![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2008
|
![]()
Hej!
Är det någon som har en rutt, gärna svensk som ni inte har skrivit om här och bara byggt för att det är kul? Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde dela med sig av sina egna rutter.
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Jag tvivlar på att nån har någon rutt som dom inte skrivit om här i på hårddisken. Ja, kanske en påbörjad isåfall kanske!? Men det skulle inte vara särskilt kul att köra på påbörjad!
Jag har ju lagt upp några påbörjade och det var väl bara Solberga och Lidingöbanan som egentligen var nått att ha av dom. T.ex. Djurgårdslinjen kan jag inte tro nån har skoj av att köra???? Fast å andra sida, det är vad jag tror och tycker. En rutt med bara spår, tröttnar jag på väldigt snabbt! Varför inte göra ett försök att bygga själv? Du har lite guider hos Banbyggarna och sen finns mycket tips och hjälp att få på denna sida. Då får du den rutten du helst vill ha och det är kul (när man lärt sig) att bygga också...
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Jag vet, tänkte bygga Arlanda - Stockholm ett tag men (vet att det låter töntigt) kunde inte komma på hur man la ut spår!
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Ja, jag kommer så långt så att man ser en himmel och grönt gräs! Men sen tar det stopp.
![]() ![]()
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
När du skapat mark, så är det bara och öppna Route Editor. Du ser då vad du säger...en himmel och grönt gräs. Allt är OK, nu är det bara att sätta igång!
I Mode fönstret klickar du på bilden med ett hus och en pil ner mot marken. Klicka sen på More.. i Placement fönstret. Du får nu upp Object selector. Rullningslisten innehåller en massa olika kategorier med olika objekt för rutten. Välj Track sections och du får upp alla spårbitarna. Välj ett spår och tryck på OK. Du har nu ett vitt plustecken på marken som du kan styra med musen. Ett vänsterklick sätter ut spårbiten där du vill ha den. Vänsterklicka igen i ena enden av den utsatta spårbiten, så får du en ny spårbit efter/före den utsatta. Fortsätt så och byt spårbitar (raka, kurvor, växlar osv) när det behövs. Klicka på bilden i Mode fönstret med ett hus med pil i sig (första bilden). Du kan nu klicka med musens pil på en spårbit och då blir den markerad (halvt genomskinlig). Trycker du då på Delete på tangentbordet så försvinner spårbiten (bra om man satt ut fel!). Sen måste du prova dig fram lite själv (ta först backup/kopia av rutten = kopiera ruttmappen). Att skriva om allt som går att göra i Route Editorn tror jag ingen orkar. Mycket finns också redan skrivet i olika trådar, så testa sökfunktionen... Här får du lite kortkommandon för RE: Y: Höjer landskapet under den markerade rälsbiten. T: Vänder rälsbiten (används i ex. svängar och växlar). V: Gör en bit landskap genomskinligt; används vid tunnlar. W: Wire mode: används också vid tunnelbygge. G: Snap to grid on/off. H: Sätter lutningen till 0 N: Återställer objektet. F1: Hjälpen (Mkt användbar!!!!). F2: Välj (Select). F5: Lägg till object. F7: Teräng egenskaper. F8: Måla. F9: Ändra i terängen. F10: Menyn. Ctrl+C: Kopierar Ctrl+V: Infogar Lycka till!
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2008-10-17 klockan 20:25. |
![]() |
![]() |