|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2010-01-23, 22:04 | #1 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
En tanke...
Hej! Jag har funderat lite över det här med rutter. Micke.L bygger ju den finfina bergslagsbanan, som ju är ett riktigt mästerverk. Många andra här har ju också kommit in i byggandet i RS/RW och bygger bara finare och finare.
Men jag är ganska säker på att de flesta här skulle vilja köra på verkliga svenska rutter i RS/RW. Problemet med att bygga en verklig rutt, är ju att det är massor av arbete med att få ett landskap som är likt det verkliga. Och det tar tid. Massor med tid. En verklig rutt är inget man svänger ihop på en vecka. Snarare ett par år... Och det är ju väldigt få som har det tålamodet... Fick en idé på hur man skulle kunna göra istället. Problemet är, som jag kan se det, att man inte orkar bygga klart sina rutter. Man bygger kanske 2-3 mil och sen orkar man inte mer. Men då kommer min idé in. Nu är det här bara ett exempel: Vi bestämmer oss för att bygga rutten Stockholm C - Uppsala (ca 7 mil). Om man då kan få ihop 10 pers (vilket kanske inte är säkert, men några kan man säkert få ihop) så kan en bygga spåren, sedan fixar en signalsättning och skyltar, och sedan bygger resten på landskapet. Min tanke är då, att var och en ger allt i kanske 1 mil, vilket ju inte är något helt enormt jobb. Och då gör man så, att först bygger en sin del, sen skickar han/hon rutten till nästa, och på så sätt slipper man problemet med att man tröttnar för att arbetet känns oöverskridligt. På så sätt kan man också få klart rutten på mycket kortare tid än det hade tagit om en person hade gjort allt själv... Är det någon mer som tycker att det här låter som en bra idé?
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
|
2010-01-23, 22:19 | #2 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
Jag tycker det här låter som en jättebra idé! Tänk bara att få köra sträckan Malmö C-Stockholm C eller Göteborg-Stockholm C....
|
2010-01-23, 22:22 | #3 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
Mmmm... Fast då behövs många byggare...
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
2010-01-23, 22:27 | #4 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
Ja, så klart. Men idén som du har är som sagt väldigt smart. Synd att det inte finns någon "Merge-route"-funktion i KRS/RW.
|
2010-01-23, 22:39 | #5 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
Ja, då hade alla kunnat arbeta samtidigt med sin bandel...
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
2010-01-23, 22:41 | #6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Det här är ju en gammal tanke i modellbyggarkretsar - modulsystem har översvämmat MJ-världen i 50 år nu. Problemet är att det behövs en standard för kopplingen mellan start- och slutboard (rälshöjd, position, rälstyp, höjdnivåer m.m.
Ett "board" är 720 m brett och alla höjder skall stämma, spårläget måste vara exakt för att inte tala om kontaktledningar och annat i övergångarna. Att bygga en mil var (14 board på längden) är ett "bautajobb" och för sträckan Stockholm - Malmö (60 mil?) skulle krävas 60 personer i arbete! Det skulle ta minst 4 timmar att köra sträckan och vem sitter vid datorn och simulerar så länge? Idén är underbar, och som med alla stora tankar, troligen ogenomförbar. Men du är inne på goda tankar Bönan men nu är det så att jag är en ohjälplig realist.
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
2010-01-23, 22:52 | #7 | |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
|
Citat:
__________________
Mvh Björn Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora Senast redigerad av bönan den 2010-01-23 klockan 23:01. |
|
2010-01-23, 23:26 | #8 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Citat:
Men lycka till med detta - vore kul om det lyckades!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
|