![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
![]()
Hej!
Det var länge sedan jag höll på med Gmax, men igår kväll så kom lusten över mig igen och jag gjorde en enkel vagn. Jag exporterade den till en .PM-fil och fick in den i spelet. Men nu när jag tittar närmare på t.ex. STW's vagnar så ser jag att dom är exporterade till .IM-filer. Vilken filtyp ska jag använda för att det ska bli så rätt som möjligt? Tacksam för all hjälp. mvh .... Mats
![]() |
#2 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Innan TRS2004 så skulle lok och vagnar ha .pm men efter TRS2004 bör man använda .im
Dock fungerar det (än så länge) att använda .pm men för att inte förlora ev. kombabilitet framöver så använd .im på allt numera. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]()
Tack Fredrik.
![]() Då får det bli .im i fortsättningen. Ha det bra .... Mats
![]() |
#4 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Mats, så lätt kommer du inte undan. Gärna en bild på vagnen också. Är det samma vagn, som du undrade om för ett tag sedan om hur det var att foga ihop objekt? Man är ju lite nyfiken av sig. Bengan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]()
Hallå Bengan!
Tja, det är inte så mycket att vara nyfiken på tror jag. Jag tröttnade på Litt Os som följer med Trainz och slängde ihop en Oms istället. Det är en del kvar att göra på den, började som sagt igår kväll, men en bild ska jag väl kunna åstadkomma i alla fall. mvh ... Mats
![]() Senast redigerad av MatsH den 2009-11-30 klockan 14:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
|
![]()
Jahaa, det kunde man ge sig katten på
![]() Har suttit här i snart 2 månaders tid och tänkt försöka bygga en egen liten vagn ![]() Har bara inte kommit till skott än och det var ju just en Oms som jag hade tänkt försöka mig på. Har tänkt att just en sådan, skall jag väl iallafall klara av. 2 månaders planering för mig ![]() Jahaa, vad ska jag då göra. Kanske lika bra och åka iväg och köpa något BRIO tåg eller nått liknande. Finns ju såna med batterier nu för tiden, så den ska jag väl kunna skruva isärr och sätta i ett batteri i iallafall. Efter allt klagomål, så måste jag nog säga att den ser väldigt bra ut och det var nog likabra att jag inte försökte själv. Hade inte ens kommit upp halvvägs i klass med den. EDIT: Om du behöver lite bilder på vagnen, så som skyltar och lite annat. Så har jag ett gäng liggandes här. Bengan. Senast redigerad av Bengan den 2005-04-26 klockan 15:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citat:
![]() Dels så är det en vagn som är användbar till mycket och som finns i många olika skick (bättre och sämre). Dessutom är det en bra början om man vill bygga en vagn. I och med att STW's buffertar och deras bogey finns att ladda hem så är man en bra bit påväg redan där. Så det finns inga ursäkter längre, bara att sätta igång. ![]() Förutom allt detta så kommer det att ge dig erfarenhet som du behöver till din andra vagn, och din tredje, fjärde osv ... Att jag bygde en Oms beror på att jag ville ha en sliten flakvagn som min palldepå kan transportera tompall med. Tanken är att dom har ett par egna vagnar som växlas in i godstågen när dom behöver transportera EUR-pall, och då lär dom ju inte ha de nyaste vagnarna direkt. Vad gäller bilder så skulle jag behöva en bild på själva golvet i vagnen, men det är nog inte så lätt att åstadkomma. Ställde en fråga i postvagnen nyss och fick i alla fall reda på att golvet består av plankor av dimentionen 63*175*2645 mm, så det blir väl till att försöka rita en textur för det. Lycka till med din vagn Bengan. mvh .... Mats
![]() |
![]() |
#8 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Först måste jag säga att vagnen ser ju kanon ut!
![]() Sen undrar jag var ni får tag på ritningar till vagnar/lok någonstans? Och hur lyckas man klura ut vilka bogey/buffertar man skall använda egentligen? Om man får lova att använda STWs så är det ju som sagt ett klart plus ![]() MatsH, det finns faktiskt en produkt med en synlig stapel av tomma pallar, kolla efter kuid2:81150:114:2 Kanske du kan reskinna den att likna eur-pall.
![]() |
#9 |
|
![]()
Patrik: Här finns ritningar på Green Cargos vagnar. Dom är ganska små men går utmärkt att bygga efter om man chansar lite ibland.
![]() http://www2.sjgods.sj.se/godsvagnar/scgodsvg/top1.asp Jaha, där ser man. Jag hittade inga pallar med EUR-mått (800*1200 mm), så jag gjorde en egen pallstapel. Så numera är min pallprodukt synlig. Den tål kanske ingen närmare granskning men duger på håll åt mig i alla fall. mvh .... Mats
![]() |
#10 |
Hedersmedlem
|
![]()
MatsH: tack för tipset, de ritningarna är ju bättre än inget!
![]() Då undrar jag, har STW släppt någon 2-axlad bogy man får använda? Alltså för 4-axlade godsvagnar.
![]() |
#11 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej.
Det finns några i TRS2004 som går att använda. T.ex. den boggi som jag använt till min Rps vagn för saltcontainers. Kolla i CCG längst bak i listorna på content. /Lars
![]() |
#12 |
Hedersmedlem
|
![]()
Tack Lars, var just Rps boggis jag hade i tankarna, visste inte att du gjort den
![]()