![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Istället för att dra upp en gammal tråd, så länkar jag till henne.
Har själv bara byggt lite grann, med dessa tidigare. 1 eller 2 bord. Är det någon som har försökt sig på, ett större bygge med dom. Bra sugen på att använda dessa växlar, men vet inte om burken kommer att klara av detta. Har suttit och spånnat på en bamsebana i ett par års tid nu och fått in tillräckligt med matrial nu för att sätta igång och det rör sig om 3 siffriga km. Det kommer att vara en större bangård med och jag gissar att det kommer vara mellan 50 till 100 växlar inblandade bara där. Ni som är lite mer hemma på vad en data klarar av och även håller reda på vad alla dessa räls som finns, med polys och annat. Har ni några bra tips på spår som datorn klarar av vid stora byggen och som är svenskliknande. (har ju Tomas paket, men vet inte hur dom skulle klara sig vid bamsebygge) Har liksom ingen lust att bygga 10 mil och då komma på att jag har använt fel spår. http://217.197.57.186/forum/showthre...rv%E4gsv%E4xel
![]() |
#2 |
STW-member
|
![]()
jag har använt mina växlar på en stor bangård tillsammans med mina spår och inte märkt av nån direkt sämre prestanda, hur det är med andras animerade växlar kan jag dock inte yttra mig om då jag inte har nåra, eller för den delen hur det är i TRS2006.
/Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Min dator är väl nånstans i mellanskiktet och jag kan nog säga att en större bangård vore omöjlig med åtminstone andis animerade växlar om man vill kunna köra skapligt med tåg och ha lite scenery runt om. Nu är jag nog rätt känslig för just låg fps och allt under 25 tycker jag är för lågt egentligen.
Byggde en bangård med hans växlar först TRS2006 men la ner det rätt kvickt, då hade den "bara" ett 40-tal växlar. Testade rätt mycket spår för ett tag sen och absolut bäst blir det med chunky-mesh som HP-Trainz tex. Kan skilja rejält på en större bangård, vanligt spår med riktig mesh leder gärna till ryckigare fps med när det närmar sig gränsen. Är ju en smaksak vad man prioriterar men jag väljer nog hellre chunky-mesh och gör mer detaljer/längre tåg istället. Verkar vara en allmän uppfattning på Aurans forum med att skillnaden är rätt stor, om man sen har tillräcklig dator eller står ut med lägre fps till förmån för snyggare spår är ju upp till var o en. Sen får man ju även tänka på att har kraft över till luftledning, bryggor osv. Blir ju lätt en hel del på en bangård. Faktiskt så märker jag ingen större prestandaförlust med Tomas fina luftledningspaket men spåret påverkar desto mer av nån skum anledning. Jag kör nu med HP-Trainz chunky-mesh spår och tycker de ser helt ok ut även om Tomas spår naturligtvis är bra mycket snyggare: http://www.hp-trainz.de/html/free_sc.html Önskedrömmen för mig vore Tomas spår som chunky-mesh ![]() Min dator är tyvärr fortfarande: P4 2.4 GHz, 1GB DDR400, ATI 9800 Pro 128mb och jag kör i 1280x960 upplösning med 2xAA 4xAF i DirectX om nu någon vill jämföra.
/MVH Patrik ![]() Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-11-16 klockan 11:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
STW-member
|
![]()
mina spår är ju betydligt fler polys/m än vad luftledningarna är så det är inte så konstigt i sig. Mina spår som chunky mesh kan du väl kanske få om du orkar fixa till det själv om du får mina texturer
![]() Men jag kanske kikar på det själv om jag orkar, är ju ledig ett par dagar nu (om man räknar bort en tur till Nässjö 22:51-05:58 imorn). /Tomas som just kom hem från GC tur till Sävenäs |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
![]() Vore ju bäst med en officiell variant ifrån dig då, så slipper ju jag bry mig med ![]() Skall försöka leta upp nån tråd hos Auran om chunky-mesh, har för mig att det svåra var just värdena man anger för hur "modellen" skall ritas upp och att texturen blir förskjuten nån pixel beroende på de värdena typ... En sak jag även gillar med HP-Trainz variant är att deras banvall är bredare och då fyller ut mer emellan dubbelspår tex.
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
|
![]()
Hittade tråden om chunky-mesh och mappning av texturer här:
http://forums.auran.com/TRS2004/foru...ht=chunky+mesh CCG 1.04 har info om det med men man måste tydligen ta hänsyn till hur pixlarna flyttas beroende på värdena enligt tråden ovan. Angående prestandan så är det nog inte bara antalet polys som gör skillnaden utan Trainz grafikmotor är nog helt enkelt bättre på att rita ut chunky-mesh än spår med vanlig mesh.
![]() |
#7 |
STW-member
|
![]()
jo så är det nog oxå, det är ju tänkt att man ska ha chunky mesh spår, 3D spår är ju egentligen bara en bonus.
Ska kika i den där tråden. "Felet" med bredare ballast som du vill ha är att så ser det inte ut i verkligheten, de måtten jag har använt är hyffsat korrekta gällande bredd och höjd. /Tomas |
![]() |
![]() |