|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2005-01-06, 17:15 | #1 |
Junior Member
|
Begränsning av objekt i Route Editor?
Håller på och bygger om en rutt. Har gått bra med spårombyggnad hittills. Men när jag nu håller på och färdigställer en verkstadsbangård så vill inte Route Editor vara med längre. Sparar ned och möts av felmeddelandet att programmet stött på ett fel och så stängs det ned. Startar man upp rutten igen så fattas alla hus och spåren är borta förutom själva "kontaktledningstråden", ett vanligt fenomen när Route Editor vägrar vara med.
Min fråga är om någon känner till ifall det är någon begränsning på antalet spårbitar i en sk worldfile *.w *ws och/ eller per tiles? Är det någon här som vet hur det är uppbyggt? Var sparas informationen om alla lagda spårbitar i för fil? Som tur är har jag tagit regelbunda backuper så det går att gå tillbak utan att få större delen av arbetet spolierat. Tacksam för hjälp! Mvh/ Roger |
|
2005-01-06, 17:42 | #2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
Låter mycket spännande med din rutt!
Ja, det finns en odokumenterad begränsning i antal objekt per tile, altså inte spåren i sig. Något absolut tal har i allafall inte jag sett, ej heller om det verkligen är ett antal, eller om det handlar om någon form av storleksbegränsning... Hursomhelst så har en slags "praxis" vuxit fram och det är att vara väldigt försiktig att placera objekt mer än 1200 - 1400 st per tile, med tanke på att signalerna som sätt sist, måste ha plats kvar. Runt 1600 objekt i färdig tile förekommer. Självklart är det att gå fram med silkesvantarna när man jobbar i en tile med mycket objekt i sig. Men, det förstår jag att du redan har koll på. När man placerar objekt såväl hus som spår, så hamnar dom i world-filerna. Spårdata genereras och lagras i <RUTTNAMN>.tdb. De vita linjer som du ser i RE är en spegling av innehållet i spårdatabasen. Missstämmer det med de spårdelar som du ser i RE, har man bekymmer, men oftast är det lösbart. Vägar är strukturerade på samma sätt, men heter då <RUTTNAMN>.rdb Runt tdb och rdb finns det några stödfiler, minns inte i skrivande stund deras funktion. Har man bekymmer med spårdatabasen, så kan en rebuild lösa problemet, eller ge information av vad det handlar om. Om rebuild kraschar, notera då vilken tile den kraschar på och försök spåra til vilket objekt problemet hör. Inte sällen stannar den och ska skicka den eländiga skicka til Bill-skylten, men ofta har den RE-fönstret kvar innan man accepterat. Notera koordinaterna där och gå dit i RE och kontrollera vad som kan tänkas vara fel på den platsen. Rebuild bör man inte köra efter att signaler är monterade. Analogt med detta, vilket du säkert redan vet, signaler, plattforms, car-spawners etc, dvs alla objekt som har koppling til spår/väg-databasen måste placeras ut sist, annars löper man stor risk för bekymmer. Tips vad gäller storleksbegränsningen per tile. Om man har möjli9ghet till det (det kanske är för sent för din bangård), så är det bra att planera placeringen av bangården så att den brer ut sig på flera tiles. Då känner jag att begränsningen inte är något större bekymmer. Optimalt placerar man "bangårdskärnan" mitt i krysset av 4 tiles. Detta fungerar ju om man bygger en påhittad rutt, blir naturligtvis betydligt besvärligare om man bygger från verkligheten med korrekta kartor som grund. Hoppas detta gett lite infallsvinklar för ditt bygge! Några bilder snart, kanske? [] /Mats A |
2005-01-06, 17:47 | #3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
I en andra läsning, såg jag att du bygger om en befintlig rutt. Se då till att helst tar du bort alla signaler eller minst de som är i området du bygger på. En spårdel kan ingå i en länkning till en signal och tar du bort en sådan blir det normalt sett bara skräp av allting. Det kan oxå vara väldigt svårt att direkt se länkningen, då den kan sträcka sig över flertalet växlar.
Så, rensa absolut bort alla track-markers innan du börjar lägga om spåren i området. Innefattar alltså signaler, siding, platforms, speedlimits, övergångar... har jag glömt nån? Lycka till! /Mats A |
2005-01-06, 19:28 | #4 |
Junior Member
|
Jag har plockat bort alla signaler på det berörda stället. Längre fram finns det dock kvar signaler. Det är dock många många tiles därifrån. Vet du om det finns ngt sätt att ta bort samtliga spårrelaterade objekt i en hel rutt på en gång med något hjälpprogram? Ytterliggare en fråga i samma ände, om man vill ta bort större delar av en rutt, alltså korta av från en specifik "world-file" hur går man till väga då?
/Roger |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Route Editor kameran under marken | Totte | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 18 | 2003-10-14 22:30 |
route geometry extractor! | Robban.y | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 3 | 2003-07-28 22:04 |
Ny T-bane route. | Richard | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 61 | 2003-06-24 16:45 |
Begränsning av objekt????? | Pierre | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 5 | 2003-03-25 19:16 |
objekt till route! | DV12 | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 11 | 2002-10-26 20:34 |