Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Virtuella Tågbolag

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-07-18, 15:39   #1
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard SVTTL - en storm varm frukostgröt.

Jag tycker att det på sista tiden blivit väldigt rörigt att hålla ordning på vilka bolag som kör vilka sträckor osv. Det är bara att bläddra sig igenom alla kontrakt för att man skall få huvudvärk.

Systemet är inte det bästa idag, om jag har lust, startar jag upp 50 kontrakt och kör trafik var tionde minut över hela linjenätet - men blir det roligare då? Nej, knappast.

Det känns lite som att man tappat gnistan, speciellt när det förutom Dejbacka och Övre Munksäter inte finns en station som inte trafikeras av minst två bolag. Som företrädare för ett bolag, vill man gärna kunna bedriva trafik utan att det är 50 tåg till som går på samma sträcka.

Det skulle inte fungera i verkligheten.

Mitt förslag är därför att vi börjar om från början, och att trafikupplägget sedan bestämms utav Svenska virtuella tågtrafik ledningen, även kallat SVTTL. Upphandling sker för varje linje och bolagen lägger anbud. De mest attraktiva linjerna får ett lite högre pris, de lite mindre linjerna ett mindre pris. Bolagen bestämmer sedan själva vilka fordon som skall trafikera linjen.

Det skall också införas en gräns, på hur mycket trafik ett bolag får bedriva. Säg att vi lägger gränsen på sju kontrakt som man vunnit via anbud.

Eller finns det några andra förslag från bolagens företrädare på hur vi minskar denna stora gröt, och skapar lite mera ordning och reda?

Därmed stöder jag Pursche's förslag på att spelet tar slut, och vi börjar om på ny kula.

Kommentarer, tack!





Med vänliga hälsningar Pson


Pson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-07-18, 16:45   #2
bombardier (avregistrerad)
Avregistrerad
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 156
Standard

Håller med dig om att det börjar bli bra mycket överdrivet hära på sistonde. Ett o annat bolag som säljer/köper bolag osv...
Borde nästan finnas en stor databas för allt.
Tycker vi ska göra som Pson säger och begränsa en viss mängd trafik man får bedriva!

Med vänliga hälsningar Rodi



bombardier (avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-18, 19:15   #3
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag kan ju glädja er med att detta är åtgärdat inom 10 veckor även utan en omstart. Som jag ser det så har vi här två olika frågor.

1. För många tåg som kör på samma sträcka! Ja jag håller med. Fram tills idag så kunde man köra 1000 tåg och alla tågen hade resenärer. Detta är åtgärdat eftersom resandestatistiken nu är verksam och genomförd. Enkelt sagt så finns det endast ett antal resenärer på varje sträcka. Dessa får alla tågen nu dela på. är det 1000 resnärer och 10 tåg så kan varje tåg få betalt för 100 resenärer. När det till slut rullar 100 tåg så har varje tåg bara 10 resenärer och man får inga inkomster. Det blir alltså en sållning av tåg där bara den starkaste överlever.

2. det köps och säljs företag. Även detta är sant. Frågan är om man då har ´fuskat´ eller inte. Idag finns det inga regler angående detta så det har varit tillåtet. Jag kan tänka mig en remiss i denna fråga (om vi inte redan har haft det). Problemet är i mina ögon att alla bolag som idag kör på SVTTL är hemskt intresserade vad andra bolag gör och inte gör. Den svenska avundsjukan bolagen emellan lyser verkligen. Följden blir påhopp på bolag som till slut blir personliga påhopp. Så har det varit i nästan ett halvt år. Att de egna bolagen har olika fel ser man dock aldrig..... [V]


Till sist så säger Pson att ´det inte skulle fungera i verkligheten´. Kan du utveckla detta? Att vi inte har detta system i Sverige är helt klart. I Sverige har vi ett antal olika monopol på järnvägen där olika operatörer vinner upphandlingar och får ensamrätt på olika linjer under x antal år. SJ har ensamrätt att köra på sträckor där man anser sig ha lönsam trafik. Frågan är om detta system skulle vara ett roligt inslag inom SVTTL?


