![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]()
Jag tycker det är mycket intressant att läsa inlägg i detta forum.
Som ny inom TRS finns det mycket viktiga kunskaper att ta del av och jag uppskattar att så många vill dela med sig av sitt kunnande och alla fina objekt. MEN!!! Flera tidigare trådar handlar om graffiti och jag har läst dem ett flertal gånger med stigande förvåning och faktiskt lite obehag också. Först och främst vill jag påpeka att jag ogillar graffiti i verkligheten, lika mycket som jag avskyr all annan vandalism, snatteri, rån och terrorism. Jag har sett att flera skapare här på forumet tidigare har haft den stora fräckheten att visa några bilder på nerkladdade fordon. Inte någonstans har de skrivit att de uppskattar eller uppmuntrar till sådan vandalism, vilket jag inte heller tror att de gör. Tvärtom! Icke desto mindre har de angripits av åsiktspoliser som minsann vet vad man får och inte får göra i en tågsimulator. Att de kanske bara vill visa hur det kan se ut i verkligheten tycks inte ha föresvävat dessa åsiktsfundamentalister som tycker sig sitta inne med den enda sanna åsikten, nämligen att sådant inte får visas. Jag tror tvärtom att det kan vara nyttigt med att visa hur fult det är för att väcka opinion. Dessutom betvivlar jag mycket starkt att eventuella graffitimålare behöver studera något forum för tågsimulatorer för få inspiration. Att "riktiga trafikutövare" skulle kunna få för sig att vi tågvänner som sysslar med simulatorer på vår fritid skulle uppmana till tågvandalism tycker jag är en ytterst befängd tanke. I den rutt jag nu försöker skapa finns bland annat ett husruckel med trasigt tak och en gammal risig avställd godsvagn. Det innebär faktiskt inte att jag tycker att man skall vandalisera hus eller järnvägsmaterial. Faktiskt inte! Däremot vill jag gärna försöka återge så realistiskt som det nu är möjligt med en tågsimulator, hur verkligheten kan se ut. Något jag tycker är ÄNNU värre än graffiti är åsiktsfundamentalism. Jag känner därför nu ett mycket starkt behov av att själv fixa till lite graffiti på min EGEN bana och så småningon kunna visa det i detta forum. En tanke som alls inte fanns innan jag fick se de tidigare inläggen. Om någon får sura uppstötningar av det, så väl bekomme! Jag tänker inte, i motsats till tidigare skapare på detta forum, varken be om ursäkt för denna min stora fräckhet, eller dra tillbaka min bild. Aldrig! Skulle någon nu känna behov av att skicka privata skällebrev till mig efter detta inlägg så går det fint att skicka dem till: hakan.malmsten@telia.com Mvh, Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
När jag dör, hoppas jag att jag kommer till "tåg-nirvana" där alla tåg är rena och fina! Tills dess nöjer jag mig med min klotterfria modelljärnväg och mitt klotterfria MSTS!
Bra skrivet, för övrigt.
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Var o en är väl salig i sin tro... vad du tycker om klotter är ju din ensak.
Ser man s**ten varje dag, så skulle det inte pigga upp direkt att även se modeller på detta forum med dessa förebilder direkt, trots att verkligheten ser ut så. Blir påmind om hur verkligheten ser ut ändå in real life, så jag behöver inte se det här oxå. Vägen att bli av med eländet tror jag inte ett dugg på att visa "hur fult det ser ut"... Utövarna ser det inte på det sättet... Att acceptera att klotter finns och på ett sätt legalisera det genom att visa och göra skapelser på detta forum, skulle ju jag helst slippa då. Det handlar ju även om vilket "ansikte" vi vill ge av detta forum utåt och det är ju ingen enskild sak att avgöra, det är de forumansvariga som avgör. Dessutom är det så att vi då och då, olika utövare på forumet, samarbetar både med museer och järnvägsproffesionalism och refererar då till detta forum och jag skulle inte vilja komma i situationen att i sådana sammanhang behöva förklara varför vi visar bilder på sånt som de flesta helst skulle önska att det inte fanns. Men, som sagt, man tycker olika... Det är vad jag tycker, så jag får väl titulera mig "åsiktspolis" oxå då... ![]() Senast redigerad av Mazz den 2005-11-27 klockan 15:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]()
Tack för inlägget Mazz!
