Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-07-11, 01:44   #1
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard Spårar InterCity ur?

Hej,

För ett par dagar sedan så var jag på Biblioteket och tittade i böcker om Tåg. Där stog det bland annat skilnnaderna mot en vanlig boggie samt X2000 boggien.

Dom vanliga boggierna som sitter på 60-tals och 80-tals vagnarna kan tydligen inte nudda rälsen hela tiden med alla fyra hjul utan endast en sida kan nudda rälsen åt gången. Detta kunde i högre hastigheter än vad ett InterCity tåg fick köra i leda till en Urspårning.

Men boggien på X2000 är speciell. Samtliga hjul är oberoende av varandra och detta innebär att alla hjul kan nudda rälsen samtidigt. Då kan man köra i högre hastigheter utan att spåra ur.

Denna information eller mitt sätt att förklara på behöver ju inte stämma, men detta är vad jag minns ifrån boken.

Jag undrar: Kan en X2000 Vagn klara hastigheter uppemot 500 Km/h utan att spåra ur? Då samtliga hjul ligger emot rälsen?

Kan ett InterCity köra i 200 Km/h på Sveriges Järnvägar utan risk för urspårning? Om ja, finns det någon gräns?

Tack på förhand och hoppas ni har förståelde över mitt upplägg angående detta!

Med vänlig hälsning:
Pson

Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-07-11, 02:39   #2
hp
Senior Member

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till hp Skicka ett meddelande via MSN till hp
Standard

Tjena!

Detta kan stämma, detta bygger jag på ett antal tankeexperiment vi nu kommer genomföra.

1. En bogi kan rotera, oavsätt i vilket läge vagnen ovanför är i dvs. den kan rotera i plan Y (som det heter i MSTS) dock finns en max gräns även för detta.
2. En bogi kan rotera i X led, dvs. upp och ner. Detta då den kan åka upp för backar. Också här innom vissa gränser.

Som det är uppbyggt på spårvagnar så har varje bogi en kula, som sedan korgen ligger uppe på den (en kulled). Sen ska inte vagnen trilla omkull, då har man stöd på sidan för att klara av detta. Detta ger då möjlighet till detta.

Här finns en lucka i mitt resonemang, är det så här på järnvägen också? Men låt oss spekulera att det är så, det vore nämligen en mkt smart lösning på problemet.

Detta betyder att vagnen inte har någon som helst inverkan på hur bogin ligger mot spåret, detta då lasten ligger i mitten av bogin och vagnen i stort sätt går att lyfta av med ganska enkla medel.
Låt oss göra detta. Vi har nu två bogis som står så fint på spåret.

En bogi är fyrkantig därför måste minst 3 hjul ligga mot spåret, varge hjul är upphängt i en axel, som i sin tur är upphängs i "ramen". Denna axel förbinder hjulparen, dvs. man kan inte dra hjulen olika mycket. Orsaken till att minst 3 hjul måste ligga emot är att bogin har sin tyngdpunkt ganska precis i mitten då den är ganska likformig. Därför kan den fungera som en trehjuling eller trampdresin, om ett spår ligger på en lägre nivå en det andra. Dvs. när;
1. Banverket har slarvat
2. Jag vet inte vad det kallas, men när man lutar spåret i en kurva, där måste man ju återgå till plant någon gång, i detta läge så kommer ett hjul sväva med differansen mellan differansen av spåren mellan hjulen (2700 mm).

Detta skulle betyda att ett hjul inte ligger imot i bla. kurvor, och var finns störst risk för urspårning, jo i kurvor (vilket också växlar är, eller hur Borlänge). Därför finner jag att det är rimligt att inte kan köra för fort med vanliga bogies.

Nu kommer vi till hastigheterna, sth bygger på flera saker. Men allt kommer till slut in på två huvvudfaktorer, spåren och fordonet. Som spår menar jag växlar, signaler, kurvor, övergångsställen, om en talliban har sågat av spåret och så vidare. Med fordonet menar jag vikt, höjd, tyngdpunkt, fördelning av vikt över spåret och så vidare.

