Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-09, 21:25   #1
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard Rekryteringsmässan Västerås 10 mars

I morgon pågår en rekryteringsmässa i Västerås, mellan 12.00 och 18.00. Denna gång med flertalet järnvägsföretag som ställer ut och söker nya folk. Kanske nått nytt jobb för dig?

Hur hamnar då denna tråd i "allmän om tågsimulator då"? Jo, på mässan är jag delaktig i en monter som kommer att illustrera "dåtid - nutid - framtid". Framtiden kommer Semcon illustrera i ett arbete som dom gjort, jag känner faktiskt inte till det så mycket än och dåtid kommer NBVJ att illustrera med lite historiska järnvägsattribut och bilder.

Nutid kommer att illustreras av Swens fina pågående bygge Malmbanan i RailWorks. Så har ni vägarna förbi, kan ni ju droppa förbi och säga hej eller liknande. Eller titta på Swens rutt.

Hoppas det blir ett bra tillfälle att göra lite PR för vår hobby. Passar även på och tacka Swen för möjligheten att låna hans rutt för detta, det uppskattas stort.

Länk till mässan:

http://www.rekryteringsmassan.se/

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2010-03-09 klockan 23:59.
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 23:40   #2
KMW
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Posta gärna lite bilder om du skulle råka ha kameran med!

/anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 10:54   #3
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Jopp, kameran råkade vara med...

Efter några "hyggligt hektiska" dagar innan mässan, så hamnade vi på plats i alla fall. Det var nytt rekord för mässan och om jag inte minns fel så var det 1200 jobb utannonserade på mässan och antalet utställare även det rekord.

NBVJ:s roll var att i montern "Dåtid - Nutid - Framtid" representera dåtid så klart genom att exponera historiska redskap och utrustningar. Tågsimulatorn kunde man konstatera var lite av en magnet, det är alltid skoj när det rör på sig i en monter. Som någon besökare sa, det här är den fräckaste monitor-uppställningen på den här mässan. Kul att höra.

Det stora flertalet av de som kom fram till vår monter sökte naturligtvis jobb. "jaha och vad har ni för jobb att erbjuda då??" Temat att vi har mycket jobb och ingen lön kunde naturligtvis vridas o vändas på många olika sätt i svaret, men en o annan blev faktiskt lite intresserad av vad vi gjorde i Nora.

Tågsimulatorn var också ett intressant inslag, vid några tillfällen visade jag hur man kunde med lätthet gå in och editera rutten man precis befann sig i. Någon enstaka ur utställarkollegerna blev intresserad av möjligheterna att använda en sån här plattform professionellt i utbildningssammanhang. Några blev även intresserade av tågsimulatorhobbyn som sådan och noterade adressen hit.

Det var också häftigt att kunna visa Kiruna precis så som det idag ser ut. Det är ett förnämligt jobb Swen har gjort. Nu befann sig pinsamt nog scenen inte på den mest färdigställda delen av banan när jag tog bilderna, men tidsluckan var mager för att hinna flytta mig till mer färdigställt parti...

Bilderna är tagna sent på eftermiddagen när det äntligen blev lite mindre folk i montern, men det var fullt drag hela dagen annars. Vi fick en utmärkt placering, precis brevid passagen mellan de båda utställningshallarna, så ingen kunde nog missa oss.

Med tanke på mässans syfte, så var ju förväntningarna inte speciellt höga på ett fantastiskt intresse vare sig av veteranjärnväg eller tågsimulering. Men som sagt ett och annat intresse visades och summeringen blev inte så tokig ändå.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg rm01.jpg (130.2 KB, 70 visningar)
Filtyp: jpg rm02.jpg (99.2 KB, 69 visningar)
Filtyp: jpg rm03.jpg (89.2 KB, 69 visningar)
Filtyp: jpg rm04.jpg (133.0 KB, 69 visningar)

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2010-03-16 klockan 11:03.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 19:03   #4
andelind
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Kul att se lite bilder också, jag hade kameran med men tog bara någon bild i Eskilstuna. Men jag kollade simulatorn och hade ett trevligt samtal där.
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:51.