|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2015-01-11, 19:25 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
Spara obsolete objekt?
Har en liten fråga: Finns det någon anledning till att spara objekt som har blivit obsolete?
Anledningen till att jag undrar är att jag upptäckt att objekt som är obsolete fortfarande tar plats på hårdisken. Jag har trott att när man installerade nya versioner av gamla objekt så togs det gamla bort, men tydligen inte.
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
|
2015-01-12, 13:02 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 721
|
Jag har för mig att Trainz skall klara av själv att hitta den senaste versionen av objekt, men jag vill minnas att det var något problem med det. Kan ha varit så att om du skriver en specifik version (kuid2:xxx:xxx:x) så kommer Trainz inte att acceptera senare versioner än det skrivna, men om du skriver utan versionsnummer (kuid:xxx:xxx) så letar den reda på den högsta versionen.
Du kan ju alltid testa genom att lägga några obsolete objekt i en cdp-fil som backup och sedan ta bort dem ur CM. Innan du raderar dem så kan du ju kolla upp vilka dependant assets de objekten har. (alltså andra objekt som använder det obsolete objektet) Om dessa strular efter att du tagit bort de gamla versionerna så kan Trainz uppenbarligen inte hantera det och du får manuellt gå in i dessa och ändra versionsnummret till det ickeobsoletea nummret, eller så får du helt enkelt ha kvar gamla versioner av saker. Trainz skriver aldrig över gamla saker om de har olika versionsnummer (en kuid2 med olika versionssiffra sist). Har de dock helt identisk kuid så lämnas de assetsen som du försökte installera som redan fanns installerade som open for edit och du får välja om du vill köra revert eller commit för att få den gamla respektive nya "versionen".
__________________
-k- |
2015-01-14, 20:36 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
Tack för ditt svar korvtiger! Jag provade lite som du förslog och det verkar som att det fungerar med att ta bort de obsolete-objekten. Har gjort en back-up på hela local-mappen för några dagar sedan i fall något skulle bli konstigt. Jag var så "djärv" att jag tog bort alla objekt som var obsolete på en gång, det var drygt 5 GB som togs bort från hårddisken!
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
2015-01-14, 20:50 | #4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 721
|
Testade precis själv med att ta bort ett <kuid:xxx:xxx>-objekt och ersätta med ett <kuid2:xxx:xxx:2> och det verkar som du säger att fungera helt utmärkt, så det är nog bara att köra på! 5GB kan man ju lägga mycket andra trevliga saker på!
__________________
-k- |
2015-01-15, 00:33 | #5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
Jag har tidigare haft massor av obsolete filer. Med anledning av den här tråden gav jag mig in i Content för att kolla vad jag kunde ta bort.
Till min minst sagt stora överraskning upptäckte jag att alla obsolete filer hade försvunnit. Inte en enda kvar. Till protokollet hör att jag inte gjort något annat än att bygga på min bana - och att jag ändrat användarnamn och lösenord till följd av TANE. I övrigt är Content intakt. Nisse |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|