Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-12, 19:02   #1
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard Var är jag?

Som sagt, från vilken rutt har jag tagit bilden, var är det någonstans och vilka loktyper ser ni?
Bilden blev lite stor men det behövs om ni skall se de olika loktyperna.


Fler bilder kommer snart.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg RailWorks 2013-06-12 14-49-01-23.jpg (185.5 KB, 104 visningar)
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 20:25   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 802
Standard

Hej!
Vacker bild!
Det måste vara en av engelska rutter. Svenska ånglok saknar vi.

Senast redigerad av Totte den 2013-06-12 klockan 20:26.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 23:14   #3
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Helt rätt, året är 1948. Platsen heter Stranraer och ligger i sydvästra Scotland. Rutten heter 'Western Lines of Scotland'. Europa slickar fortfarande såren efter andra världskriget och lider stor brist på arbetskraft. De enda som klarat sig riktigt bra är Svenskarna som sin vana trogen både ville ha kakan och äta upp den på samma gång.
Denna linje är nedläggningshotad eftersom det är dålig beläggning på banan och det av flera orsaker. De har frågat efter kunniga experter från Sverige för att få det att rulla och vi har tackat ja. under tre år skall trafiken igång och efter det så finns det arbetskraft igen inhemskt i Storbrittanien så vi skall besätta denna bana under tiden. Till vårt förfogande har vi tillgång till ett 20-lok i olika modeller, vagnar verkstäder osv osv.

Det första loket jag tänkte visa är en gammal class 21 (aspinall) byggd ca år 1897. Ett litet växellok som idag endast används för att lära sig köra ånglok. Den är inte besiktad för att dra vagnar med, ännu......

Vi har 6 industrier efter banan som vill ha igång trafiken så fort som möjligt. Den kanske viktigaste trafiken att få igång är koltransporterna från Willowholme utanför Carlisle och för dessa transporter så krävs det lite större lok.......
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Class 0-4-0 21 Aspinall_small.jpg (111.8 KB, 86 visningar)
__________________
M v h
/Pursche

Senast redigerad av Pursche den 2013-06-12 klockan 23:42.
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 23:25   #4
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Class 8k är ett starkt lok som drar tunga tåg men med låg fart. Vi har två st till förfogande varav den ena är driftduglig. Dessa byggdes 1911 och vi kommer också att få tre stycken Class 7F som är en 15 år nyare version av loket.

Som ni ser så har den hjulkonfigureringen 2-8-0 vilket betyder en axel ledhjul eller vad det kallas och hela fyra dragande hjulaxlar och inget ledhjul i slutet. Diametern på hjulen är små vilket innebär att den är stark men lågt växlad. Maxfarten är ca 45mph (drygt 70km/timmen) men det är med tomma vagnar. Med fulla kolvagnar så är nog 35mph (55km/tim) en lämpligare fart. Tester kommer att påbörjas med hur tunga tåg vi klarar av att köra på banan. Dragkraften är 139kN.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Class 2-8-0 8K (O4)_small.jpg (109.1 KB, 84 visningar)
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-12, 23:41   #5
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Class 3F Fowler är en annan loktyp som vi kommer att använda. Vi har 10 st till förfogande men bara 2 st är körbara just nu.

Dessa små och smidiga lok byggdes 1924 och används i växlingstjänst och små lokaltåg, både med gods och passagerare, så kallade mjölktåg. Dessa kommer vi inledningsvis att använda för att få igång persontrafiken och godstrafiken efter linjen och vartefter vi behöver fler vagnar så kommer loken att bytas ut mot starkare lok. Vi har blivit lovade 5 st stora persontågslok för persontrafiken inom ett halvår. Då kan vi köra snabbtåg ned till Carlisle.

Hastigheten är ca 40mph men den går att skrämma upp till drygt 55mph om det skulle behövas. Det är dock inget att rekommendera då loket endast har tre st drivande axlar och inga ledhjul vilket gör att dessa lok går ostabilt på spåret.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Class 0-6-0T 3F Fowler_small.jpg (167.4 KB, 84 visningar)
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-13, 00:18   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 802
Standard

Va trevligt! Var hämtar man rutten ifrån? Payware?

Senast redigerad av Totte den 2013-06-13 klockan 00:20.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009