Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-31, 20:54   #1
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Flera OS på samma burk!?

Kör med XP nu och tycker det funkar bra, men är intresserad av att skaffa Vista. Dock har man hört om buggar, saknade drivare, funkar inte med alla program och spel m.m.

Så kan man ha både XP och Vista på samma burk? Hur gör man?
Gammal 2007-08-31, 21:02   #2
Robert
Medlem

Reg.datum: May 2005
Standard

Har för mig att man får välja os när man startar datorn. Kanske måste man starta i felsäkert läge.
Robert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 21:18   #3
Pierre
Hedersmedlem

Standard

"Har för mig att man får välja os när man startar datorn"
Ja, det kan jag tänka mig...

Men jag undrar nog mer hur man lägger in det andra OS. Måste väl ligga på egen partion/hårddisk? Jag har två hårddiskar i datorn nu.

Och hur funkar det med spel och program? Dom spel/prog. jag nu har inlagda, funkar dom med det nya OS (nr 2) eller måste allt läggas om? Ska då vissa spel/prog. installeras på ena OS och vissa på andra?

Och hur funkar det med direktX? Finns ju ett för XP och ett för Vista...ja, flera drivare är ju olika för olika OS. Hur funkar det?
Gammal 2007-09-01, 00:18   #4
Mson
Medlem

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Vista bör ligga på en annan partition eller hårddisk än XP.

Alla spel och program är inte inlagda i Vista och måste installeras i Vista om du ska kunna spela ett visst spel eller använda ett visst program där.

Du kan ju komma åt filmer o mp3 o bilder o sånt från XP disken / partitionen som vanligt...

DirectX behöver du inte bekymmra dig om, Vista har den senaste DirectX inlagt i systemet...

Andra drivare till datorn kan Vista hitta åt dig via Liveupdate tjänsten som är inbyggt, altenativt kan du hitta dom på din datortillverkares hemsida, har du byggt datorn själv är det moderkorts-sidan som gäller för att enklast hitta drivare. Idag fungerar de flesta programmen o spelen i Vista.

Lycka till!

Senast redigerad av Mson den 2007-09-01 klockan 00:19.
Mson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-01, 02:12   #5
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Bytte nyligen upp mig till 64-bitars Vista Ultimate, i samband med att jag uppgraderade datorn i övrigt. Helt underbart vackert och trevligt operativsystem, kommer inte byta tillbaka till XP igen, om det verkligen inte behövs.

Jag hade förväntat mig problem med både drivrutiner och program, men dessa har uteblivit än så länge. Fungerar hur bra som helst. Har man någorlunda ny hårdvara (internt eller externt) och program som man använder torde det inte vara några problem, huruvida MSTS fungerar i Vista har jag dock ingen aning om

Jag har hört från en bekant att han kom åt program m.m. som låg på XP även i Vista, men det är bara vad han sa. Du får pröva lyckan du också

Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-01, 09:43   #6
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Tack för tipsen!

Ja, då börjar jag fatta detta lite...

1. Installera OS 1 (XP) och OS 2 (Vista) på olika partioner eller hårddiskar.
2. Man väljer OS, när man startar datorn.
3. Installera spel/program separat för varje OS.
4. Installera drivrutiner separat för varje OS.
5. Senaste DirectX följer med Vista.
6. Man kommer åt filmer, mp3, bilder m.m. från båda OS.

Anledningen till att jag vill köra med både XP och Vista på samma burk, är att jag hört flera säga att Vista har problem med drivare och en del spel och program. Tänkte jag kunde köra dom spelen och programmen på XP isånnafall!

Har uppdaterat datorn: AMD64 X2 4200+ processor, Abit AM2 moderkort, 1024MB PC5300 minne (ska köpa ett till!) och Geforce 8600GT grafikkort.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:05.