Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-13, 01:51   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Reg.datum: Nov 2005
Standard nedlägningen

Vad tycker ni om att dom lägger ner banan värnamo landeryd? Personligen så tyker jag att han som tog det beslutet har fått för mycket at dricka. Men om dom lägger ner den så kommer man att kuna åka tåg till värnamo sen får man allt ta buss eller taxi till landeryd för att fortsäta tågfärden =( ne lägger dom ner så ska jag har en dresin av banverket =)
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 09:08   #2
Jag
Medlem

Standard

Jag tycker att de som lägger ner tågbanor är riktiga dödgrävare, de har knappast troligen själva någon relation till tåg och de tycker pengar är viktigare
än att det finns en bra infrastruktur och bra kommunikationer för alla! Jag blir så trött på att man alltid skall spara på fel saker, det finns bättre saker att spara in på än att lägga ner tågtrafik!
Jag besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 09:18   #3
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jag
Jag tycker att de som lägger ner tågbanor är riktiga dödgrävare, de har knappast troligen själva någon relation till tåg och de tycker pengar är viktigare
än att det finns en bra infrastruktur och bra kommunikationer för alla! Jag blir så trött på att man alltid skall spara på fel saker, det finns bättre saker att spara in på än att lägga ner tågtrafik!
Det är knappast så att Banverket föreslår nedläggningar för att det är kul eller för att man inte gillar tåg. Anslagen från staten tenderar att minska med åren och till slut räcker helt enkelt inte pengarna till. Att det då blir trafiksvaga banor med dålig standard som får stryka på foten är väl ganska naturligt? Därmed inte sagt att jag tycker det är bra.

Men, man måste ändå förstå Banverkets position. Till slut räcker inte pengarna till för att ens upprätthålla en normal standard och då kan man inte längre garantera säkerheten.

Den som åkt/kört sträckan Värnamo-Landeryd vet att den är i akut behov av ett komplett spårbyte. Finns inte pengarna för det, ja då är nog nedläggning av nöden tvunget inom kort iallafall.
Gammal 2006-08-13, 10:08   #4
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Standard

I sådanafall om dom behöver pengar stopa tunnelbyget =( ARRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 10:19   #5
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av v10
I sådanafall om dom behöver pengar stopa tunnelbyget =( ARRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG
Att stoppa tunnelbygget är inte ens ett reellt alternativ. Det går inte i längden att fortsätta köra över åsen, problemen är för stora. Det enda alternativet är att i så fall gräva ut hela åsen och hur realistiskt är det?

Ibland framförs en idé om ett dubbelspår Eldsberga - Markaryd - Hässleholm, men det är ingen god idé då kapaciteten på Södra stambanan Hässleholm - Malmö skulle slå i taket.

Godsstråket Göteborg-Malmö behöver en bättre bana än de alternativ som står till buds idag med antingen ett krokigt och backigt spår över åsen med tågviktsbegränsning stor del av året eller en bana över Markaryd med i stort sett en enda mötesstation.
Gammal 2006-08-13, 11:23   #6
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Hej!
Det hänger på valet! Rösta rätt parti som värnar om järnvägen. Sossarna lär inte satsa helhjärtat på järnvägen. Jag vet inte vilken parti som satsar på. Vet NI?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:51.