Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-22, 11:31   #1
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard Hårddisk-video/dvd och LCD-tv...

Hur många här på forumet har en hårddisk-video?

Jag är väldigt sugen på att köpa en LG RH-7800H

* 160 GB disk

* Stöd för HD-tv

* Timeshift mm mm

Dela gärna med er av erfarenheterna om det finns några som har en hårddisk-video.

Är sedan väldigt sugen att slå till på en Viewpia LCD-tv på antingen 32'' eller 37''

Inbyggt stöd för HD-tv, dubbla tuners...

32 tummaren har ju ett kanonpris på 9500:- och ska man gå efter vad folk säger på prisjakt.nu så verkar det vara en mycket bra tv och med det priset kommer ju inte många andra i närheten. Dessutom sägs det att komponeterna i tvn till viss del är samma som i den 6000:- kr dyrare LG tvn

Även här får ni andra på forumet gärna dela med er av erfaenheter

Senast redigerad av Fredrik den 2005-09-22 klockan 11:33.
Fredrik besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-09-26, 23:47   #2
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Det var tydligen dåligt med folk på forumet som har hårddisk-video och/eller LCD-tv...

I fredags blev det en hårddisk-video iaf. Har bara testat den lite än så länge och spelat in Parlamentet som jag tänkte bränna ut till DVD senare.
Väldigt smidigt att slippa videoband.

Kör man på den sämsta inspelningskvalitén kan man spela in i 226 timmar vilket är lite drygt 9 dygn.
Gammal 2005-09-27, 06:55   #3
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Jag vågade inte svara för det är lätt att det spårar ur i besserwisser tråd

Men då får man gratulera till köpet, gamla vhs band känns ju stenålder numera, eller hur

En sak jag reagerade på var att du skrev stöd för HD-tv på dvd inspelaren. Vad innebär det stödet egentligen, enbart i in och utgångar och möjlighet att konvertera till vanligt DVD format?

Själva DVD-formatet är ju inte i HD-tv än utan då får man skaffa nästa generations DVD.

Angående TV'n så skulle jag nog vara lite mer försiktig, de billigaste LCD-tv kan ha ganska dålig kvallite på bilden i mitt tycke och det är lätt för försäljaren att påstå att det är samma komponenter osv. Man får ju ofta vad man betalar för sas.

Tänk också på att skall du uppleva bilden lika stor på en 16:9 tv som en 32" 4:3 så får du gå upp ett steg till 37". Tyvärr sänds ju det mesta fortfarande i 4:3 och då kör jag med svart utfyllnad i vänster/höger kanten. En del väljer att sträcka ut bilden så den fyller hela skärmen (och tv'n då ser större ut) men det tycker jag ser för jävligt ut med fel bredd/höjd förhållande!

Kan man hitta bra recensioner i facktidningar och läsa vad andra tycker så är det ju en fördel. Man får bara sålla ut de som enbart skriver för att försöka bekräfta att de köpt rätt.
Gammal 2005-09-27, 08:18   #4
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Hårddiskvideon har en HDMI-utgång (så jag var inte helt korrekt). Än så länge har jag bara en simpel CRT-tv så jag kan inte testa så mycket just med HDMI.

Ang. LCD-tv har du helt rätt. Dock har jag läst den nu 39-sidiga tråden om den tvn jag är intresserad av på prisjakt.nu
Verkar som den svenske agaten har direktkontakt med tillverkaren och de arbetar nu på att lösa de problem som fanns med version 1 av tvn.

Jag väntar på att version 2 ska komma. Den sägs ha USB och en inbyggd mediaenhet. Koppla t.ex in en extern hårddisk via USB och du kan via mediaenheten spela in direkt från tvn till hårddisken...
Gammal 2005-09-27, 09:37   #5
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Jag väntar på att version 2 ska komma. Den sägs ha USB och en inbyggd mediaenhet. Koppla t.ex in en extern hårddisk via USB och du kan via mediaenheten spela in direkt från tvn till hårddisken...
Det där hörs ju intressant! Ge mig inbyggd TP-anslutning med för nätverket och anslutning via tcp/ftp

Kan ju iofs köra nätverk via USB2 med!
Gammal 2005-09-27, 14:27   #6
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Står lite om deras mediamodul (NIMP) i deras katalog

http://www.indtek.co.kr/download/INDTEK%20Catalog.pdf

Tyvärr ser det ut som man får vänta på den. Nu först kommer "version 2" där de fixat en del fel i tvn (zoomfel och andra buggar som folk på prisjakt har hittat). Strongt av tillverkaren att lyssna och fixa buggarna och se till att även ägare som redan har tvn kan få ta del av nya chippet.

Som det ser ut nu kommer NIMP-modulen först i "version 3"... inget är som väntans tider...
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:22.