Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-23, 00:33   #1
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard Problem med animering

Hej! Jag jobbar på ett lokstall med animerade dörrar (mocrossing). Animationen är utförd i princip enligt Phil Campbells tutorial om animerad strömavtagare (http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...raphTutTRS.htm) eftersom jag vill ha dörrar som viker ihop sig iställer för att svänga undan.

I Gmax funkar det fint men när jag testar det i Trainz så hamnar mina animerade dörrar rejält ur position. Dörrarna rör sig dock när tåg närmar sig, så något har jag gjort rätt. Vad kan detta problem bero på?

I Gmax:


I Driver:


Notera att jag hittils bara animerat de vänstra två dörrparen (för test) och att de andra två, d.v.s. de högra av någon anledning inte längre syns i Trainz. De är dock inte länkade till något dummyobjekt så jag tror inte dessa har med saken att göra.

Tacksam för idéer!
//John

PS. Textureringen är långt ifrån klar så hacka inte pä denna! :-) DS.
rotten besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-04-23, 11:10   #2
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Hej John,

Ibland kan koordinater/rotation i animationer krångla. Detta syns inte i Gmax utan bara i TRS.

Prova att göra Reset Xform (under hammaren) på mesharna och sen Collapse. Då blir koordinaterna återställda och det borde se likadant ut som i TRS. Därefter får man flytta allt till sitt rätta läge igen. Spegling och negativ rotation är ökända för att göra gmax förvirrad.


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-23, 13:15   #3
DJ Clinton
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 540
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev emges

Hej John,

Ibland kan koordinater/rotation i animationer krångla. Detta syns inte i Gmax utan bara i TRS.

Prova att göra Reset Xform (under hammaren) på mesharna och sen Collapse. Då blir koordinaterna återställda och det borde se likadant ut som i TRS. Därefter får man flytta allt till sitt rätta läge igen. Spegling och negativ rotation är ökända för att göra gmax förvirrad.


/Mats
emges, jag vet att du lämnat MSTS men du har möjligvis inte originalfilerna till X1x kvar? Skulle du kunna maila mig på msom90@hotmail.com och skicka dom till mig?

Mvh
Mohammad Mafiha, vd för EuropaTåg AB
DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-23, 13:21   #4
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Känner jag Mats rätt så ger han inte bort sina filer till någon.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-23, 14:40   #5
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Det stämmer, originalmodellerna lämnar jag aldrig ut.


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-25, 01:11   #6
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Orginalmodeller har jag ett par, men dem är nog ingen intresserad av. Däremot har jag ett par fotomodeller och dem, kan jag avslöja, lämnar jag aldrig ut.

Tillbaks till ämnet:
Tack för ditt svar. Jag provade reset XForm men till ingen lycka, förmodligen mer p.g.a. min okunskap om kommandot än själva funktionen av kommandot. Jag ska läsa på om XForm så att jag vet vad det innebär.

Du nämnde att negativ rotation kan strula till saker, vilket jag högg på. Jag testade att göra om animationen baklänges, d.v.s. dörrarna börjar stängda (och därmed är objekten i den orientering jag skapade dem) och öppnar sig under animationen. Voilá! Nu funkar det. Synd bara att själva meningen med animationen är att dörrarna ska öppna sig när tåg nalkas och inte tvärt om. Vad jag kan göra är att skapa nya dörrsegment i öppet läge (kasta om längd och bredd) och försöka animera dem så att de stängs korrekt in i dörröpningen.

Men först vill jag kolla ifall någon vet om ifall det finns något sätt att tala om för Trainz att köra en animation baklänges. Såsom jag har förstått det så är utgångsläget i en mocrossinganimation fällda bommar, själva animeringsrörelsen är den då tåget passerat. För mig blir ju det öppna dörrar som stängs när loket lämnat stallet. Om man på något sätt kunde tala om för Trainz att animeringen istället skall tolkas som tåg kommer, öppna dörrarna, så slipper jag göra om min bakvända animation. Sannolikheten för detta ser jag dock som liten.
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-25, 02:48   #7
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Jag har lyckats få det att fungera och skriver lösningen ifall någon annan får problem med något liknande.

Det visade sig vara dummyobjekten som var problemet. Dessa placerades ut i anslutning till dörrsegmenten när dörrarna var stängda. När dörrarna är öppna så är dessa dummyobjekt något roterade och eftersom jag vill att animeringen skall börja med öppna dörrar så blir har grundläget för modellen tre stycken roterade dummyobjekt. Detta tycker tydligen både TRS och TOE är träligt.

