|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2012-10-13, 11:33 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 326
|
Ånglok SJ E9 1760
Halmstad-Nässjö Järnvägar (HNJ) beställde 6 stycken 3-cylindriga ånglok (3 st år 1931 och 3 st år 1936) till den utökade godstrafiken och då bl.a för järnmalms tranporter från Smålands Taberg till Halmstad för export. Utskeppningen var stor i början av 1940 talet och höll sedan på periodvis fram till upphörandet på 1960-talet. Malmtågen kunde bli upp till 1000 ton tunga.
Dessa ånglok gick också som persontågslok mellan Halmstad och Nässjö och speciellt då tågen var tunga. Loken fick framföras i max 71 km/tim och dragkraft satt till 12,1 Mp. Då SJ övertog HNJ 1945 omlittererades loken till E9 och blev så uppskattade av SJ så att 10 stycken nya lok (E10) beställdes 1947. E9 loken förblev stationerade i södra Sverige tills de skrotades i mitten av 1970-talet. Lok: http://www.mediafire.com/download.php?7pkktupsna25y7o Tender: http://www.mediafire.com/download.php?95ocuj27k333vcy |
|
2013-03-20, 03:45 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 326
|
Favorit ångloket E9 har fått inlagt det nya skriptet, dvs samma funktioner som A5 1546.
Dessutom är tendern lite omarbetad avseende detaljer och texturering så ladda ned den också. Vissa funktioner i DriverMode förutsätter att du startat och stoppat loket minst en gång innan du kan aktivera dem OCH LOKET MÅSTE STÅ STILL! En liten brasklapp: Säkerhetsventilen kanske blåser när loket är avställt. Vet INTE hur reglera ventilen. Funktioner: Se bifogade bilder under A5 1546! Lok: http://www.mediafire.com/?dabf6ny9xskcd7h Tender: http://www.mediafire.com/?iqvzsp068m81c2i Om du inte redan laddat ned hytt för SJ tenderlok: http://www.mediafire.com/download.php?sy2ut0g78nwbjz9 Hytt beskrivning: Placera musen över ett av nedan uppräknade föremål. Aktivera vänster musknapp, håll den nedtryckt och flytta musen fram/tillbaka. Strålkastare fram (på/av) Hyttbelysning (på/av) Lokbroms (Ger broms effekt, men bör ENDAST användas då loket går ensamt) Utblås injektor på förare och eldare sidan (Endast ljud) Utblås cylindrarna (Endast ljud) Ångvissla (Ljud) Stolar på förare och eldar sidan (Upp/Ned + ljud) Öppna eldstadsluckan (Ljud + öppnas/stängs) Sotaren (Endast ljud) Sandventil (Ljud) |
2013-11-15, 03:37 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 326
|
Jag kommer att uppdatera ytterligare några av mina äldre ånglok!
E9 loket har fått samma nya egenskaper som S, S1 och G loken: 1.EngineConfig där loket kan dra ett 1400 tons tåg på PLAN bana i 30 km/t. Mätningarna utförda under CABMode körning. I och med engine ändringar måste ni från och med nu ge akt på vatten nivån i pannan när ni kör i CAB MODE Glöm därför INTE I tangenten för att fylla på vatten och O tangenten för att stänga av. Alternativ: I hytten aktiveras injektorn. Detta senare ger snabbare utslag. Glöm heller inte att skyffla in kol. Ge också akt på trycket i ånglådan (Steam chest). Lek då med fyllningsgraden. 2.Röken har också ändrats 3.Liksom hytten vars 2 manometervisare för ångtryck nu ger mycket bättre precision. 4.Tendern har fått plogar lok: http://www.mediafire.com/download/l4...2013_11_11.rar Tender: http://www.mediafire.com/download/r8...2013_11_12.rar OBS!! Samma hytt som under download inlägget "Uppd. hytter till G tenderlok, S och S1 tanklok " Tenderlok hytt: http://www.mediafire.com/?at6zc251udfd7iq |
2015-02-02, 14:22 | #4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 326
|
1. Nytt versionsnummer
2. Synkronisering ångljud och ångpuffar 3. ALLTID ångpuffar uppför backe större än 10 promille. Kunde tidigare omotiverat stoppa under större stigningar. 4. Några fler rök scener. 5. tuff start. Kolla tidigare presenterad video snutt. Obs. Kan ta upp till en minut innan eldaren börjar kola. Vänta sedan ytterligare ungefär en minut innan du startar tåget. + Inget flimmer Nedladdas från: http://jocomms.webs.com |
2022-12-14, 09:10 | #5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 326
|
HNJ G12 45 (konfigurerbart till SJ E9 1760) för TANE eller senare versioner.
