![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej
Har så smått börjat med Gmax igen efter sommaruppehållet. Tänkte passa på och fråga lite om ett experiment jag pysslat med ett tag och som kanske gör att man kan spara på lite polygoner. I exemplet nedan så har jag funderat på hur man på bästa sätt skapar en vägg med fönster med så lite polygoner som bara går. A: Först skissade jag upp väggen med de tre fönstren och räknade ut hur många vertex som går åt och var alla vertex skall placeras. B: Så när allt var färdigt så tog jag med hjälp utav ModifY/Edit Mesh/Selction Polygon/Create och ritade väggen i ett enda stycke. För att det skall vara möjligt med just den form av vägg med fönster så lämnade jag en liten springa från nedsidan på varje fönster och så att öppningarna sträckte sig ända ned utmed väggen. Se bild nedan. C. Sedan är det bara att täppa till öppningarna under fönstren genom att flytta vertexena mot varandra. Se bild nedan. D: I detta läge så visar polygonmätaren på att väggen består utav 33 polys. Om man nu klickar på Modyfiers/Subdivision/MeshSmooth så slutar det hela med en enda polygon. Allt enl. polygonmätaren. Om detta är det bästa sättet att framställa en vägg med tre fönster vet jag inte fast det ser ju ut som det skall fungera. Kan någon förklara vad det är som händer då man använder sig av Modyfiers/Subdivision/MeshSmooth? Från 33 polygoner till bara en enda?. Hälsningar Kalle
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Hej Lokkalle... Kan inte kolla upp det närmre just nu, men har du kollat hur många "faces" polygonen eller objektet består av? En polygon kan i gmax bestå av flera faces, och det är egentligen antalet faces man borde räkna, inte polygoner, när man vill ange hur många polysar en modell består av!
![]()
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Hej tufftuff!
Finns det någon facesräknare likt polygonmätaren i Gmax att ta fram? Med Edged Faces påslagen i perspektivfönstret så visar det sig nog att polygonen består av endast en faces. Det finns inga andra linjer som skär/delar ytan i flera delar. Med verktyget Bolean där emot så uppstår det så gott som alltid en massa extra polygoner eller faces. Inte ens med MeshSmooth kan man få ner antalet polygoner. Det var väll egentligen det som varit problemet tidigare för mig. Det beror på hur man sätter upp väggen för att minska på antal polyoner. Eller faces. Hoppas jag förstått dig rätt vad gäller faces annars så får du rätta mig. Kolla bilderna nedan. De två nedersta visar användande av boleanverktyget. Sedan vad som blev kvar efter MeshSmooth. Sju st. polygoner. Och det kan man ju räkna till.
KAH Senast redigerad av LokKalle den 2005-09-01 klockan 21:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
STW-member
|
![]()
det där med 33 polygoner stämmer (den har räknat faces (som ju är trianglar) egentligen, inte polygoner på bilden i din första post.
Meshsmooth reducerar inte polygonantalet på något vis, det är ändå 33 faces fast du får polygonräknaren att räkna fel om den visar på 1 polygon istället. strat (som byggde Big Boy loket som nu är med i TRS) har ju gjort ett script till 3ds/gmax som räknar antalet faces korrekt vilket inte den inbyggda polygonräknaren alltid gör. Bör finnas nån gammal tråd om detta nånstans, här eller på aurans forum. /Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Jag brukar hålla koll på antalet "faces" bara genom att kolla under fliken "selection" som finns under modifier list där du väljer vertics, edge, polygon, faces eller elements. Du väljer då alla polygoner, faces eller tex elements och får då upp en siffra på antal faces
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Gmax polygonräknare har lurat mig med när man använt editable poly, då visar gmax hälften av det riktiga värdet.
TOE däremot verkar visa rätt om man öppnar den exporterade filen i en mapp utan config.txt.
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Tack ska ni ha grabbar!
Man får aldri va riktigt gla när det gäller polygoner tydligen. Kollade i Toe med min nya cab till Y7 och den hoppade upp till drygt 32.000. polys. Har viserligen inte några större problem att köra den eller korgen till nya Y7 som är lika stor med min dator utom då jag kommer in på en station med mycket folk med många lok. Då kan det hända att texturen ballar ur lite här och var. Om det beror på för många polys elller för stora texturer vet jag inte. Det får väll bli min egen version av Y7 så länge. Har inte lust att banta ned den just nu. Svårt att få till det hela med Y7ans rundheter. Skall istället försöka få till en Z4p med några vagnar med hjälp av Bengans detataljerade bilder som jag fått ta del utav. Dessa kommer att bli till smalspår då det vad jag vet inte finns så mycket av det till Trainz. Hälsningar Kalle