![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg
![]() |
Visningsalternativ
![]() |
![]() |
#1 |
Senior Member
|
![]()
STAB ställer sig härmed åter frågan om förarna. Varför är det endast krav på förare när det inte finns krav på ombordansvarig? Frågan är om kravet på förare ens skall kvarstå?
STAB kräver att om kravet på förare skall kvarstå så skall en klar och tydlig redovisning av förarna samt hur dom arbetar (på vilka tågset samt vilka tider) klart framgå! I dagsläget förlorar STAB tiotusentals kronor varje vecka på att förarna skall jobba så som tågen går samt att deras veckoarbetstid inte skall överstigas. Alltså; skall förarkravet vara kvar måste en tydlig redovisning från resp bolag ske! Ska kravet inte vara kvar förordar STAB att ett schablonbelopp dras för SAMTLIG tågpersonal. ![]() http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Förslaget är inte alls dumt.
Skulle bara vilja ha det lite mer detaljerat. Men tycker nog att någon redovisning måste till, om man tittar på någta bolag idag har dom enligt SVTTL, mer än 40 timmar/ förare och vecka. vilket vi nu inte skulle ha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Senior Member
|
![]()
Man kan tänka sig att man får betala ett schablonbelopp i kontraktet som grundar sig på pris per passagerare x timmar
Alltså ju fler passagerare tåget tar ju dyrare blir personalen, det samma gäller att ju fler timmar tåget rullar = dyrare personal. Kostnaden skulle kunna införas som en separat ruta i kontraktet, precis som pris/bruttotonkilometer Visserligen blir det ett avsteg från verkligheten men ändå ett steg närmare eftersom vi idag endast räknar med att föraren arbetar ombord! ![]() http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Det finns ett mindre problem här.
- Jag kommer hem på fredag kväll efter att ha jobbat ca 50 timmar. - Jag har ca 40 olika uppgifter att göra i ekonomin innan den kan uppdateras på hemsidan och där vi har lagt in de nya veckosiffrorna. Dessa har kommit med mail under veckan. - Varje kontrakt som görs har numera en tidtabell och en aktivitet som är till 80% klar. Detta innebär att varje nytt kontrakt tar ca 40 minuter att göra. - När dessa kontrakt är klara, brukar vara på söndag middag, så ser jag hur många timmar varje bolags anställda jobbar per vecka. Efter detta kan jag göra två saker. 1. Jag kan ta bort antalet kontrakt på fliken 'sammanfattning' i ekonomin tills alla bolag är nere på 40 timmar eller mindre. 2. Jag kan skicka ett mail till företagens 'högsta höns' och påtala att förarna jobbar för mycket och att man får en vecka på sig att hitta förare annars får man inga inkomster veckan därpå. Jag använder mig av alternativ nummer 2. Detta har fungerat bra sedan V46 förra året och ingen har sagt något. Detta kommer jag att göra i framtiden också MEN........... Det finns ett undantag. Traffico har 73 timmar per förare. Detta är naturligtivs inte bra av mig och detta beror på att uträkningen 'Arbetstid per förare' inte delades med det totala antalet timmar. V18 började man köra ett upplägg med X14 och jag märkte inte detta förräns denna helg. [V] Alltså väntar jag på förarnamn och får jag inte dessa (de har alltså veckan på sig) så blir det inte heller någon imkomst till helgen. De andra har jag fått mail ifrån så det är fixat men jag har inte uppdaterat hemsidan ännu. M v h /Pursche www.svttl.se ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Senior Member
|
![]() Citat:
Vad jag frågade var alltså 1) Varför betalas endast för förare? 2) Vad ska vi göra åt den dåliga redovisning av hur dessa jobbar Som jag ser det skulle en ny ruta på kontrakten där excel automatiskt räknar ut ett belopp för PERSONALkostnaden baserat på dels antal timmar tåget rör sig, dels antal passagerare tåget får ta. På detta vis ryms "samtlig" som en enda utgift, dels får SVTTL mindre att hålla reda på eftersom bolagen då inte måste ange namn och antal förare till SVTTL så fort en änding uppstår. En mereffekt av det är att allt blir mer lättöverskådligt, som det är nu har vi ju svårt att hålla reda på var våra tåg är... ska vi då inte göra om systemet med att redovsia var våra förare är? ![]() http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Senior Member
|
![]()
Ytterligare ett alternativ om vi ska behålla förarkravet är givetvis att vi struntar i kravet på verkliga personer utan endast räknar ut hur många manntimmar ens tåg ska köra och därefter drar en timkostnad (som Pursche tidigare föreslagit)
STAB vidmakthåller nämligen att nuvarande system inte är rättvist! ![]() http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Jag tycker att detta är ganska rättvist.
Är det verkligen så svårt att fixa förare? Du har juh haft rätt lätt att fixa förare Andreas. Om man startar trafikk mellan Plats X och Plats Y så får man se till att skaffa förare tills det, annars får man kanske göra som jag gör, låter alla anställda inom företaget också köra. MVH Daniel ![]() VD för UBOPGE Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Senior Member
|
![]()
Problemet är inte att skaffa förare utan snarare att lägga tidtabeller och schema efter hur resp förare arbetar. En förare vill ju inte arbeta alla veckans dagar, inte heller vill en förare gav av sitt pass på en annan ort än han bor (såvida han inte får resan hem som betald arbetstid).
Här undrar jag om man kanske ska jämka lite på min ambition att göra arbetsscheman för förarna? Jag tänkte mig nämligen göra schema för hur förarna arbetar precis som man gör tidtabeller för att redovisa var tågsetten finns vid olika tidpunkter. Det som är viktigast är att alla gör lika så att konkurrensen blir på lika villkor. /Andreas ![]() http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
![]() |
![]() |