![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]()
Hej på er!
Har äntligen lyckats med att få snygga hål i ut och inner väggar i en halv front till Ybo6:an. Så nu är jag på gång. Har i denna tråd tänkt återkomma med frågor och tips ang. bygget med Ybo6. Kanske kan jag då tillsammans med alla lära mig användandet av verktyg och annat som fodras för att en modell skall kunna komma till på ett så smidigt och ett så billigt sätt som möjligt. Billigt menar jag då polygonantal och tid. Ni skall bara veta hur många polygoner jag kastat ut i skrotbingen utanför verkstan. Nedsvärtade av svordommar och annat. Tid är det samma som polygoner, kan man säga. Det finns ju, som de flesta väll kommit på, massor av olika sätt att använda verktygen som finns med i verktygsförådet i både blender, Gmax och i andra modellbehandlare. Här kommer första frågan ang. verktyget Boolean Tools i blender: Det finns ju fler än ett verktyg att använda i den lådan. Jag använde, efter en massa olika experiment med alla, verktyget Union. Innan jag kom på att man skulle ta bort en överliggande dublett som skapas i själva operationen innan själva bortagandet av det objekt som skär upp hålet till fönstret så hann skrothandlarn med stor glädje komma och tömma tre bingar. Tid. tid. tid. Nåja. Det blev i alla fall fina utskärningar tillslut, tycker jag. Nu är det så att jag på grund av fortsättningen kommit på att detta verktyg "Union", uniont lämnade ett mellanrum mellan inre och yttre vägg i min skapelse. Nåväl...Bara att sätta igång med att först extruera alla vertex så att en linje skapas mellan inre och yttre vägg så att jag sedan skall kunna tända upp linje för linje för att där efter med skift och F tangenten skapa alla de ytor som skall till för fönsterlisten, så att säga. I detta fall 20 st. per fönster. Ni som hållit på med Boolean ett tag och som vet hur de sex verktygen som finns med fungerar, hade nog använt ett annat verktg än Union. Ett som även skapar själva listen mellan väggarna. Frågan är då vilket av dem lämpar sig bäst för fönster utslag med dubbla väggar? Intersect, Union, eller Difference. Det finns ytterligare tre boolans att ta till. Add xxxxxx Modifier. Jaha. Där fick ni lite att fixa med om ni vill och hinner. Ser varmt tacksamt emot tips och förslag kring detta med boolean i blender. Gott Nytt år på er alla Trainzare. Hälsningar LokKalle
__________________
KAH |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
hej ser kallas fint ut
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]()
Visst. fast först så skall jag göra färdigt Ybo6.
Kalle Gott Nytt på Dig rac_hammer
__________________
KAH |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]() Citat:
Jo avvägningen mellan detaljer tid är ganska svår. Tänk på att speglingen är din vän, oftast klarar man sig undan med att bygga halva fordonet. Vad gäller att täcka igen hålen i väggarna så har i varje fall jag ingen bättre lösning. Möjligen om man kunde skär ut med fönsterramen så att säga och sedan direkt svetsa fast den på plats. Jag har dock inte lekt något med bolean verktygen i lådan ännu, det är mycket som återstår att lära. För övrigt skall det bli jättetrevligt med uppdaterade 50-tals rällsbussar, jag ser fram emot dem.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]()
Hej
Det var ett tag sedan det var något i den här tråden. Verkarn på boggyavdelningen skickade ut ett gäng mekaniker, efter nyårshelgrn för att leta upp några boggys till Ybo6. De var mycket svåra att få tag på fast i dag så kom de hem med ett par rostiga Ybo6 boggys. Så nu är det väll bara att smörja upp dem och se om det går att provköra dem. Hälsningar LokKalle
__________________
KAH |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Kul att se en av Trainz-pionjärerna igång med Blender (skulle själv aldrig orka lära om).
Lycka till LokKalle och må många nya tåg komma ur din verkstad!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]()
Hej
Detvar ett tag sedan vi såg till grabbarna i nya BlenderVerkstan. De har stött på patrull med gamla configs och annat. Fast en ljusning är nog på gång. Nu har man lyckats provköra en fungerande Ybo6- underplatta med den nya Ybo6 boggyn. Kruxet är bara att boggyn har kommit upp och ned och det fattas en boggy. Fast röken, motorljud och fram och limback fungerar perfekt. Återkommer väll fram över när problemen är lösta. LokKalle
__________________
KAH |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
|
![]()
Vad jag kallar det: hög boggihöjd. Kanske du skulle höja att-pointen på underplattan? Vet inte hur långt, har aldrig sysslat med CC.
__________________
X2an! ![]() |
![]() |
![]() |