|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2002-07-12, 14:00 | #1 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
MSTS - Tips & Tricks - 3D-modellering
Hierarkier
Hierarki och objektsnamn i HBis: HBIS --WHEELS11 --WHEELS21 Hierarki och objektsnamn i LittDa: LITTDA --BOGIE1 ----WHEELS11 --BOGIE2 ----WHEELS21 --PANTOGRAPHTOP1 ----PANTOGRAPHBOTTOM1 --PANTOGRAPHTOP2 ----PANTOGRAPHBOTTOM2 --ROD01 --WHEELS1 --WHEELS2 --WHEELS3 --WHEELS4 *Bogie Denna följer spåret genom att rotera längs z-axeln. Allt som är kopplat till den kommer att rotera med den. *Wheels Ett hjulpar (med axel). Om dessa sitter på en bogie kommer hjulen automatiskt att rotera. Första siffran efter namnet är bogie-numret andra är hjulnumret i bogien. Sitter hjulen på chassit och har numren 11, 21... så betraktas chassit som bogie och dom animeras av spelet. Hjul på chassit som har nummer 1-4+ (som på LittDa) animerar man själv. Dessa blir drivande hjul och följer motorn och bromsarna. Dvs, får man hjullåsning med LittDa kommer dessa hjul att låsas medan bogie-hjulen fortsätter rotera. *Pantograph Se modellers FAQ här: http://www.geocities.com/chrislonghurst/christrains/ *Rod (Piston) Dessa är man tvungen att animera själv. Tänk på att om man kopplar dom till bogies eller hjul kommer dom att följa deras rörelse och rotation (det kan vara vad man är ute efter men inte alltid). Är annars barn till chassit som här. Båda sidor sammanfogades i LittDa till ett objekt. **Använd aldrig mellanslag i objektsnamn! Spelet krashar vid inladdning av modellen.. Använd det vanliga koordinatsystemet (Generic Units) som meter. Dvs en "unit" är en meter. * Placera chassit med centrum i x,y = 0,0 med den korrekta höjden över spåret (oftast en hjulhöjd). * Spårets översida och centrum (mitt emellan skenorna) kommer därmed att korsa origo (0,0,0) med riktning i y-led. Spelet använder sig av en optisk synvilla på spåret så att spårvidden alltid passar tågets. * Lokets front skall peka mot positiva y-koordinater. * När man sätter koordinater för kollision (.sd), lampor mm utgår man från chassits pivotpunkt. * Chassits pivotpunkt skall sättas i centrum x,y vid höjden noll (dvs vid spårets överkant) * Alla andra pivotpunkter skall vara totalt centerade (x,y,z). * Nollställ ALLTID pivotpunkten till "world"-koordinater ("align to world") när man sätter pivotpunkten. * Det är bättre att använda mirror än att vrida 180 grader. (undviker x-form problem senare) Vanliga fel Själva loket ligger direkt på spåret eller en bit i utan hjul. Kontrollera att pivotpunkten är centrerad i X,Y och är placerad i Z där hjulen når spåret. Dvs. oftast en hjulhöjd nedanför själva chassit. Placera även en x-form på chassit och placera dess centrum på samma ställe som pivotpunkten. Loket ligger på rätt höjd men hjulen är förskjutna eller felvridna. Se till att det ser rätt ut i 3D Studio. Lägg sedan en reset xform på de felaktiga objekten, och välj collaps, en efter en. Allting ligger rätt men hjulen roterar inte. Kontrollera hierarkierna och pivotpunkten på hjulen, skall vara absolut i mitten. Felstavade namn eller fel placering i hierarkin. Om hjul monteras direkt på chassit måste dom ha namnet WHEELS11, WHEELS21... På detta sättet tolkar spelet chassit som en bogie och de kommer att animeras av spelet. Om du animerat hjulen själv se nedan. Animeringen fungerar inte alls eller ryckigt. Sätt reset x-form på objekten och collaps. Animeringen går åt fel håll. Gör om animationen åt rätt håll. Försök INTE att vrida det rätt, det skapar ofta mer problem. Loket går framåt åt det håll som pekar mot positiva Y-koordinater, det är vikigt att placera det rätt från början. Det finns ett mönster här... reset X-form och collaps är ofta lösningen. Ibland flera gånger efter varandra. Det finns även en global variant som man kan prova om inget annat fungerar: 1. markera alla objekten och ta bort länkarna. 2. Ta reset x-form, fortfarande med alla objekt invalda. 3. Ta collaps från tools-fliken (alla objekt invalda), MEN se till att den är inställd på "multiple objects". 4. gör om länkarna så att hierarkin b |
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
MSTS Hänger! | Dson | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 8 | 2003-04-08 00:43 |
Uppdatering av MSTS På Svenska! | Rogge | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 1 | 2003-02-18 20:32 |
Möte av flera tåg i MSTS. | Rogge | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 3 | 2003-01-30 21:21 |
TIPS! Körkonsol till MSTS och Trainz. | wase | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 7 | 2002-12-16 20:28 |
Lite tips och tricks under SP3 | Fredrik | Trainz - Allmänt om Trainz | 0 | 2002-07-10 11:44 |