![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Hej!
Här är några stormbilder från mig. ![]() ![]() (ni får högerklicka -> visa bild tills de kommer, Telias FTP servrar har segat sig sen de gjorde om www adressen) MvH. Mson ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Hmmm...där skulle inte jag velat ha suttit å väntat på bussen..?
Eller är det så där de tillverkar busshållplatser för hober..? ![]() ![]() Mvh: Kvarne -------------------- 6666 *Sthlms Sexigaste buss*(Scania CR112 CLAA) SL H10 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Många av dem som aldrig kommer att komma hem från Thailand skulle säkert valt en helt månad/år/flera år utan ström om de bara fått fortsätta leva istället för att drunkna...
Men allt relativt... Det som är en stor sak för en människa kanske är en struntsak för en annan... men så är livet... tyvärr ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Moderator
|
![]() Citat:
![]() MVH: Olaf "vr98olli" Lindström ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Moderator
|
![]()
Hej!
Ursäktar att jag spammar ner tråden.(har ju skrivit 50% av alla inläggen![:I]) Köpte mig en canon powershot a85, tänkte egentligen ta en 10x zoomare men priset satte stopp! ![]() ![]() Bilden är ju på något stormen orsakat, dock en dålig bild då jag är total novis på den här typen av kameror![} ![]() Är det någon som har konstruktiva tips på hur mna kan få en "synligare bakgrund" utan långa slutartider(om det går med en budgetkamera?) Har inte stativ och då är inte långa slutartider att tänka på![B)] MVH: Olaf "vr98olli" Lindström ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Det går inte. Blixten räcker ju max 3-4 m (om ens det) och det spelar ingen roll vilken kamera du har.
Det enda som kan göra en ljusare bild är * Högre ISO-tal 800, 1600 eller 3200 (dock blir bilden mer brusig då) * Längre slutartid (men då ska du dra ner ISO-talet så du slipper brus) * Största möjliga bländare ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Moderator
|
![]() Citat:
![]() Blir vissa problem, då min kamera har max 400 Iso-tal[ ![]() Är inte riktigt inne i alla fototermer så jag hajjar inte riktigt vad du menar med bländare tyvär, ska söka lite på Google och läsa om det så man vet det! ![]() Får nog bli stativ isåfall om jag ska komma någonvart med det! Tackar ännu en gång Fredrik! MVH: Olaf "vr98olli" Lindström ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Jag tycker nog att ditt foto blev bra med fin skärpa på det viktigaste objektet, nämligen stammen med rot trots att mest skärpa syns i staketet framför trädet. Mörkerfotografering är alltid svårt men spännande eftersom så mycket kan hända under exponeringsögonblicket. Om man nu kan tala om ögonblick då en bild kan ta flera minuter att ta. Men det finns många sätt att ta bra bilder under mörkertid. Tex att stöd mot staketet som syns i bilden med armbågen eller att stå som en skytt med armbågen mot höften, men bäst är nog att investera i ett bra stativ för långa tider är nästan alltid ett måste. Ett enbensstativ är också bra då det tar liten plats men ändå ger ett bra stöd och även kan användas som vandringskäpp.
Jag håller med Fredrik när det gäller hans kommentarer men tänk på att "stor bländaröppning ger kort skärpedjup","liten bländaröppning ger långt skärpedjup". En fotocellstyrd slavblixt är även det bra att ha med sig och kan enkelt göras med en billig blixt och en blixtsko med synksladd och en fotocell. Själv föredrar jag att fortfarande fotografera med film men har en digital"önskekamera". Det är Pentax IST DS, en systemkamera med 6,1 megapixels upplösning, där mina gamla gluggar går att använda till ett överkomligt pris Ningening |
![]() |
![]() |