När jag reverserade animationen så var utgångsläget för modellen stängda dörrar, med icke roterade dummyobjekt, vilket förklarar varför detta helt plötsligt fungerade.

Lösningen för mig var att återgå till den första, icke fungerande, versionen, och, med dörrarna i öppet läge, byta ut varje roterat dummyobjekt med ett nytt som alignades med det gamlas spline point. Så nu fungerar det perfekt.
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-25, 04:34   #8
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

TACK för att du till skilnad från andra talar om att/hur det funkade.

Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-25, 05:11   #9
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

roligt att du fick det fungera
Du får väldigt gärna skriva en liten guide till hur du gjorde steg för steg.

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-25, 10:55   #10
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Kul att du fick ordning på det. Det går att göra mycket skoj med animationer, problemet är just att de är så svåra att felsöka.

Ett litet förtydligande bara. Med negativ rotation menade jag då en mesh roteras i negativa vinklar runt sin pivotpunkt. Detta kan ibland störa då de ingår i animationer. Med reset xform kan man rätta till det. Dummies i animationer kan man mig veterligen vrida även negativt. Nåväl, det ledde in dig på rätt spår iallafall

Några allmäna tips är att alltid skapa dummies och points i toppvyn samt att aldrig klona redan animerade dummies. Dvs, först skapar man dem i toppvyn, eventuellt klonar och SEN börjar man animera. Oräkneliga är de gånger jag gjort dessa fel.


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-25, 13:09   #11
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Tack för all respons!

Man ska inte ropa hej... Jag har bara animerat ena dörrparet ännu. Har det andra kvar. Men då har jag tillfälle att prova min nya metod. Fungerar det som jag tror det fungerar så skriver jag gärna en liten guide.

Jag tycker faktiskt att det finns på tok för få moderna lokstall anpassade för kontaktledning att ladda ner. Jag har hittat ett enda och det har icke animerade stängda dörrar. Lokstall för ellok bör ju rimligen ha den typ av dörrar som jag försöker få till så om en liten text om mina erfarenheter kan utöka utbudet av lokstall för ellok så blir jag glad.

Mats, jag förstod vad du menade med negativ rotation (tror jag) och åtminstonde ena dörrsegmentet hade negativ rotation i öppet läge. Detta är vad som fick mig på rätt spår.

Hur som helst, jag är glad att någon svarade, för jag var beredd att ge upp.

//John

EDIT: Jag har även hittat ett par franska vändskivor med tillhörande rundlokstall men det ena har inga väggar på kortsidan, vilket jag inte tycker är så snyggt, och det andra tycker inte jag passar in på en svensk bana.
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-25, 14:24   #12
Mikael
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 2 003
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev rotten

Fungerar det som jag tror det fungerar så skriver jag gärna en liten guide.
Det vore jättebra om du kunde göra det! Själv har jag "grundläggande" kunskaper i Gmax, men kan ingenting om animation, så det vore guld värt!

Mvh Mikael R / http://ringmarck.fateback.com



PS. Kul med ett svenskt lokstall! Speciellt med animerade dörrar. []
Mikael besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-25, 19:51   #13
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Gör gärna ett svenskt lokstall med animerade portar, men gör styrning från ett script, så man kan öppna/stänga dörrarna om fordonen.
Blir svårt om man använder mocrossing.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-25, 22:02   #14
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Tyvärr så kan jag inte skript (än) så detta lokstall får bli mocrossing. Egentligen är detta lokstall ett testobjekt inför ett annat projekt jag planerar så det är inte säkert att jag ger ut det. När det är dags att börja på det riktiga projektet kanske jag har hunnit lära mig skript.
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-26, 09:34   #15
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Har animerat det andra dörrparet nu och det gick helt smärtfritt, så jag kan ta och knåpa ihop en beskrivning om hur jag gjorde.
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Problem med MSTS! Dson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 4 2003-02-17 09:59
Problem med att spara i RE mikael512 Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 3 2003-01-13 14:25
Problem med SP3 odd Trainz - Allmänt om Trainz 7 2002-08-01 19:30
Problem med Trainz och gamla \Custom-mappen agdor Trainz - Allmänt om Trainz 1 2002-07-16 22:20



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009