|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2004-11-30, 17:56 | #1 |
Member
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 60
|
SWEMOD U-make tråden.
Hoppas det var så här LLJ menade .
Några första punkter. Grundmodeller. Nord-Syd Öst-Väst Syd-Väst Syd-Öst Nord-Väst Nord-Öst Stationsex; Lokstallsområde Bangård (går väl iofs använda den som redan finns i U-make, så annorlunda är väl inte svenska bangårdar?). Typisk lantlig station. Station i mindre stad, ingen idé att ge sig in på större städer pg.a tid och jobb. Möjligtvis en sk. Terminus men hur många finns egentligen i Sverige? Göteborg har en. Några industrimodeller Torvkraftverk Stålverk (går väl att göra med LARS av just Lars ) Typisk fabrik, lagerområde. Järnmalmsgruva (med LARS igen). Timmerstation samt sågverk. Pappersbruk är väl ett måste . Precis som U-Makes grundkoncept så tror jag på så sparsmakat som möjligt så att varje designer kan fylla på med egna objekt. Däremot sk. strategiskt utlagda byggnader så att man får ett hum om hur det kan se ut i Sverige. För oss som bor i städer så kan det vara lätt att glömma . Appropå Catenary. Borde väl nästan vara standard? Hur många o-elektrifierade banor finns egentligen kvar i Sverige? Några godsbanor men annars. Det var det så länge. Några fler tankar kring detta? mjm |
|
2004-11-30, 17:59 | #2 |
Member
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 60
|
Sorry för eget svar men jag vill särskilja på detta.
Mått är ju viktigt. Tågexperterna får ju säga sitt. Standardbredd/avstånd på spår. Skyltavstånd m.m. Var skall kontaktpunkterna börja/sluta på banorna? Mitt förslag är 50% eller som MatsH föreslog, på kanterna. Skall man "fuska" och sätta dubbelspårsbredd så att övergångar ser bra ut från början? Markhöjd är väl också viktigt vid kanterna. 0 eller? marcus mjm |
2004-11-30, 18:32 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
|
Här är en länk till ett dokument som beskriver Trainz Eastern routes u-make systems specifikationer, här finns en hel del bra saker att kanske ha i åtanke.
http://premium.uploadit.org/esoeso/umakeguide.doc Här är även länken till diskussionerna kring detta. http://forums.auran.com/TRS2004/forum/showthread.php? s=052e82b1dda52daf7aed380e84cfbaa4&threadid=70694& highlight=umake Jag tror det är viktigt att hitta på ett bra system för att benämna ”boardsén” för att det klart skall framgå i vilka väderstreck dom ansluter (även förgreningar), om det är dubbelspår eller icke, elektrifierat eller icke, osv. Elektrifiering borde väl vara frivillig, för vad säger att det är en nutida bana man vill skapa. Det var mina tankar kring detta just nu. Kul att det börjar hända något i alla fall. Harry |
2004-11-30, 19:30 | #4 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
|
Hej.
Tror du glömt någon riktning i första posten, borde ha varit 8 Dubbelspår borde ha centrum mellan de båda spåren på mitten av baseboarden vid kanten av densamma. En bra namnstandard är önskvärd. t.ex SM_NS_Bangård vilket betyder Svensk Modul,Norr-Syd, Bangård (namn/innehåll) /Lars |
2004-11-30, 19:38 | #5 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
|
Citat:
Harry |
|
2004-11-30, 19:49 | #6 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
|
Hej.
Räknade lite fel [:I] Det blir bara sex stycken Men lite "T" korsningar i olika riktningar kan ju vara trevligt. /Lars |
2004-11-30, 20:20 | #7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
|
Citat:
Bör man unvika å,ä,ö? är det filnamn det handlar om? /Harry |
|
2004-11-30, 20:25 | #8 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
|
Hej.
Ja, åäö bör vi nog undvika. /Lars |
2004-11-30, 20:27 | #9 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
|
Okej, blir det Bangard då eller Engelska rakt av?
/Harry |
2004-11-30, 20:44 | #10 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
|
Bangard är väl ok.
Om det bara är ett mötespår, så borde det framgå, så inte det kallas bangård. Varje modul bör inte vara större än 4 baseboards. /Lars |
2004-11-30, 21:04 | #11 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
|
Kanske: SM_N2E_S2E_O1_3_2_Motesspar, där de två sista siffrorna står för bredaste respektive högsta ställe, eller möjligen bara en siffra för antalet baseboards.
Vad det gäller dom sista bokstäverna så är det väl bara att köra på med, station, motesspar, bangard, transportstracka (eller något kortare namn) och så vidare. Bangard mer eller mindre förutsätter att dessa moduler vänder sig till svensktalande, bara en tanke som slår en angående var modulerna skall finnas att laddas ner. /Harry |
2004-11-30, 21:42 | #12 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
Hallå!
Jag provade på skoj att bygga en liten modul i öst-västlig riktning. Det är bara en 2 baseboards linjesträckning utan sidospår och inte särskilt detaljerad, men som sagt så är det väl meningen att man ska kunna lägga till saker själv om man vill. Jag vet inte riktigt ifall jag följt alla regler, men anslutningarna ligger mitt på baseboarden (320m) och på höjden 0 meter. Är detta någotsånär likt det ni tänkt er? Borde det vara mer eller mindre detaljer? Nu är ju detta förstås ett hastverk. Jag tänkte försöka att bygga några mer detaljerade moduler när väl riktlinjerna slagits fast (vilka spår som ska användas mm). Sedan återstår förstås frågan om vad en sådan här modul ska döpas till? mvh .... Mats |
2004-11-30, 21:48 | #13 |
Member
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 60
|
Här går det undan . Fy f:n vad snyggt Mats.
Var satte du kantpunkterna räknat i cm? Appropå elektrifiering, jag menade inte att det skulle vara något obligatorium utan mer att det borde märkas upp på något sett så man vet vilken som är/inte är elektrifierad. Tror det nämdes i den där Auran tråden också. MatsH. Har du möjliget att uploada den till e-buzz eller maila direkt ill mig, tänkte bara testa och mäta litet . Jag såg att dom låg på 320m, tänkte bara prova litet ihopkopplingar och annat. Det borde väl inte råda någon större tvekan om vem som håller i textur-standarden i dom här modulerna . Tack på förhand marcus |
2004-11-30, 22:02 | #14 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
|
Citat:
Fast det är väl 360 meter som gäller. /Harry |
|
2004-11-30, 22:04 | #15 | |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
Citat:
Meningen var att dom ska ligga på 360 meter (720/2) alltså mitt på baseboarden, men på något sätt så lyckades jag lägga dom på 320 meter istället, så den här modulen var ju inget att ha. Nåja, jag ska fixa till det så kan jag maila över den till dig ifall du vill ha den. Vilken adress ska jag skicka den till? mvh .... Mats |
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
SWEMOD standard förslag | LLJ | Trainz - Allmänt om Trainz | 3 | 2005-01-10 19:59 |
Formel-1 tråden: Italiens Grand Prix 2003. | Pson | Off-topic | 11 | 2003-09-15 05:01 |
Rutter och tåg tråden! | Pson | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 7 | 2002-09-28 22:41 |
Tips Tråden | ghostwalker | Off-topic | 0 | 2002-05-17 21:43 |