Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-01, 08:44   #1
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Dumma frågor....

....kanske jag kommer med nu!?

Jag har kollat igenom trådarna (så jag inte frågar nått som redan besvarats!), men inte hittat nått.

Jo, jag undrar om man kan ladda ner cdp-filer ifrån Download Station? När jag laddar ner nått nu, så installeras det direkt i Trainz. Jag vill kunna spara cdp-filerna!

Sen undrar jag hur man gör, när man ska köra t.ex. X2000? Gör man det i Driver? Suveyor? Scenarios? Eller vad? Jag vet inte hur man får ut det tåg man vill köra, på den rutt man vill köra det?????

Sist så undrar jag varför det går så sakta på DLS? Det stod att jag fick First Class Ticket i 3 månader och ändå går det skitsakta....
Gammal 2005-04-01, 08:59   #2
LLJ
STW-member

Reg.datum: Nov 2002
Standard Några svar

Hej.

Om man startar DownloadHelper i bin katalogen så kan man kryssa i att .cdp filer skall sparas. Man kan då även ange var någonstans.

För att köra valfritt tåg på valfri rutt, så måste du först placera tåget på den rutten i surveyor och spara i en session. Gå sedan till driver och välj den session för rutten som du sparade tåget i.

För att använda First Class Ticket måste du activera biljetten. Det gör du via din profil på planet Auran och sedan välja tickets. Om du har flera biljetter, tänk på att varje biljett som aktiveras, aktiveras från "nu", även om annan redan är aktiv, så man kan förlora giltighetstid om man inte tänker sig för.

/Lars
Gammal 2005-04-01, 09:02   #3
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Jag tror det är så att i Download Helper måste du gå in och kryssa för ett alternativ att den ska spara alla cdp-filer. Då får du också möjlighet att tala om i vilken katalog du vill ha dem sparade.

För att köra X2000 på t.ex BHJ så startar du Surveyor och väljer BHJ. Sedan väl inne i Surveyor väljer du fliken längst ner (eller om det är näst längst ner) så ser du alla tåg. Leta upp X2000 och placera ut tåget (vagn för vagn).

Sedan är det bara att spara sessionen (döp den t.ex bhj_x2000) så kan du i fortsättningen bara starta Driver och där välja BHJ och din session Bhj_x2000

Fråga på om du inte hänger med.

Göran här på forumet har en bra sida... hittar dock inte länken just nu...
Gammal 2005-04-01, 13:42   #4
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Själv använder jag numera alltid Jelte's Downloader Pro, då det ofta är strul med DLH. Mycket smidigt program.

Hämta här http://www.huijelte.com/trainz/

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-01, 13:49   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Standard

Pierre.

Finns lika lite dumma frågor här som i MSTS spalten.
Alla är vi barn i början.
Du har redan fått svaret om Cdp-filerna, men ett par bilder kanske ändå underlättar.
Sista bilden, där kan du bestämma vart du vill att dina hemladdade kuider ska hamna.

En sak som kan vara bra att tänka på, när du ska ladda hem från AURAN.
Ibland kan det vara många saker som hör ihop. Oftast brukar det då stå View Pack. Klickar du då på den, så laddar du hem allt som hör till det paketet (Fel, lägger det i din lista för nedladdning). Så slipper man plocka hem varje sak för sig.
Men ibland måste man vara uppmärksam. Dom kan ha använt t.ex. samma bild till flera olika paket. Lätt hänt då att man inte tar hem dom andra, men det brukar stå hur många grejer som är i just det paketet och då brukar det räcka att scrolla ner några rader.

Länken till Görans sida som inte Fredrik hittade.
Många bra tips.

http://trainz-sweden.50megs.com/bygga.htm

Bengan
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (50.1 KB, 116 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (81.5 KB, 115 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (91.0 KB, 115 visningar)
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-01, 18:13   #6
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Tack för tipsen!
Nu börjar man äntigen fatta lite....

Görans sida var verkligen till hjälp!
Gammal 2005-04-01, 20:21   #7
sicknote
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov
Själv använder jag numera alltid Jelte's Downloader Pro, då det ofta är strul med DLH. Mycket smidigt program.

Hämta här http://www.huijelte.com/trainz/
Funderar på vad jag gör för fel. Får inte igång installationen.
Programmet vill hämta hem .NET Framework från microsoft hemsida, men väl där så finns inget att ladda hem..

Tips?

Asch! jag fixxa det visst... fel av mig

Senast redigerad av sicknote den 2005-04-01 klockan 20:49.
sicknote besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:07.