Jag fortsätter att modifiera/lägga till egenskaper på några ånglok av intresse:
Nytt: 1.Ångloks ljud. 2.Generator hanterande: _____ I DCC mode sätts generator ljudet på/av beroende på lampstatus. ______I Cabin mode enligt Korvtigers standard. 3.Luftpump hanterande: ______I DCC mode sätts luftpump på om minst en vagn tillkopplad. ______I Cabin mode reglerar du själv på/av. ______Observera att loket ej är körklart om du missat att starta luftpump och minst en vagn är tillkopplad. 4.G12 loket kan slira om tågsättet överstiger 200 ton. Endast i DCC och AIläge. 5.Föraren kvar vid koppla ned loket, men förar figuren tas bort. 6.Tärningsstången går över till back/fram läge när man ändrar riktning på ångloket. __ Endast i DCC och AI läge. __ Råd: I stopp läge och ändra riktning tryck på W eller X en gång och vänta lite innan du ökar hastigheten. Ladda ned readMe filen för att kolla in alla kommandon m.m.: https://www.mediafire.com/file/ircil...J_G12.pdf/file Download av loket: https://www.mediafire.com/file/yoh4v...12_12.cdp/file |
2024-01-23, 09:24 | #6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 326
|
Uppdaterade SJ E9 1760 (Konfigurerbart HNJ G12 46) till TANE eller senare versioner
Börjar bli mycket features, så hör av er om nåt inte fungerar.
Funderar på slirning i backar, men verkar en aning komplicerat, så vi får se. E9 1760 i Svenstavik 1974. Bild från "nätet": Avställt skick: Vevstakar framåt/bakåt: Uppdateringar/nytt: 1.Några nya/uppdaterade detaljer. 2.Ångloks ljud. 3.Luftpump hanterande: ______I DCC mode sätts luftpump på om minst en vagn tillkopplad. ______I Cabin mode reglerar du själv på/av. ______Observera att loket ej är körklart om du missat att starta luftpump och minst en vagn är tillkopplad. BOLD 4.Generator hanterande: _____ I DCC mode sätts generator ljudet på/av beroende på lampstatus. ______I Cabin mode enligt Korvtigers standard. 5.SJ E9 loket kan slira om tågsättet överstiger 175 ton. Både DCC och CAB läge. __Se nedan videoklipp hur få lok att slira i CAB läge. https://youtu.be/YzxtF9YqmvM 6. SJ E9 loket kan ställas upp stationärt med vevstake rörelser t.ex. på ett museum: https://youtu.be/S4MAt33Xrsg Definiera upp denna egenskap i Surveyor (röd markerat): 7.Föraren kvar vid koppla ned loket, men förar figuren tas bort. 8.Tärningsstången går över till back/fram läge när man ändrar riktning på ångloket. __ Gäller både DCC och CAB läge. __ I DCC stopp läge och ändra riktning: Tryck på W eller X en gång och vänta lite innan du ökar hastigheten. 9. SJ E9 1760 konfigurerbar som HNJ G12 46. Ladda ned readMe filen för att kolla in alla kommandon m.m.: https://www.mediafire.com/file/suzm6..._VER1.pdf/file Nedladdning av lok, tender och hytt: https://www.mediafire.com/file/cwyc5...12_04.cdp/file |
Taggar |
ånglok |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|