Ja, det var väl så jag tänkte också att forumet skulle kunna vara till för OLIKA åsikter. Vem är satt att tala om vad som är den riktiga åsikten? Inte jag i alla fall. Vad jag inte riktigt tycker om i ditt inlägg är du på första raden försöker påskina att jag på något sätt skulle acceptera klotter. Då har du antingen läst mitt inlägg väldigt dåligt eller valt att försöka pådyvla mig en annan åsikt än den jag har. Inte särskilt snyggt! I min ungdom på 60-talet jobbade jag några år på Statens Bästa Järnväg. Klottret var dessbättre inte alls lika vanligt förekommande då som nu, men vandalism och sabbade vagnar fanns faktiskt då också. Det tråkigaste och mest meningslösa jag visste var att bli tvingad att sanera efter alla grispellar som sabbat för andra. Jag vore därför väldigt tacksam för att inte bli beskylld för att stryka klottrarna medhårs. Tvärtom tycker jag att de skulle tvingas sanera sitt eget klotter själva, om det nu bara vore möjligt att få fast dem. Mvh, Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Guest
|
![]()
Att kl-ttr-t har kommit in i våra tågsimulatorer är väl något som hör tiden till, eller???
Jag kan på rak arm räkna upp två rutter som frekvent visar klotter i backdrops och på objekt: - Pacific Surfliner - Berlin Subway Dock anser jag att det kan vara användbart för att skapa "verklighetskänsla" i en rutt... men det skall användas med måtta! Senast redigerad av Byggare Bob den 2005-11-27 klockan 16:54. |
![]() |
![]() |
#6 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Håkan:
Ska berätta lite om STWs arbete med våra två skivor med modeller på. Inför den första skivan var våra förväntningar stora och självklart ville vi ju ha en maffig bild på ett tåg av något slag. Vi blev därför ganska nere när vi fick höra att SJ sa blankt nej att ha en bild på deras tåg på Svenska Tåg 2004. Vi fick helt enkelt ta en bild utan tåg. Inför Svenska Tåg 2005 hade vi fått kontakt med SJ och bland annat hjälpt dem med "SJ lyssnar, SJ svarar"-turnén, där de åkte runt i ett antal svenska städer med ett utställningståg och ville visa "Nya SJ" för folk. Ombord på tåget fanns datorer med både MSTS och Trainz. Efter vissa problem kom de igång och använde raildriver och efter denna hjälp fick vi bra kontakt med en av de pressansvariga och vi fick tillåtelse att ha ett SJ-tåg som boxbild på Svenska Tåg 2005. Vi VET att flera aktörer läser detta forum och en hel del inom järnvägen pysslar också med simulatorerna. Vi har haft samtal med aktörerna och hur de ser på klotter och vilka summor det kostar. Därför har vi tagit ett ställningstagande att här på forumet kommer klotter inte uppmuntras och vi kommer vara väldigt hårda på den punkten. Ska vi fortsätta uppfattas seriösa så är detta en enda rätta vägen. Jag är mycket medveten om hur verkligheten ser ut och om du har en byggnad eller andra saker på din rutt som är lite nerklottrade så är det helt upp till dig, vi lägger oss inte i det. Vad vi däremot direkt kommer hugga på är när folk visar upp ommålningsbilder på modeller som duktiga 3D-byggare byggt och målat som nu är fulla med klotter på - Det kommer direkt tas bort. Några bilder på hur du ev. har klottrat ner modeller är med andra ord ingen vits du visar här för det kommer förmodligen tas bort. |
![]() |
![]() |