M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-18, 19:33   #4
DJ Clinton
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 540
Standard

Jag tycker detta låter som ett delvis bra förslag. Dock så tycker jag inte att pågående kontrakt ska påverkas och att SVTTL ska startas om. Utan när det kontraktet har gått ut så kan man inte förnya det utan att vinna anbud. Och i samma veva så borde vi starta Länstrafikbolag som fixar med lokaltrafiken på varje rutt. På det viset så blir många människor verksamma precis som i verkligheten men att alla driver inte ett virtuellt tågbolag. Man säljer även fordon till varandra inom företagen och på så sätt så har man inte ett onödigt antal fordon utan man kan då sälja till ett företag som har mer behov utav dom. Sen så köper man in NYA fordon när huvudmannen för anbudsgivningen kräver att det måste vara moderna fordon med si och så många platser och denna komfort osv.

Diskutera gärna mitt förslag.

/Mohammad, VD på CT Inc.

DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-19, 01:11   #5
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Vad säger du om dessa förslag Pursche? Jag tycker det är en utmärkt idé att vi inom tio veckor börjar med upphandling av tågtrafiken. Som jag nämnde tidigare, en gräns för maximalt tillåtna kontrakt bör träda i kraft samt en gräns på maximalt antal bolag som kör på samma sträcka.

Kanske blir roligare för dig också Pursche, att få bestämma lite mer över trafiken? Idag sitter du ju bara och tar emot alla beställningar osv. när företagen gör som de själva vill.

Eller tror du verkligen att resandestatistiken får en sådan genomslagskraft att vi exempelvis går från 100-talet tåg idag till låt säga runt 30 stycken om tio veckor?

Egentligen har det inte varit så mycket spel över det hela, tycker i alla fall jag. Nu är det en väldigt stor skillnad bolagen emellan och
alla har inte samma förutsättningar.

Intresset verkar vara svalt från er andra, kanske tycker ni om inneha 70% av alla kontrakt? All heder till Mohammad och Cosmonova Trains Inc. som faktiskt inser faktum. [xx(]

Vi på X-press AB kommer nog fortsätta med våran verksamhet, samt fullfölja våra planer på utökad trafik. Skall nämna att anledningen till att jag tar upp denna frågan, är att man uppenbarligen inte kan starta någon ny trafik, utan att andra bolag startar upp precis likadan trafik veckan innan.




Med vänliga hälsningar Pson


Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-19, 08:59   #6
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Pson, min aldeles egna och personliga uppfattning är att om 15 veckor så har minst 1 bolag gått i konkurs eftersom inkomsterna från persontrafiken minskar med 50% samtidigt som utgifterna för de inköp av material som gjorts ligger kvar på samma nivå.
Hur kan jag nu tro detta? Ta VHJ som ett exempel. Efter att två kontrakt är inlagda så är antalet resande per tåg nere på siffran 1316 från att ha varit uppe på nästan 4000. Jag har då 12 kontrakt till som skall läggas in där två av dessa kontrakt består av 90 tåg.

Jag ser en självsanering av bolag som faktiskt riskerar att minska de som är med i SVTTL med upp till 25% pga av att man kommer att tycka det är för svårt. Detta tror jag kommer att kompenseras av att jag nu skall ta itu med godstrafiken och fabrikerna.


Jag ser också ett problem med upphandlingarna rent tidsmässigt, jag har inte tid med det också. Bl a så drar det ut på tiden när JBJR2 kommer att bli klart i sådana fall.

Redan idag så är det ett jäkla liv om ett av bolagen skulle få den minsta fördelen gentemot ett annat bolag. Det har redan urartat till personangrepp i minst tre omgångar mellan olika bolag det senaste året. Detta skulle inte bli bättre om jag införde en upphandling.

Jag vill se vad som händer de fyra närmaste veckorna innan jag är beredd att diskutera detta. Jag har suttit i tre månader med resandestatistiken och gjort beräkningar på vad som kommer att hända teoretiskt och är väldigt nyfiken om dessa uträkningar stämmer i praktiken.



Nu åker jag och jobbar i 5 dagar så bli inte sura om det tar lite tid innan jag svarar på forumet. Jag skall försöka hitta en dator med internet så ofta jag kan på kvällarna.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nya SVTTL är här! vl Virtuella Tågbolag 114 2005-05-21 15:42
SVTTL behöver en ny medarbetare. Pursche Virtuella Tågbolag 12 2004-11-11 10:07
SVTTL är buggad!!! Pursche Virtuella Tågbolag 1 2004-08-09 09:23
Nya Tider på SVTTL. Pursche Virtuella Tågbolag 4 2004-03-23 18:43
Ekonomin rullar på SVTTL Pursche Virtuella Tågbolag 50 2004-02-08 10:05



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009