Visst skulle en X2'a klara 500 på en raksträcka (om man byter motorer och/eller växlar upp dem) men frågan är om den skulle klara en kurva. Sentrufugal kraften borde bli avsevärd och med tanke på vagnarnas (och lokets) tyngdpunkt skulle det helt enkelt slungas av spåret.

Sen finns det säkert fler moment som överhettning eller liknande med i bilden som sätter begränsningar för sth. Och som alla redan förståt, jag har inte tagit med bromsarna/bromsningen efter testet i beräkningen.

När det gäller intercity, nej, loken klarar inte hur mkt som helst, jag har inte kört rc på riktigt men jag skulle gissa att med last pr kroken kommer du inte upp över 200 med ett vanligt rc (1 - 6, 7'an gör du det nog med). Och när det gäller vagnarna, samma sak där, visst på en raksträcka, men när vi kommer till kurvan så kan vi gå över till flghtsimulator.

SUPERTÖNT*en har talat
HP
* Seriös Upbåst Person och Expert Rörande Tråkiga och Övriga Nödvädndiga Ting

hp besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-07-11, 12:44   #3
Trigger
Senior Member

Reg.datum: Feb 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Trigger
Standard

Hej Pson.
500km/h för X2000 kanske inte omöjligt på raksträcka men går man in i en kurva kan du räkna med att det blir skrot av tåget som synd är. Men visst hade det varit fräckt att ha liknande TGV i Sverige och räls som håller för det tåget.

Mvh:Trigger högsta hönset i VTKAB

Trigger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-07-11, 14:16   #4
Zzarr
Senior Member

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Om man byggde en x2:vagn extra stark och kopplade den efter ett TGV lok (ett sånt som tog rekordet, inte ett vanligt) och drog på på samma sträcka som TGV:t tog rekord titeln skulle det nog gå att köra 500 km/h med den. (Tror jag)

Zzarr besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-07-11, 16:42   #5
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Hmm...

Det som gör attett X2000 kan köra i 200 Km/h på en befintlig bana har också med korglutningen att göra. Sidokrafterna pressar tåget utåt i kurvorna medans korglutningen på X2000 kompenserar sidokrafterna genom att luta vagnen inåt, på så sätt kränger det inte i kurvorna och det känns som att åka raktfram.

Jag har själv åkt ett X2000 i 200 Km/h utan korglutning och det var väldigt obekvämt. I alla kurvor så fort alla dörrar till kupen och emellan vagnen upp.

Jag tänkte det att om man i varge kurva i 500 Km/h ökar korglutningen så extremt att förhållandena blir lika som i 200 Km/h. Alltså kraften utåt kompenserar av korglutningen i 500 Km/h. Är detta teoretiskt mögligt eller är jag helt ute och cyklar? Att en X2:a inte kan köra 500 Km/h beror det på sidokrafterna eller är det boggien som inte klarar av det? Så som jag fattat så ligger boggiens fyra hjul emot rälsen och uppfyller sin del av kraven för att åka i 500 Km/h...

Okej. 500 Km/h är kanske att överdriva men om man tänker sig 350 Km/h?
X2000 har ju redan ett rekord på 278 Km/h om jag inte minns fel. Med lite starkare maskiner och som jag var inne på tidigare öka korglutningen kanske detta kan fungera?

Jag kanske är helt ute och cyklar...men men...

Med vänlig hälsning:
Pson

Pson besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
InterCity rusar fram [Bild] Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 5 2003-11-30 23:15
Med InterCity till Örebro Pson Off-topic 8 2003-10-31 12:18
InterCity till den stad med bäst förbindelse? Pson Off-topic 9 2003-08-20 20:09
Tåg spårar ur, fel växlar läggs om... Pelle E MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2003-03-08 22:33
jag söker nya tåg till msts Rc4 X2000 intercity seahawk 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 1 2003-01-15 16:31

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:27.