|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2011-06-20, 09:35 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
skapa vägar, gator?
Hej! någon som vet hur man skapar vägar till railworks?
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
|
2011-06-20, 21:12 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
Kika på de länkar jag gav i http://www.e-buzz.se/forum/showpost....1&postcount=19 det är kanske inte vägspecifikt men alla loftade objekt i RW byggs enligt snarlik modell(spår är lite speciella pga av växeltungor som kräver en separat räl och ballastprofil) där det som skiljer sig är vilken blueprint du ska använda(i vägfallet road section blueprint).
Kortfattat så skapar du en spline som representerar vägprofilen i front vyn,schematiskt något i stil med __/-----------------------------\___ som du sedan extruderar i positiv y-led i lämplig längd. Lämplig i detta fallet är lika långt som du behöver för att repetera vägtexturen(mest beroende av vägmarkeringar mitt och kantlinjer). Om vägen är symmetrisk i breddled så kan du med fördel bara skapa halva vägbanan och utnyttja symmetry modifierare i x-led. För mappningsdelen så kan du använda flatten mapping och sedan klistra ihop(stitch) delarna, rotera och skala in så att du har vägsektionens längd i y-led(viktigt att passa in detta mot v-koordinater 0 och 1 i uv-mappningen så att din textur kan pusslas ihop utan synliga skarvar. Texturen ska naturligtvis också kunna återupprepas i y-led för att detta ska fungera). Shadern i materialet ska vara av typen lofttexdiff.fx(eller någon av dess släktingar beroende på vad du vill ha för resultat). Mycket pladder detta men hoppas att något kan vara till nytta, lycka till!
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
2011-06-22, 18:22 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
Jag har lyckats att få in en väg i railworks fast vägen blir väldigt suddig, jag förstår inte det där med mappningen riktigt, någon som kan hjälpa?
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
2011-06-22, 20:41 | #4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
Kan du ta ett screenshot på mappningen du har nu gärna med texturen som bakgrund från uvw-unwrap:s edit läge så blir det lättare att kika på det hela? Är det bara när du exporterar som det blir suddigt eller är det suddigt i 3dsmax också?
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
2011-06-22, 21:28 | #5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
2011-06-22, 22:01 | #6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
Mja det ser onekligen lite knas ut Om du tänker så här istället gör en textur av vägen som du skulle se den uppifrån enligt modell http://www.spiralforums.biz/index.ph...&mode=threaded och sedan försöker du få mappningen av vägen att passa in på texturen(med hjälp av flatten mapping) för det känns som du har låtit mappningen vara och sedan anpassat din textur.
Här har du en bra guide för hur "flatten mapping" fungerar och hur du går tillväga för att klistra ihop lämpliga delar så att du kan passa in delarna på din textur. http://cg.tutsplus.com/tutorials/aut...ct-in-3ds-max/
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|