Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-23, 22:04   #1
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Exclamation En tanke...

Hej! Jag har funderat lite över det här med rutter. Micke.L bygger ju den finfina bergslagsbanan, som ju är ett riktigt mästerverk. Många andra här har ju också kommit in i byggandet i RS/RW och bygger bara finare och finare.

Men jag är ganska säker på att de flesta här skulle vilja köra på verkliga svenska rutter i RS/RW. Problemet med att bygga en verklig rutt, är ju att det är massor av arbete med att få ett landskap som är likt det verkliga. Och det tar tid. Massor med tid. En verklig rutt är inget man svänger ihop på en vecka. Snarare ett par år... Och det är ju väldigt få som har det tålamodet...

Fick en idé på hur man skulle kunna göra istället. Problemet är, som jag kan se det, att man inte orkar bygga klart sina rutter. Man bygger kanske 2-3 mil och sen orkar man inte mer.

Men då kommer min idé in. Nu är det här bara ett exempel: Vi bestämmer oss för att bygga rutten Stockholm C - Uppsala (ca 7 mil). Om man då kan få ihop 10 pers (vilket kanske inte är säkert, men några kan man säkert få ihop) så kan en bygga spåren, sedan fixar en signalsättning och skyltar, och sedan bygger resten på landskapet.

Min tanke är då, att var och en ger allt i kanske 1 mil, vilket ju inte är något helt enormt jobb. Och då gör man så, att först bygger en sin del, sen skickar han/hon rutten till nästa, och på så sätt slipper man problemet med att man tröttnar för att arbetet känns oöverskridligt.

På så sätt kan man också få klart rutten på mycket kortare tid än det hade tagit om en person hade gjort allt själv... Är det någon mer som tycker att det här låter som en bra idé?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 22:19   #2
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Jag tycker det här låter som en jättebra idé! Tänk bara att få köra sträckan Malmö C-Stockholm C eller Göteborg-Stockholm C....
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 22:22   #3
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Jag tycker det här låter som en jättebra idé! Tänk bara att få köra sträckan Malmö C-Stockholm C eller Göteborg-Stockholm C....
Mmmm... Fast då behövs många byggare...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 22:27   #4
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Ja, så klart. Men idén som du har är som sagt väldigt smart. Synd att det inte finns någon "Merge-route"-funktion i KRS/RW.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 22:39   #5
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Ja, så klart. Men idén som du har är som sagt väldigt smart. Synd att det inte finns någon "Merge-route"-funktion i KRS/RW.
Ja, då hade alla kunnat arbeta samtidigt med sin bandel...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 22:41   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det här är ju en gammal tanke i modellbyggarkretsar - modulsystem har översvämmat MJ-världen i 50 år nu. Problemet är att det behövs en standard för kopplingen mellan start- och slutboard (rälshöjd, position, rälstyp, höjdnivåer m.m.

Ett "board" är 720 m brett och alla höjder skall stämma, spårläget måste vara exakt för att inte tala om kontaktledningar och annat i övergångarna.

Att bygga en mil var (14 board på längden) är ett "bautajobb" och för sträckan Stockholm - Malmö (60 mil?) skulle krävas 60 personer i arbete!

Det skulle ta minst 4 timmar att köra sträckan och vem sitter vid datorn och simulerar så länge?

Idén är underbar, och som med alla stora tankar, troligen ogenomförbar.

Men du är inne på goda tankar Bönan men nu är det så att jag är en ohjälplig realist.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 22:52   #7
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det här är ju en gammal tanke i modellbyggarkretsar - modulsystem har översvämmat MJ-världen i 50 år nu. Problemet är att det behövs en standard för kopplingen mellan start- och slutboard (rälshöjd, position, rälstyp, höjdnivåer m.m.

Ett "board" är 720 m brett och alla höjder skall stämma, spårläget måste vara exakt för att inte tala om kontaktledningar och annat i övergångarna.

Att bygga en mil var (14 board på längden) är ett "bautajobb" och för sträckan Stockholm - Malmö (60 mil?) skulle krävas 60 personer i arbete!

Det skulle ta minst 4 timmar att köra sträckan och vem sitter vid datorn och simulerar så länge?

Idén är underbar, och som med alla stora tankar, troligen ogenomförbar.

Men du är inne på goda tankar Bönan men nu är det så att jag är en ohjälplig realist.
Men nu snackar vi RS/RW här, inte TRS... Baseboard-problemet uppstår ju inte här... Jag är fullt medveten om hur det är, jag har satt ihop två versioner av Uppsala C i TRS... Om EN person först bygger spåret (och kanske det spårrelaterade), vilket väl inte är något otroligt jättejobb, så slipper man ju problemet med det. Sedan är det bara att resten med folk jobbar på med landskapet... Sverige vimmlar ju av banor och man kan ju testa det här på en kort strecka... För övrigt, vem sitter vid datorn och simulerar i 4 timmar? SVAR: JAG!!!!!!! (om rutten är nog kul så...)
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora

Senast redigerad av bönan den 2010-01-23 klockan 23:01.
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 23:26   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Men nu snackar vi RS/RW här, inte TRS... Baseboard-problemet uppstår ju inte här... Jag är fullt medveten om hur det är, jag har satt ihop två versioner av Uppsala C i TRS... Om EN person först bygger spåret (och kanske det spårrelaterade), vilket väl inte är något otroligt jättejobb, så slipper man ju problemet med det. Sedan är det bara att resten med folk jobbar på med landskapet... Sverige vimmlar ju av banor och man kan ju testa det här på en kort strecka... För övrigt, vem sitter vid datorn och simulerar i 4 timmar? SVAR: JAG!!!!!!! (om rutten är nog kul så...)
OK Bönan, borde inte uttalat mig i RS/RW-frågor. Jag tänker, inskränkt som jag är, enbart i Trainz-temer. Jag skall inte lägga mig i trådar jag inte har kunskap om i fortsättningen.

Men lycka till med detta - vore kul om det lyckades!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009