![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
STW-member
|
![]()
Bara så ni vet vart jag tar vägen nu så kommer jag alltså att börja på lokförarutbildningen i Hallsberg 11/4 vilket ska bli väldigt spännande. Och har man velat bli lokförare sen 4 års ålder så är det väl dags nu att uppfylla drömmen hehe
/Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Lycka till Tomas!
Men lova att inte överge oss helt ![]()
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]()
Då fixade du sista lilla "hindret" för utbildningen
![]() Du kommer inte att ångra dig trots att det finns dåliga sidor i jobbet. Som tur är överväger dom bra ![]()
![]() M.v.h Rojje Senast redigerad av Rojje den 2005-03-30 klockan 15:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Lycka Till!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2002
|
![]()
Grattis!
![]() Vad krävs för att komma in på den utbildningen? Jag antar att en ganska teknisk gymnasieutbildning är lämplig, men vad mer behövs för att bli lokförare? Är det höga betyg för att komma in på lokförarutbildningarna? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
STW-member
|
![]()
det enda du behöver är högskolekompetens, sen vad det är för gymnasielinje eller hur bra betyg du fått spelar väldigt liten roll.
Det som krävs är ju bara att klara urvalstesten, som i Hallsberg består av dels penna-papper test och klarar man dem så går man vidare och gör 3 datorstödda test. Papper testen testar logisk förmåga, enkel matte och svenska, datortesten kollar närminne, koncentrationsförmåga och simultanförmågan. Sist men inte minst ska man sedan göra en läkarundersökning (som kan gå loss på 1500-2000kr hos Previa) men som jag gjorde gratis förra sommaren iom att en godkänd läkare kom till JTJ och testade oss. Jag har ju pratat lite med olika lokförare och många kommer ju med ganska mycket negativa kommentarer om sitt jobb, men alla säger ändå att de absolut inte ångrar sitt yrkesval. Men det är väl alltid så på de flesta arbetsplatser, finns alltid dåliga sidor. /Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Skoj Tomas, då syns vi ju då.
/ Tjatte a.k.a. Johan |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Tågmuppar har helt klart en nackdel när man söker jobb. Alla bolag väljer bort tågmuppar i första hand så ni vet, så det är knappast lätt att få jobb när dom fattar att ni är tågmupp dessvärre
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
STW-member
|
![]()
Tjatte, så roligt
![]() DJTimboy, merit att vara eldare på och övningkört ånglok på JTJ var nog ett plus för utbildningens skull i Hallsberg, men hur det är med SJ/GC mm vet jag inte hur de ser på saken.. men vissa bitar kan man ju tona ner.. speciellt tågsimulator och fotomupp (om man nu är sådan) ![]() /Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Vilka synkrav är det? Har själv full syn på ena ögat, men 0,5 på det andra. Varken periferiseendet eller färgseendet är defekt. Nyfiken på vad som gäller.
![]() |
#11 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jo, du har klart en fördel då. Men dom små bolagen brukar oftast inte bry sig om muppar, men SJ, GC och TKAB brukar inte vilja ha någon mupp. Glömmer aldrig det Sven Malmberg sa på ett möte: - Aldrig i helvete att en mupp ska jobba här ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2002
|
![]()
Grattis till utbildningen Tomas!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
STW-member
|
![]()
Hinken ta en titt på http://www.jarnvagsstyrelsen.se/forfattningssamling.htm
där hittar du en föreskrift om hälsoundersökning och hälsotillstånd samt två bilagor som du kan ta en titt på, har själv helt normal syn så jag kan inte det där om synkrav. /Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Medlem
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Vad är en tågmupp och när blir man det?
Vilka är olyckorna? Tänkte jag skulle läsa järnvägsinspektionens rapport om dessa olyckor. Tror knappst det står i rapporten att det är på grund av en tågmupp olyckan(orna) inträffade |
![]() |
![]() |