![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
|
![]()
Jag förstår inte riktigt det med texturer till trainz...
Jag visar en bild som jag kan förklara bättre med... information.JPG "Information" texturen ser bra ut i paint men i gmax så ser den ut att vara värre... Det är ju värre med större texturer som jag brukar jobba med... Någon som skulle kunna vara till hjälp? Ordet Information tog jag bara som ett exempel...
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Du kan i Gmax ange vilken upplösning du vill jobba med i viewport, vad gäller texturer. Detta för att under arbetet ha en modell som är lätt att jobba med utan störande uppdateringstider när man roterar sitt arbets-stycke när man modellerar. Under arbetet behöver du ju inte ha texturen högupplöst, bara man ser att den har hamnat korrekt mappat.
När ditt slutresultat sedan kommer ut i spelet, så är det din original-kvalitet på textur som gäller. Du kan naturligtvis skruva upp upplösningen i Gmax, men det blir segt att jobba då. Detta sagt utifrån 3ds, men jag gissar att det är samma i Gmax. I 3ds brukar jag då och då göra en rendering för att se delresultat, som ju då har den riktiga upplösningen på texturen. Hoppas jag förklarat någorlunda begripligt... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Nja, det är faktiskt mycket enklare än så...
Gmax saknar helt enkelt renderare, det är därför program som Toe och ShapeViewer existerar. Det samt formaten du kan spara i är det som begränsar Gmax mest. Renderare = Det program/script som används för att visa grafik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
|
![]()
Du har förklarat jättebra mazz...!!
![]() ![]() Dessutom så har jag en renderare som jag har laddat ner för Gmax... EDIT: En liten fråga! Var hittar jag viewport...? EN TILL EDIT: Vad ska jag göra när jag har öppnat viewport...?
Senast redigerad av Affe den 2007-09-04 klockan 18:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]() Citat:
Du får helt enkelt vänja dig vid att småfixandet vid mappningen måste göras i två steg: fixa mappningen, exportera och titta. Senast redigerad av Json den 2007-09-04 klockan 21:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Nja, egentligen så var min hint att i arbetet oavsett om det är 3ds eller Gmax, så jobbar man med en modell i editorn som inte återger full textur-upplösning, vilket man ju inte heller behöver under modellerandet.
Om det i Gmax är inställningsbart i view-portens miljö eller ej låter jag vara osagt, det vet jag inte. Men, poängen är att även om det ser skräpigt ut när man jobbar, så är det bara i Gmax-miljön, så fort man använder sin modell efter Gmax-arbetet (i någon miljö...) så är original-upplösningen på textur tebax... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|