Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-18, 18:50   #1
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard RW Träd och skogar

Hej
I början så var jag mycket imponerad över hur smart dom löst problemet med att hålla ner polygoner, där träden snurrar runt, så att man alltid har hela träd att titta på.

Men nu så tycker jag att varenda rutt se nästan likadana ut
, tack vare dessa träd, ekskog (se bild) tror jag det är.
Ända alternativet är ju 3DTrains: Rural Landsscapes (kostar pengar) och en del från Sad och newS.
Träd att välja på är inte så omfattande, mest konstiga träd.
Även granar är tunnsått med.

Om jag bara vetat hur man gör..... så skulle jag gärna försöka tillföra RW en hel drös med nya granar och andra trevliga (Svensk-lika) träd.
Kanske någon som vet hur man gör dessa snurrande träd och skulle vilja göra 3D modellen, så kan jag fixa rätt många texturer.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ekskog.jpg (87.5 KB, 250 visningar)
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 20:23   #2
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Det ska vara en rätt enkel model, en fyrkant som med en särskilt namn på materialet alltid vänds mot betraktaren.
Texturen ska ha en alphakanal så att man kan se genom lövverket.
Fler variationer på träd är naturligtvis välkommet (växtlighet överhuvud) så en
lämplig 3D modell bör vi kunna skaka fram om du ordnar texturer.

ps 3DTrains paket finns i en gratisvariant också.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 21:30   #3
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Detta väldigt svenska träd (Picea fractalis) slängde jag nu ihop på några minuter.
Bifogad zip-fil finner du allt du behöver för att börja experimentera.
Innehållet packas upp i Source-mappen och du har en tga-fil i Textures-mappen.
Får du till något tjusigt kan vi snart producera 3D modeller i lite andra storlekar.

Bifogade bilder
Filtyp: jpg tree.jpg (65.2 KB, 235 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: zip KMW.zip (21.7 KB, 6 visningar)
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 00:19   #4
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
Tusen tack KMV
Hoppas jag kan få till något trevligt, kan undra om man skall köra med "högupplösta texturer ?
256 låter lite snålt enligt mig, iaf. på träd som skall vara nära spåren.
Där skulle jag nog föredraga 1024 eller mer
Kan jag förstora din textur som är på 256 ?, så att det ändå passar ihop med 3D-filen?



EDIT
Hur får jag till alpha kanalen?
Kan jag använda TgaTool, samma som till MSTS ?, och spara som ace-fil med alpha.
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2011-01-19 klockan 00:27.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 11:01   #5
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Texturens storlek går att ändra utan att det påverkar modellen.
Jag är dock tveksam till att göra den så stor som 1024 av prestandaskäl.
Träd gör det ju inget dessutom om de är lite suddiga i kanten.

Alphakanalen ska ett någorlunda bra ritprogram klara av.
tga-filen är ett standard bildformat med alphakanal.
Jag använder RwAceTool sedan för att konvertera den till ace-format.
Jag vet inte om TgaTool klarar RS/RW ace-filer?
Vilket fall skulle jag rekommendera skaffa ett ritprogram som klarar tga-filer då
det blir så mycket lättare än om man ska kladda med alphakanalen separat.
Finns flera gratisprogram som klarar tga-filer, själv använder jag Gimp.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 00:31   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
Standard

Jag har använt RSBinTool och DXTBmp och Paint för att måla om tåg och objekt i RW. Tågen och objekten har haft TgPcDx-filer som texturer och dom har jag öppnat med RSBinTool och gjort om till dds-filer, som jag sedan öppnat i DXTBmp (ett program som liknar TgaTool) och därifrån skickat till vidare Paint. Lite omständigare än att måla om i msts, men funkar bra!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009