Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-05, 17:30   #1
HAI
Medlem

Reg.datum: May 2003
Skicka ett meddelande via MSN till HAI
Unhappy Redigere tdb-filen manuelt, trenger hjelp.

Hei!
I det siste er det oppdaget et problem på Meråkerbanen med platform markerene i Trondheim. Dere som har prøvd å lage aktiviteter med togstopp i Trondheim har oppdaget at dette er problematisk. For å illustrere problemet har jeg limt sammen 4 bilder på et stort bilde som følger med under.

Når man går inn i Activity Editor og zoomer inn på Trondheim ser man at det er noe galt med platform-markerene (se bilde 1) Ja, alle platformene ligger dobbelt, to ganger på samme sporbit.
For å ordne dette tenkte jeg å gå inn i Route Editor for å slette disse på vanlig måte, men i RE vises ikke de grønne markersene på sporet slik de bruker.

Derfor vil jeg nå prøve å slette platformene manuelt ved å redigere Meråkerbanens tdb-fil. Jeg har funnet fram til det riktige stedet (se bilde 2).

Jeg har sett fra en testrute jeg lagde, at når man sletter platformer i RE (når alt virker som det skal) erstattes linjene i bilde 2 med linjene i bilde 3 (EmptyItem). TrItemId har samme nummer som tidligere (i dette tilfelle skal nummeret være 586 og 587).

Jeg prøvde å slette platformene manuelt ved å bare sette inn EmptyItem, men når jeg da loader Activity Editor eller ROute Editor får jeg "failed to load track database". Noe er altså galt, selv om jeg tror at jeg har gjort alt riktig.

Dersom man ser øverst i tdb-filen (bilde 4) finner man en linje som heter Serial. På Meråkerbanen er dette tallet veldig høyt, men på små ruter er det lavt. Skal dette tallet endres på, eller hva brukes det til?

Puh, da er problemet besrevet, ja, jeg vet at dette er ganske avansert, men problemet må vel gå an å løse? Håper dere forstår hva jeg mener, hvis ikke spør, så utfyller jeg gjerne mer.
Finnes det evt. andre måter å fjerne disse trøblete platform markers på?
Takknemlig for svar.

Bilde http://groups.msn.com/_Secure/0SwAWA...71264707693917

Senast redigerad av HAI den 2006-05-05 klockan 17:35.
HAI besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 20:01   #2
mikael512
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Hej,

jag ska inte påstå att jag vet säkert men så här tror jag:

Serial-numret räknas upp varje gång du sparar rutten i RE. När du skapar en aktivitet (eller Service kanske) så sparas numret i den så att MSTS kan säga 'Service xxx is out-of-date' ifall man ändrar i rutten efter att man skapat aktiviteter.

När du provar att lägga till plattformar i din testrutt, har du kollat om det dyker upp ett 'objekt' i .w filen? Tror att det gör det och i så fall måste nog det också tas bort också, annars refererar de till ett TrItemId som är EmptyItem i stället för PlatformItem.

Mvh Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 23:22   #3
HAI
Medlem

Standard

Hei Mikael
Takk for svar, nå har jeg blitt en del klokere, men problemet løste seg desverre ikke.
Som du sier vil en platform bli ført opp både i tdb-filen og w-filen.
På testruten min har jeg greid å lage den samme feilen som jeg har på Meråkerbanen, og det er at oppføringen i w-filen mangler.
Platformen står oppført i tdb, men ikke w-filen.

Dersom jeg erstatter oppføringen i tdb-filen med EmptyItem, får jeg samme feilmelding (failed to create track database) som før.
Dette tyder på at det finnes en 3dje fil som også peker på oppføringen i tdb.

Velvel, dette er vanskelig syns jeg, men nå er hvertfall problemet lokalisert, jeg vet nøyaktig hva feilen er, men ikke hvordan man retter den opp.
Gammal 2006-05-06, 00:09   #4
mikael512
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Hej,

du har rätt, det finns en tredje fil. .tit filen innehåller alla TrItemId (exakt samma som i .tdb filen). Prova att plocka bort plattformen i den filen också!

Mvh Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-06, 17:42   #5
HAI
Medlem

Standard

Takk
Jeg har fjernet oppføringene i tit-filen også, men fortsatt samme feil. Kanskje har jeg gjort en feil, men det tviler jeg nesten på. Kanskje det finnes en 4dje fil også??
Uansett så orker jeg ikke å bruke så mye tid på dette nå. Det er bedre å være ute og nyte sola!
Gammal 2006-05-12, 11:33   #6
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Hej HAI!
Jag har haft liknande fel när det gäller platform (den gröna). Du har placerat av misstag två gånger på samma spår. Det händer mig att när jag placerar platform och sparar, så försvinner den bara. Gjorde en ny platform igen på samma spår och sparade igen. Jag stängde av RE och öppnade igen så fick jag se dubbla platform, så jag tog bort den senaste platform, sen fungerade den bra.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:21.