Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-24, 20:55   #1
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Unhappy Mystiskt problem med TRS06

Hej! Jag köpte ett nytt ex av TRS06 häromdan och nu har jag två konstiga problem. För det första, så får jag upp ett felmeddelande varje gång jag försöker öppna CMP. Rutan med medelandet lyder "Unable to register Trainz registry key" och kommer upp 3 gånger innan CMP startas. Sen funkar dock CMP som vanligt. I själva Trainz harj jag också ett problem. Att bygga i surveyor går finfint, men när jag ska köra en session, oavsett om jag gör det från Surveyor eller Driver. Ibland funkar det en stund, sedan låser allt sig. Det kan också ibland hända när man laddar rutten/sessionen. Mycket konstigt tycker jag. Jag har aldrig haft problemet förr med Trainz. Mitt system och Trainz:

Trainz 2006 Full Edition V2.6 Build 3335

Windows Vista Home Premium med SP1&2
RAM-minne: 3 GB
Processor: Intel Core 2 quad CPU Q6600 2.40 GHz
Minneskort: GeForce 8800 GTS/PCI/SSE2 (Trainz Diag som körs första gången säger "Passed" på allt utom videokortsdrivrutiner, där står det "Warning". Den tycker att mina drivrutiner är över 20 månader gammla och därför inaktuella. Kan detta kanske vara problemet? Tacksam för hjälp!

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 11:12   #2
bönan
Veteran

Standard

Jo, jag gick in på NVIDIA:s hemsida idag och sökte efter drivrutiner både för grafiktkortet och moderkortet. Men fick bara svaret, att jag redan hade de nyaste drivrutinerna. Fast de egentligen är rätt så gammla.

bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 11:43   #3
Bombardier Train
Tidigare Ruben

Reg.datum: Oct 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Hej! Jag köpte ett nytt ex av TRS06 häromdan och nu har jag två konstiga problem. För det första, så får jag upp ett felmeddelande varje gång jag försöker öppna CMP. Rutan med medelandet lyder "Unable to register Trainz registry key" och kommer upp 3 gånger innan CMP startas. Sen funkar dock CMP som vanligt.
Ang. CMP så måste du gå in på DLS och registrera ett nytt TRS 06 - licensnumer, men om du redan har gjort det, och får samma felmeddelande så vet jag tyvärr inte.

Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 11:59   #4
bönan
Veteran

Standard

Ja, jag hade ju redan ett konto med mitt gammla licensnr, men jag kanske måste göra ett nytt när jag har ett nytt ex av trainz? Men är det inte mot reglerna att ha mer än ett konto per person?

Gammal 2009-07-25, 12:06   #5
Bombardier Train
Tidigare Ruben

Reg.datum: Oct 2008
Standard

Jo, men man kan ju ha olika versioner av Trainz, och de har ju olika licensnumer så då måste man skriva in det nya licensnumret för Trainz.
Det borde gå att radera en Trainzversion, och sen registrera sitt nya på samma konto.

Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 12:24   #6
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Ja, jag hade ju redan ett konto med mitt gammla licensnr, men jag kanske måste göra ett nytt när jag har ett nytt ex av trainz? Men är det inte mot reglerna att ha mer än ett konto per person?
Du behöver inte ändra på kontot.
Man kan ha alla ver. av Trainz kopplat till en licens.
För varje ny ver. så plussas det på bara.
Normalt så registrerar man varje ny ver. man köper (men det behöver ju knappast du göra , då du fortfarande har TRS06) för att CM/CMP/DLS ska kunna updat. databas etc. och visa alla tillgängliga nerladdningar till den/dom ver. man har.
Gammal 2009-07-25, 12:26   #7
bönan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Du behöver inte ändra på kontot.
Man kan ha alla ver. av Trainz kopplat till en licens.
För varje ny ver. så plussas det på bara.
Normalt så registrerar man varje ny ver. man köper (men det behöver ju knappast du göra , då du fortfarande har TRS06) för att CM/CMP/DLS ska kunna updat. databas etc. och visa alla tillgängliga nerladdningar till den/dom ver. man har.
Ok, tack, då vet man. Då är det alltså inte det som är felet.

Gammal 2009-07-25, 12:38   #8
bönan
Veteran

Standard

Nu har jag lyckats lokalisera problemet. Det verkar vara min Raildriver som ställer till det. För jag testade att avinstallera Raildriver och då funkade det. När jag sedan installerade Raildriver igen kom felet igen. Jag har ganska gammla drivrutiner till min Raildriver, och de kanske inte är kompatibla med SP1. Jag ska testa att ladda ner de nyaste från raildriver:s hemsida. Och det förklarar ju också varför det funkade i surveyor men inte driver. Raildriver är ju "avstängd" i surveyor.

Gammal 2009-07-25, 12:57   #9
bönan
Veteran

Standard

Japp, det hjälpte att ladda ner senaste Raildriver-drivrutinerna. Nu funkar det perfekt! Förutom felmeddelandet vid uppstart av CMP, men CMP i övrigt funkar ju så det gör inte så mycket.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:39.