Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-08-14, 08:54   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Fungerar MPEG-4 på MP3.

Är det någon som har koll på om MPEG-4 filer fungerar på MP3 spelare.

Hört sägas att kvalitén på MPEG-4 filer är bättre än på MP3, men vet inte om MP3-spelare och DVD-spelare kan läsa av det formatet.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-08-14, 09:06   #2
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
Är det någon som har koll på om MPEG-4 filer fungerar på MP3 spelare.

Hört sägas att kvalitén på MPEG-4 filer är bättre än på MP3, men vet inte om MP3-spelare och DVD-spelare kan läsa av det formatet.

Bengan.
Det korta svaret är njoaokanske

Det finns väldigt många olika MPEG-4 format förutom det som är "iso standard". WMV, DivX, Xvid är alla mpeg4.

MPEG-4 används i första hand till film.
Det finns en del DVD-spelare som klarar att spela upp DivX/Xvid, jag har en billig Centrum Gemini 350 bara för att kunna spela upp såna filmer enkelt (i övrigt är den ganska kass, kör med Pioneer till vanlig dvd).

Men du kanske menar WMA-formatet för ljud? Tror det finns rätt många spelare som klarar det, mina dvd-spelare klarar både mp3 och wma.
Gammal 2005-08-14, 09:25   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Har i burken.

Windows Media Player som sparar i WMA och ett annat som heter iTunes som sparar i MPEG-4 format.

Och nu har jag så smått börjat förra in CD-skivorna på burken.

Har då valt att använda iTunes som sparar i MPEG-4 format.
För att det var enklast för mig.
Stoppa i skivan och några sekunder senare har man all data från skivan i listan.
Med Windows Media Player går det lika fort, men tyvärr så läser den inte informationen på samma sätt.

Händer allt för ofta att den ger fel information om artist och låtnamn. Har hämtat info från en helt annan skiva och då blir jag tvungen att skriva in allt för hand, vilket inte är intressant.

Har provat att skriva in skivtiteln och göra en sökning på namnet, men när inget svar har kommit efter 10 minuter har jag avbrutit sökningen.

EDIT: 2 bilder inlagda med ikonerna på filerna och lite info på vänsterkanten om någon känner igen dom.

EDIT igen: Hittade inställningar i iTunes så att jag kan spara i MP3 där.

Bengan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg WMA.jpg (99.5 KB, 59 visningar)
Filtyp: jpg MPEG-4.jpg (90.1 KB, 58 visningar)

Senast redigerad av Bengan den 2005-08-14 klockan 09:55.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-08-14, 09:58   #4
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Ah...

Itunes använder jag inte så det vågar man inte svara på, men det finns väl åtminstone Ipod spelare som klarar det. Om deras variant av MPEG4 går att spela upp i dvd-spelare tvivlar jag dock på

Problemet med att hitta låttitlar kan kanske avhjälpas genom att man ändrar vilken typ av CDDB-tjänst som skall användas. Man brukar kunna välja ett antal servrar i inställningarna nånstans.

Själv använder jag fortfarande MP3 om man rippar ljud, mest för att det funkar överallt och av gammal vana. Fast minst 192 kbps är tvunget för skapligt ljud, att 128 skulle räcka som "cd kvalite" är ren lögn...
Då kör jag med CDex: http://cdexos.sourceforge.net/
Gammal 2005-08-15, 20:37   #5
niofem
Guest

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Själv använder jag fortfarande MP3 om man rippar ljud, mest för att det funkar överallt och av gammal vana. Fast minst 192 kbps är tvunget för skapligt ljud, att 128 skulle räcka som "cd kvalite" är ren lögn...
Jag försöker hitta VBR så ofta jag kan, tycker (har inbillat mig?) att de låter renare än 192 kbs-mp3-filer.
  Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:41.