Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-02, 21:37   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard MSL Custom HUD

Jag håller på att utveckla en ny variant av en HUD (Head Up Display). Själva HUD:en som bygger på Auran’s och Mike Carter's (thackalane) Custom HUD är i princip färdig, men jag vill att fler än jag testar den. Det är svårt att testa allt själv, i alla lägen.

Denna HUD är utvecklad för att passa till mina övriga regler och förarkommandon, men man kan med fördel använda den helt fristående. Några finesser med denna HUD beskrivs nedan.

• Trippmätaren (odometer) kan man nollställa när som helst i Driver.
• Liksom Mike Carter’s HUD signalerar denna HUD gult om nästa hastighetstavla har lägre hastighet än nuvarande gällande hastighet.
• Växelsymbolen visar inte bara läget på nästa växel utan även vad växeln därefter kommer att visa genom en grön eller gul symbol (ungefär som en signal). Om det är en grön symbol är även växeln därefter i rätt position. Om det är en gul symbol ligger växeln därefter i fel läge. Om man fortsätter vidare förbi den växel som indikerar gult får man en röd symbol för nästa växel.
• Sökfunktionen, som söker efter ’trackside objects’ i denna HUD, kan även se igenom vägkorsningar och andra hinder som finns i sökvägen.

Ladda ner och testa denna rule från: http://217.197.57.186/forum/showthre...586#post103586
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-09-02 klockan 21:42.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 23:20   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Ny finess i MSL Custom HUD

I och med att denna HUD följer med många av mina övriga regler och kommandon så förändras den lite då och då. Oftast inte visuellt och inte funktionellt heller, från er sida sett.
Den senaste versionen följer numera med min Autopilot/dispatcher med vilken den var ämnad att tillhöra. Men som jag sagt tidigare, den kan med fördel användas helt fristående. Den kommer alltid att vara bakåtkompatibel så ni kan, utan att bekymra er för problem, alltid använda den senaste versionen. Den är utvecklad för TRS2004 SP4, men fungerar även i TRS2006. Det är alltid den sista siffran i versionsnumret som talar om vilken revision det gäller. T.ex. version 2.41 är nyare än version 2.60. Jag använder 2.4x om den är kompilerad med TRS2004 och 2.6x om den är kompilerad med TRS2006, men i båda fallen är det alltid den sista siffran som anger vilken revision det gäller.

En ny (dold) funktion i denna HUD har tillkommit som jag måste berätta om. Det gäller nästa växels läge.

När du kör manuellt eller följer med en autopilot och nästa växel är GUL (vilket betyder att växeln därefter ligger i fel läge) kan du klicka på den gula växelsymbolen med musen. Det som händer då är att växeln efter den som du har framför dig (den växel som ligger i fel läge) läggs om och du får förhoppningsvis en grön symbol om inte någon annan har låst den.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-09-15 klockan 15:24.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-23, 02:33   #3
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hej Sven!
Jag har ett litet önskemål vad gäller odometern. Är det möjligt att få den att ta hänsyn till tidshastigheten?
Exempelvis så bygger jag på en sorts datoriserad modelljärnväg där avstånden inte är så stora, och där jag tänkt använda tidsaccelerationen x8, vilket gör att mitt trafikdygn blir 3 timmar. Dessutom gör ju detta i praktiken att även avstånden multipliceras med 8. En sträcka som är 4km blir helt plötsligt 32km istället. Så det skulle vara trevligt om detta kunde reflekteras även i trippmätaren om det går.

Tack för alla nya fina regler du kommit med på sista tiden. De är vad som kommer att göra min bana levande.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-23, 12:20   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH
Hej Sven!
Jag har ett litet önskemål vad gäller odometern. Är det möjligt att få den att ta hänsyn till tidshastigheten? ....
mvh .... Mats
Ja, visst är det möjligt. Inte är det komplicerat heller. Man kan inte läsa vad tidshastigheten är satt till, via skript, man kan bara sätta den, så det finns två alternativ.

1. Man anger vilken tidshastighet som gäller, i inställnigar för HUD:en.
2. Man sätter helt enkelt tidshastigheten för scenariot i HUD:en.

Alternativ två är väl det bästa då man redan kan ställa klockan där. Jag lägger till den funktionen i nästa version. Funktionen kommer alltså att både påverka odometerns kilometerräknare och sätta klockans hastighet.

Nu när jag sitter och skriver detta, så kommer jag ihåg att jag funderade, en gång i tiden, på att lägga in tidshastigheten som ett val i HUD:en.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-23, 13:54   #5
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Kanon!
Tusen tack för detta. Ser med spänning fram emot fortsättningen.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 16:01   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH
Kanon!
Tusen tack för detta. Ser med spänning fram emot fortsättningen.
mvh .... Mats
MSL Dispatcher Pack Rev 2.42A finns nu att ladda hem. Den innehåller också en uppdatering av MSL Custom HUD som innnehåller denna funktion.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 18:29   #7
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard Autopilot regel och Dispatcher regel/kommando.

Hej! Svenolov

Jag har laddat hem den nya ver av Autopilot regel och Dispatcher regel/kommando.Ja har installerat allt.Men ja får upp ett fel medellande.Skicka med 2 st bilder med fel medellande.Så ja undra om du kan hjälpa mig å lösa det.

Bild 1: Är i driver

Bild 2 Är i Surveyor

Senast redigerad av gubben50 den 2012-11-08 klockan 16:10.
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 20:02   #8
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50
Hej! Svenolov

Jag har laddat hem den nya ver av Autopilot regel och Dispatcher regel/kommando.Ja har installerat allt.Men ja får upp ett fel medellande.Skicka med 2 st bilder med fel medellande.Så ja undra om du kan hjälpa mig å lösa det.
Ser skumt ut. Jag ser att du använder TRS2006 och jag har kört dessa skript väldigt lite i 06'. Och felet uppstår i Trainz driver kommando, inte i mitt kommando, men det kan ju ändå bero på något i mitt kommando som 06' inte tycker om.
Men du måste nog tala om mer exakt vad du gör i Surveyor när felet uppstår, om jag skall kunna hjälpa dig.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 20:54   #9
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard Autopilot regel och Dispatcher regel/kommando

Hej! Svenolov

Det kommer upp när ja kommit in i Driver och Surveyor när det har laddat klart

MVH Gubben50

//John
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 21:00   #10
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50
Hej! Svenolov

Det kommer upp när ja kommit in i Driver och Surveyor när det har laddat klart

MVH Gubben50

//John
Vad är det du laddar?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 21:05   #11
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard ?

Hej! Sven

Det är ja laddar in MSL Demo 2.42 a

MVH Gubben50

//John
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009