![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]()
Jag har inga problem att med köra standardbanorna i TRS 2006.
På den egna rutten som är under byggnad ligger jag ibland så nära gränsen att det gärna blir lite laddhack på sina ställen, något jag tycker är mycket störande. Skulle gärna vilja lära mig lite mer av någon som kan bättre: Hur tar man reda på sitt FPS-värde och hur bra bör det vara? Är det FPS-värdet som är för lågt när man får laddhack, eller ligger problemet någon helt annanstans? Hur förbättrar man FPS:en om det är för lågt? Jag har inte råd med en ny dator och vill dessutom inte gärna börja om med en helt ny hårddisk igen, eftersom jag har så många andra program, med ett otal uppgraderingar, som känns jobbiga att göra om från början. Min nuvarande dator har P4 2.80Ghz, 1024 Mb RAM, Geforce FX5900, hårddisk 120Gb, varav 60Gb ledigt. Var ligger ev. flaskhals och hur bör man isåfall åtgärda det? Många frågor som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter på... MVH Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]()
Ett tips är att kolla runt på Aurans forum. -->> Trainz Discussion Forum
Olika inlägg om ämnet: Tweaking Trainz for max. Performance, I Finally Went and Did It... eller Femte inlägget nerifrån, Wulf 9.
__________________
![]() M.v.h Rojje |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]()
Tack Rojje!
Jag har aldrig tänkt på att kolla där, särskilt första tråden innehöll mycket nyttigheter. Jag är ju inte främmande för att uppgradera datorn heller, men vet inte vad som kan vara mest angeläget att i så fall förbättra där. /Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]() Citat:
Min Trainzoptions.txt för TRS2004 ser ut enligt följande: -DepthBits=24 -StencilBits=8 -fullscreen -Jet=bin -cabinfov=65 -driverfov=55 -loadingtime=2 -ResourceMemory=512 -KeepParticles=0 -KeepAllResources=0 -framestoaverage=10 -autopilotsignaldistance=500 -intro=disable -fastmenus -1280 -framerate=24 Din Trainzoptions.txt finns i din Auran\TRS2004-mapp. Glöm inte göra en kopia innan du gör ändringar i filen. Vad allt gör står beskrivet här i din Auran\TRS2004\Docs\manuals_cd\manuals mapp. Öppna sedan Technical_Manual.pdf och kolla sidan 15 kap.9.3 Command Line Parameter Explanations.
__________________
![]() M.v.h Rojje Senast redigerad av Rojje den 2005-11-19 klockan 20:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]()
Tack Rojje!
Jag skall försöka prova med samma värden som du. /Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Observera att TRS2006 är lite annorlunda när det gäller dessa värden. Cachningen av data har tydligen ändrats en del.
Jag tyckte nästan det blev sämre med en del av värdena som funkade fint i 2004 och har nu enbart lagt till dessa: -intro=disable -ResourceMemory=768 -framestoaverage=16 Framestoaverage hjälper till att jämna ut ryckig fps, 16 är högsta värdet. Jag upplever det som att i TRS2006 så flyter det ofta jämnare upp till en punkt då ladning måste ske ifrån hårddisken. Då verkar det mer beroende på hårddiskens prestanda/fragmentering än vad det gjorde i 2004 och man kan få en kort frysning. När du bygger rutt så försök att återanvända så mycket som möjligt och tänk även på hur mycket minne objekten tar. Välj tex ut en 5 träd som man sedan använder över hela rutten, ett tips är att använda samma träd även som buskar genom att sänka ner dem i marken! Samma med byggnader, försök återanvända dem och istället rotera för att få variasion. Tyvärr är det många skapare av objekt som helt struntar i hur stora texturer/antal polys som används och enda sättet att kolla är att öppna för editering i explorer i CMP o kolla själv. Ett varningstecken är om det tar en stund för objektet att dyka upp i förhandsgranskningen efter att man markerat det i surveyor och man ser att HD lampan lyser konstant tills dess. Sen hjälper det ju alltid med mera minne, 2 GB vore nog fint för trs o defragga hårddisken ofta! En sak till... Efter du jobbat i surveyor och vill köra lite så starta om TRS helt och gå sen in i Driver istället. Man kan ibland få väldigt ryckig fps annars, verkar vara någon form av minnesläcka eller liknande som sänker prestandan om man växlar fram o tillbaka mellan Surveyor/Driver.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |