Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-23, 17:30   #1
Arne C
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Question Vilse i Pannkakan

Hej alla tågdiggare. Det här är mitt första försök på forumet.
Jag är en yngling på 70+ och därmed ”panchis”!

I slutet av förra året gjorde jag en jätteinvestering och köpte Rail Simulator från Telias Nöje sidan (investeringen gick på 59 spänn).
Nedladdning och uppstart av programmet gick smärtfritt och de första trevande försöken som tågförare gick väl så där.

Tyvärr så är väl instruktionerna rörande programmet ganska bristfälliga men skam den som ger sig. Jag har inte hittat någon bra instruktionsbok eller liknande till programmet, bara ett litet häfte med signaler etc. och lite grand om körteknik för de olika loktyperna. Däremot saknar jag vetskap om hur man ska kunna hitta information om de olika rutterna.

Nu har jag gjort ett antal olika resor och klarat av några av dem riktigt bra, visst har jag fått backa vid några stationer efter att dundrat förbi i full karriär med ”bromspedalen” i botten eftersom jag inte har lyckats beräkna bromssträckan.

Några kalasvurpor har det också blivit eftersom det har gåt åt helsingland för fort ibland.
Men nu börjar det likna något i alla fall.

Men nu har jag kört fast.
Jag har provat den tyska linjen Hagen to Siegen och Scenariot: Into the Misty (in i dimman har det väl varit i andra sammanhang, men där har jag hittat ut i alla fall).
Här har jag lyckats koppla alla vagnar med vissa besvär (eftersom de har en tendens att vilja rymma när man ska koppla dem).

Men sen är det kört, jag ska ju enligt körschemat fortsätta till Hagen 9 men inte sjutton hittar jag dit inte.

Finns det kanske några anvisningar i spelet som jag inte har hittat?
Vid utfarten från banområdet så fastnar jag vid rött ljus och där blir jag stående. Om jag lurar mig förbi så blir jag utkastasd på grund av jag är på fel väg.
Det känns nästan som om spelet har fått en verklighetsförankring med tanke på de nuvarande väderleksförhållandena eftersom tåget blir stående.
Kan någon därute i den stora vida tågvärlden ge mig ett tips så vore jag tacksam.

Jag är ganska duktig på att manövrera mina radiostyrda skalamodellbåtar, men det här spårbundna ger mig huvudbry,
Mvh
Arne C

Senast redigerad av Arne C den 2010-02-23 klockan 17:31.
Arne C besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 21:47   #2
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Hej och välkommen till forumet!

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, då jag inte kört det scenariot. Och nu är det bara Railworks jag kör...
Gammal 2010-02-23, 21:58   #3
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Hmm, kan det vara att du måste lägga tågvägen själv kanske?

I sådanafall: tryck på tangent "9". Då kommer det upp en slags spårplan. Leta efter en knapp på vänster sida av skärmen som är röd (när du håller musen över den så står det "follow train" (har jag för mig).)

Då kommer du i alla fall att se ditt tåg på spårplanen. Du kommer också se blåa prickar. Dessa är växlarna. Håller du in shift och trycker på de blåa lägger du om växeln framför dig. Du kan se hur växlarna ligger med hjälp av en blå linje framför ditt tåg.

Om det inte finns blåa prickar på din spårplan så är det inte meningen att du ska kunna lägga om växlarna. Då vet jag inte vad problemet är.
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 10:02   #4
Arne C
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Standard Funkar perfekt

Tack för hjälpen Micke. L.
Det fungerar precis så som du beskriver. Med vissa besvär i form av hjulslip och nödvändig sandning så kom jag igång och ut på rätt väg.
Fullt med dimma och is och dålig sikt, men fåglarna kvittrar så glatt som om det vore en varm och skön sommardag.

Nu fortsätter jag in i dimman!
Mvh
Arne C
Arne C besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 16:31   #5
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Toppen

Och när du lärt dig kontrollerna och vill köra lite svenskt så passar min Bergslagsbana (eller bönans Siljansbanan, dock är denna utan signaler och skyltar) Detta är dock de enda svenska banorna i nuläget
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:50.