![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
|
![]()
"standard and chunky mesh track"
Vad menas med detta och vad är det för skillnad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Standard är en helt vanlig mesh.
Chunky är när du beskriver i configen med siffror i meter hur långt det ska vara mellan vertexerna. Se sidan 82 i Content Creators Guide för TRS2004. Altså behöver du inte jobba med några 3D-program vid användandet av denna meshtyp.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
|
![]()
Är det någon skillnad på hur rälsen uppträder i kurvor och hur är det med kraften den tar från datorn?
Jag har sett att viss räls kommer i olika längder och är de för långa blir det kantiga kurvor men viss räls tycks inte ha någon längd alls. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Enligt en sida på nätet så ska chunky dra mindre av datans kraft, men själv tror inte att det blir någon egentlig skillnad. Det är samma princip. Bägge rälstyper finns i en korta bitar och monteras ihop i datorn. Däremot vet jag själv inte hur en vanlig rälsmesh ska se ut i 3D-programmet, om den ska vara en skärning med bara vertecies och edges eller en hel bit med polygoner. Antar att det måste bli det sista om det ska fungera med sliprar mm.
Men en vanlig mesh kan du göra i olika längder och bättre kontrollera utseende på. Ska du göra en mesh där sliprarna sticker upp så kan du inte använda chunky t.ex. osv. Sedan vet jag inte hur det är med shunkey mesh, om dom automatiskt drar ned längden på spårbiten när man gör raka spår för att spara på polygoner. Kurvor blir inte heller någon skillnad. Längden kan man ställa in i configen, att dom kommer i olika längder beror på att man vid långa rakstäckor ska kunna använda långa längder vilket gör att man får färre polygoner, mindre för datorn att rendera och på så sätt gör spelet snabbare och i kurvor dra ned på längderna för att kurvorna inte ska bli hackiga som du säger. Har själv aldrig använt mig av detta, utan bygger alltid med minsta möjliga längd. Du kan som sagt ändra i configen om du tycker att en rälstyp är i för korta/långa bitar. Men om du gör det så tror jag att texturen kan bli ihoptryckt/utdragen istället.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
|
![]()
Vissa spår/räls blir rena pannkakan om man ändrar längd på dom. Ju mer detaljerade dom är ju värre blir det i regel.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |