har provat lite och kommit fram till följande problem:
- med FreightAnim försvinner hjulen på lasten av någon outgrundlig anledning [8]. Är det någon som vet vad det beror på och om man kan göra något åt det?
Det där låter som att det skulle kunna bero på att vagnen består av flera olika objekt, dvs vagnskorgen är ett objekt och hjulen är andra objekt... För att det skall fungera krävs det att det är ett objekt, alltså att hjulen inte är hjul utan en del av vagnskroppen. Detta innebär naturligtvis att vagnen som lastas på inte kan vara någon "riktig" vagn, utan ett objekt precis som ett hus, en gran eller en giraff. (Men då överskrigs lastprofilen...)

Citat:
quote:
- Om man istället tar en normalspårig vagn och anger längden i Wag-filen till ca 0,3 meter för att koppla in den mellan två Q37p, och sedan flyttar upp vagnen ca 0,4 meter med shift-funktionen i SFM, då syns i och för sig hjulen, men de flyttar 0,8 meter upp!!! Dessutom roterar de kring sin gamla axel. Jag har inte provat ännu, men det borde gå att göra hjulen osynliga och lasta Q37p-vagnarna intill med Mickes lösa hjulaxlar.
Usch då, det låter som att du försöker placera en vagn så att den står med en boggy på var överföringsvagn... Det vore ju trevligt, men jag tror inte att det går faktiskt... Tror att lasten måste ligga över en vagn. Visserligen skulle man kunna förskjuta lasten så att den ligger en halv överföringsvagnslängd bakåt eller framåt, men då kommer det inte att fungera när man kommer till en kurva... Jag har eventuellt en lösning på det... Skall testa liter och återkommer om det fungerar...

Hoppas att det var ungefär det du undrade om...

/Bosse

Bifogar en liten bild på en lastad överföringsvagn... Jag vet att tåget inte borde se ut så, men jag testade en del saker... Bilden är dålig, skyller på att jag glömde stativet till kameran den dagen... Lösningen består alltså i att den främre lokomotorn (som går på rälsen) är just ett litet lok... Den bakre vehiceln är bara en enda stor klump och har alltså varken hjul eller lamor eller tak eller något sådant... (Det kanske är en kuliss på väg till den lokala teaterföreningens uppsättning av "Hon dansade en sommar".)

<center> </center>
Gammal 2004-01-31, 15:08   #8
Json
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Hej!

För ett bra tag senn hittade jag några Österrikiska överföringsvagnar som man kunde lasta. Lasten var specialbyggda vagnar med koppelstället lagt en halv överföringsvagn bakåt.
Självklart va även vagnarna uppfyttad till rätt höjd.

Tyvärr har jag inte vagnarna kvar, eftersom hårddisken har krachat en gång....

Borde det inte gå att göra någon liknande grej till Sibbmarks vagnar?

//Json

Json, lackerare på BOPGE
Json besöker inte forumet just nu  
Gammal 2004-01-31, 17:36   #9
sibbmark
Medlem

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev JSON
För ett bra tag senn hittade jag några Österrikiska överföringsvagnar som man kunde lasta. Lasten var specialbyggda vagnar med koppelstället lagt en halv överföringsvagn bakåt.
Självklart va även vagnarna uppfyttad till rätt höjd.
Det där låter intressant. Jag har bara hittat någon tysk överföringsvagn själv, och den enda lasten som fanns då var tvåaxliga vagnar där var vagn var lastad på en överföringsvagn.

Visst borde det gå att "förskjuta" lasten om man vill ha en längre last så att den täcker två överföringsvagnar, men då kommer den väl dessutom automatiskt att sväva fritt i ena ändan när spåret svänger, eller?

Jag har lite mycket att göra just nu, men annars håller jag på att testa en liten möjlig lösning på problemet. Om jag kommer fram till något kommer det naturligtvis med här...

/Bosse
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Har någon annan problem med nedladdning från DS. Bengan Trainz - Allmänt om Trainz 14 2004-11-07 16:13
Problem med Picadilly line(london underground) gec44-9w MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2003-12-05 17:43
Problem med Y2:an. Bengan Trainz - Allmänt om Trainz 6 2003-11-25 15:51
Problem med MSTS! Dson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 4 2003-02-17 09:59
Problem med Trainz och gamla \Custom-mappen agdor Trainz - Allmänt om Trainz 1 2002-07-16 22:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:50.