Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-03-31, 23:09   #1
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Angry Pirater

Någon har lagt en länk i postvagnen till en piratsida med TRS2004.
Vi försöker spåra personen och har givetvis anmält till juristen på Auran
Gammal 2005-03-31, 23:14   #2
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Någon har lagt en länk i postvagnen till en piratsida med TRS2004.
Vi försöker spåra personen och har givetvis anmält till juristen på Auran
Lite frågor, jag såg länken snabbt på postvagnen jag med

1. Är det lätt att hitta en sådan person, borde vara desto svårare att sätta dit honom för något, iallafall om det är en svensk!??(bläh för svenska lagarna)

2. Piratbukten, kan de åka dit på det?
Gammal 2005-04-01, 01:25   #3
sicknote
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Exclamation

Tror att det är extremt svårt att "sätta dit" någon för att man länkar till en annan sida..

Ska jag vara ärlig tror jag inte att aurans jurister kommer gör något.
Det finns större fiskar att fånga.

Och som det ser ut i sverige idag så är det vad vitt jag förstår inte olagligt att ladda hem copywrightade filer utan bra att dela ut dom.
En lagändring som träder i kraft i juni (juli?) gör att det blir olagligt att ladda hem sådana filer.

//Hobbyjuristen har slagit till igen
sicknote besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-01, 04:22   #4
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sicknote
Tror att det är extremt svårt att "sätta dit" någon för att man länkar till en annan sida..

Ska jag vara ärlig tror jag inte att aurans jurister kommer gör något.
Det finns större fiskar att fånga.

Och som det ser ut i sverige idag så är det vad vitt jag förstår inte olagligt att ladda hem copywrightade filer utan bra att dela ut dom.
En lagändring som träder i kraft i juni (juli?) gör att det blir olagligt att ladda hem sådana filer.

//Hobbyjuristen har slagit till igen
Angående lagen som kommer så skall det bli intressant att se hur den kommer att funka... Ett fall är ju uppe i rätten nu om en kille som delat ut material och får han INTE fängelse så blir nya lagen rätt svår att tillämpa. Som jag förstår det så måste det vara ett brott som kan medföra fängelse för att man skall kunna kräva in uppgifter kopplade till ett ip ifrån en isp...

Så om man det kommer ett prejudikat där man inte får fängelse för utdelning av filer så blir det ju i det närmaste omöjligt att spåra upp vem som delat ut vad... Antipiratbyrån har ju inte helt rent mjöl i påsen de heller...
Gammal 2005-04-01, 06:59   #5
LLJ
STW-member

Reg.datum: Nov 2002
Standard Inte så användbar?

För att det hela skall vara användbart, måste det ju finnas en key generator som skapar valida nycklar, annars får ju användaren inte access till DS.

/Lars
Gammal 2005-04-01, 14:37   #6
niofem
Guest

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Angående lagen som kommer så skall det bli intressant att se hur den kommer att funka... Ett fall är ju uppe i rätten nu om en kille som delat ut material och får han INTE fängelse så blir nya lagen rätt svår att tillämpa.
- Var det snubben från Västerås som hade delat ut filmen Hip Hip Hora? Ganska komiskt att vara sisådär 30 bast och åka dit på att dela ut en film, speciellt när det är den sämsta fjortisfilm som gjorts...
Men Antipiratbyrån jobbar glada i hågen vidare, kanske borde de göra som polisen och SL och säta ut civilspanare som kommer hem till folk och kollar vad de har på sina datorer? Eller kanske sluta särskilda avtal med elektronikvaruhus så att ägaren till varje såld MP3-spelare registreras i Antipiratbyråns "wanted"-register. Eller...
Många gnäller på att polisen inte prioriterar att följa upp viktiga brott, med Antipiratbyråns paroll "vi gör jobbet polisen borde göra" så blir organisationen än mer komisk.

Hm... kanske dags att gå tillbaks till topic.
  Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:45.